Podíl nových aut s dieselovým motorem prodávaných na českém trhu by se mohl během příštích tří let snížit až ke 20 procentům ze stávajících 28 procent. Ještě v roce 2017 to přitom bylo 38 procent, tedy o deset procentních bodů více, řekl to partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.
„Myslím, že další pokles k úrovni 20 procent je velmi dobře možný. Jednak jsme už viděli podíl 24 procent před 15 lety a cejch špinavého pohonu dieselu po aféře dieselgate také dlouho zůstane,“ uvedl.
Podle Knapa je také vidět, že řada zejména menších modelů se již od loňska nenabízí v naftovém provedení, protože se vývoj dieselových agregátů pro ně s ohledem na stále přísnější emisní normy nevyplatí. V neposlední řadě také alternativní pohony budou postupně pomalu zmenšovat zatím zcela dominující podíl klasických spalovacích motorů.
Koupili byste si auto s dieselovým motorem?
„Nicméně v provozovaných autech a dovážených ojetých stále bude mít naftový pohon silné zastoupení, takže budu velmi dlouho trvat, než uvidíme podstatnou změny v celkovém provozované flotile v Česku,“ dodal. Výraznější změna struktury prodejů čeká značky, které dosud byly v prodeji dieselů úspěšné, tedy například Volkswagen nebo PSA.
Podle Svazu dovozců automobilů se v prvním čtvrtletí podíl benzínových vozů zvýšil o pět procentních bodů na 70 procent, naopak podíl nafty o čtyři body klesl. Zbytek připadá na LPG, CNG a elektrické vozy.
Jak se dělají skla do mercedesů. Dohled z automobilek u nás máme skoro každý den, říká šéf AGC Steklý
Dále čtěte:
Zhoubná závislost na autoprůmyslu: české i slovenské ekonomice dochází palivo
Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování
Česko ztratilo u německých investorů pozici nejatraktivnější země regionu. Vede Estonsko
Zkouška orchestru, než začne stoupat voda. Recese přijde, jsme připraveni?
Austrálie chce být lídrem v „zelené“ výrobě vodíku. Dohodla se s Toyotou