-
Před několika měsíci se technologický koncern Hewlett-Packard (HP) rozhodl utlumit produkci digitálních fotoaparátů a soustředit se v oblasti tisku a zobrazování jen na výrobu tiskáren a návazného spotřebního materiálu. „HP před rokem ukončil výrobu projektorů a toto je pokračování trendu specializování se na oblast, která je našemu hlavnímu podnikání mnohem bližší,“ říká Monika Jindrová, která v české pobočce HP vede divizi tisku a zobrazování (IPG).
EURO: Jak toto rozhodnutí ovlivní váš byznys v Česku? Jak jste byli úspěšní v prodejích digitálních fotoaparátů? JINDROVÁ: Dařilo se nám, v porovnání s okolními zeměmi, zhruba stejně. Ani dramaticky lépe, ani hůře; podíly na trhu rozhodně nedosahovaly dvouciferných čísel, což je cílem HP v každém segmentu. Pro nás to byl spíše doplňkový byznys a management korporace vyhodnotil, že by vyžadoval značné investice, abychom se dostali na pozici jedničky či dvojky trhu.
EURO: Projevil se tento krok na prodejnosti tiskáren HP na českém trhu? JINDROVÁ: Pokud ano, tak pozitivně. HP v roce 2007 posílil svou pozici, podařilo se nám navýšit celkový počet prodaných tiskáren o 20 tisíc, ačkoliv trh jako celek zaznamenal meziroční pokles o jedenáct tisíc kusů na 269 tisíc tiskáren. Podle údajů nezávislé agentury IDC jsme tak navýšili tržní podíl na 48 procent, přičemž například v segmentu černobílých laserových tiskáren ovládáme více než 61 procent trhu.
EURO: Mění se požadavky českých spotřebitelů na vybavenost tiskáren? Jaké jsou nejnovější trendy v této oblasti? JINDROVÁ: Stále více se rozvíjí obchodní kanál zaměřený na nejmenší zákazníky, tedy prodej přes retailové řetězce. I díky tomu poměrně dramaticky klesá průměrná cena výrobků a postupně se rozšiřuje spektrum produktů. Zatímco dříve se v maloobchodech prodávaly výlučně jednoduché inkoustové tiskárny, v poslední době výrazně stoupá prodej multifunkčních inkoustových zařízení, která kromě tisku umí skenovat, faxovat a kopírovat. Kromě toho se v retailových řetězcích začínají prosazovat i laserové tiskárny.
EURO: Čím si to vysvětlujete? JINDROVÁ: Cenovou přístupností těchto produktů. Češi pochopili, že se jim už i do domácností vyplatí koupit laserovou tiskárnu. Kromě toho v maloobchodních řetězcích, mezi které v HP počítáme například i Makro, nakupuje řada menších podnikatelů a živnostníků. Tiskárny za padesát tisíc se tam prodat nedaly, desetitisícové multifunkční zařízení ano.
EURO: Kde podle Vás leží ta psychologická hranice? JINDROVÁ: Zásadní zlom nastal, když cena vybavenějších laserových tiskáren klesla z dvouciferných tisíců na jednotky tisíc. Dá se říci, že jakmile koncová cena klesne pod deset tisíc, začíná být produkt retailově zajímavý. A pod touto hranicí je dnes, vyjma velkoformátových zařízení, téměř vše v oblasti tisku.
EURO: Které faktory stojí za snižováním cen tiskáren? JINDROVÁ: Jde to ruku v ruce s cenami v celé IT branži. Před deseti lety se běžně prodávaly vybavenější stolní počítače za sto a více tisíc, dnes jsou ceny o řád levnější. Tiskárny jsou součástí IT byznysu, takže cena těchto produktů se vyvíjí stejně. Kromě sílící kupní síly Čechů je to ovlivněno i rostoucí vybaveností českých domácností počítači. Ve chvíli, kdy stoupá počet rodin se „základní IT technikou“, tak řeší i nákup tiskárny.
EURO: Jak je český trh tiskáren vyspělý v porovnání s okolními zeměmi? JINDROVÁ: Nejblíže nám jsou země bývalého Visegrádu, ale blízkost Německa nás ovlivňuje poměrně značně. Podle toho, jak se vyvíjí tamní trh, tak se změny projeví – ze zemí bývalého východoevropského bloku – nejdříve v Česku. Jsme jakýmsi prvním nárazníkem vývoje ze západní Evropy směrem na východ. V porovnání se Slovenskem a Maďarskem jsme co do objemu dvojnásobně velcí, vůči Polsku se pohybujeme mezi třetinou až polovinou objemu prodejů.