Menu Zavřít

Češi stavební spoření milují

2. 3. 2020
Autor: Euro.cz

MONETA koupila finanční skupinu Wüstenrot. Jaké výhody to přinese, přibližuje generální ředitel Wüstenrot Michael Pupala

* Jak se změní Wüstenrot po akvizici skupinou MONETA? Ve kterých oblastech se Wüstenrot s MONETOU překrývá, a kde naopak synergie pomohou zlepšit byznys?

Zájem o akvizici se společností Wüstenrot byl logický. Daří se nám a jsme v dobré ekonomické kondici. Za poslední tři roky se naše ziskovost zvyšovala a rostly i naše podíly na trzích. MONETU a Wüstenrot spojuje i dlouholetá spolupráce v oblasti zprostředkovávání stavebního spoření. Pro obě společnosti je to příležitost posílit svoji pozici na trhu financování bydlení a růst. Náš obchodní model je skvělým doplňkem obchodní strategie a pobočkové sítě MONETA. Ta posílí svou klientskou základnu, zdvojnásobí hypoteční portfolio a dosáhne šestiprocentní hranice podílu na trhu, což je z hlediska růstu velmi důležité. Výrazně také díky nám posílí svůj podíl na trhu spořicích účtů a získá i celou produktovou řadu stavebního spoření. Bude tak šestou bankou, která u nás smí stavební spoření nabízet. Přínosem do jejího portfolia bude i naše produktová řada financování družstevního bydlení.

* Zůstane stavební spoření nadále pod značkou Wüstenrot, nebo dojde k postupnému sbližování značek?

Pokud dojde k této transakci a akvizici, značka Wüstenrot by měla z českého trhu odejít. Wüstenrot stavební spořitelna sice zůstane samostatnou společností, dojde ale k jejímu přejmenování na MONETA – stavební spořitelna.

* Jaký je aktuální zájem Čechů o stavební spoření a co ho v posledních měsících ovlivňuje? Jak je na tom Wüstenrot v oblasti hypoték?

S oblibou říkám, že stavebko mají Češi prostě rádi. S celkovým počtem zhruba 3,2 milionu smluv je jedním z nejoblíbenějších spořicích produktů. Klienti se navíc rádi vracejí k modelu „stavebko do každé kolébky“ a zakládají spoření i svým dětem. Přispívají jim pak rodiče i prarodiče. A spoří nejen děti a mladí, zajímavou skupinou jsou i lidé nad 55 let. To, že je stavebko stále zajímavý a výhodný produkt, ukazují i čísla za rok 2019. Trh stavebního spoření totiž vykazuje jistou renesanci. V roce 2019 meziročně rostl o 12,2 procenta a bylo uzavřeno téměř 550 tisíc nových smluv v hodnotě 230 miliard korun cílových částek. Nám se v roce 2019 v segmentu stavebního spoření podařilo růst výrazně rychleji než naší konkurenci. A to jak v kusech, tak v cílových částkách. Náš tržní podíl za rok 2019 na tomto trhu dosáhl 6,8 procenta, což v meziročním porovnání představuje 28% nárůst. Rostli jsme i v oblasti překlenovacích úvěrů a úvěrů ze stavebního spoření, kde na výrazně klesajícím trhu náš tržní podíl dosáhl 3,8 procenta, tedy 40% meziroční nárůst. Co se hypoték týče, trh jako celek klesal, ale nám se dařilo udržet tržní podíl 4,5 procenta. Rok 2019 byl rokem přísnějších regulatorních podmínek pro získání hypotéky a postupného navyšování úrokových sazeb. Byl však i rokem růstu cen nemovitostí. To způsobilo, že zejména mladí klienti, kteří jsou na začátku kariéry nebo zakládají rodiny, složitěji financují vlastní bydlení. Právě jim jsme přinesli hypotéku pro mladé do 35 let. A poskytujeme také hypotéky určené na investice do družstevního bydlení, které vnímáme jako dobrou alternativu vlastnického bydlení. Hypotéky samozřejmě poskytujeme i bytovým družstvům nebo společenstvím vlastníků na opravu či renovaci bytových domů.

* Jak se Češi vyrovnávají s bytovou krizí?

Bytová krize už nějaký čas trvá a podle expertů se situace nezlepší ani v následujících letech. Prováděli jsme na toto téma nedávno průzkum, který ukázal, že v tomto směru velmi dobře funguje mezigenerační solidarita. Nejen formou vícegeneračního bydlení, ale i ochotou podílet se na bydlení pro potomky i finančně. Možností, jak bytovou krizi řešit, tak mají Češi hned několik – přes rekonstrukce stávajícího bydlení, modernizace, rozšíření, ale také například společné bydlení ve více generacích, stěhování za město až po různé alternativní formy bydlení, kam patří již zmíněné družstevní nebo nájemní bydlení.

* Existují i nějaké alternativní formy financování bydlení?

Jsem toho názoru, že banka by měla klienta provázet celý život a hypotéka by se následně měla transformovat do dalších produktů. Vnímám ji totiž jako celoživotní službu. Na začátku produktivního života bychom měli klientovi pomoci naspořit si prostředky na pořízení vlastního bydlení. K tomu je ideální stavební spoření. V průběhu času pak lidé potřebují úvěry na koupi či rekonstrukci bydlení. Na konci produktivního života pak připadají v úvahu produkty jako reverzní hypotéka, kdy si banka odkoupí nemovitost a vyplácí klientovi rentu. V tom vidím velký potenciál.

* Jaké jsou nejčastější mýty týkající se hypoték?

WT100

Nejčastěji se setkáváme s tím, že si musím nejdříve najít nemovitost a teprve až poté můžu žádat o hypotéku. Dnes už tomu tak není. Řada finančních společností schválí hypotéku i v případě, že klient ještě nemá vybrané své vysněné bydlení. V rámci finančního plánování je nezbytné vědět, jaké prostředky mám na nemovitost k dispozici. U nás má klient na hledání té pravé nemovitosti rok. Češi také často vnímají splátky hypoték jako vysoké. Pokud se ale podíváte na současné ceny nájmů, zjistíte, že v průměru vyjde hypotéka měsíčně asi o 1200 korun levněji než nájem. Zajímavé je i to, že navzdory veřejnému mínění, že mileniálové nemají o hypotéky zájem, naše statistiky ukazují opak.

  • Našli jste v článku chybu?