Světlo světa spatřil před nedávnem nový nákladní automobil ZIL & Ferrus 4362 "Bičok". Na česko-lotyšsko-ruském projektu se podílí několik firem z ČR.
Světlo světa spatřil před nedávnem nový nákladní automobil ZIL & Ferrus 4362 „Bičok“. Na česko-lotyšsko-ruském projektu se podílí několik firem z ČR.
Díky agentuře na podporu obchodu CzechTrade se do projektu úspěšně podařilo zapojit českou společnost Galaxit. Ta bude společně s lotyšskou společností Ferrus a ruským Zilem montovat exportní verzi náklaďáku. Celou výrobu včetně postavení haly bude financovat lotyšská banka Rietuma, která otevřela v Praze jako první peněžní ústav z Lotyšska svou pobočku.
Prvotní obchod kolem nového nákladního automobilu Bičok okamžitě vyvolal další spolupráce. Ve městě Jelgava se počítá s výstavbou montážní haly s roční kapacitou zhruba 1000 nákladních pro Evropskou unii. CzechTrade již začal lobovat ve prospěch české firmy Warex, která by měla pomoci s výstavbou montované haly.
„Do dalších zakázek kolem karoserie vozu se již nyní podařilo prosadit zlínskou firmu FlowTech,“ dodává výkonná ředitelka agentury CzechTrade Jitka Hanzlíčková. Firma FlowTech, kterou v rámci asistenčních služeb doprovázela v Rize tamní zahraniční kancelář CzechTrade, bude dodávat továrně speciální detaily potřebné při výrobě vozu. Ferrus akceptoval českého výrobce především díky jeho zkušenosti a schopnosti dodávat flexibilní a malosériové dodávky.
Výroba nákladního automobilu je prvním podobným projektem kooperace ve strojírenství (konkrétně automobilovém průmyslu) mezi dvěma zeměmi Evropské unie a Ruskem. U zrodu mezinárodního úspěchu stál rovněž tehdejší předseda vlády ČR Vladimír Špidla, jenž byl patronem loňské podnikatelské mise do Pobaltí. Premiér se několikrát v minulosti vyjádřil, že by rád viděl tento nákladní automobil i před Strakovou akademií. Zlatošedý „Bičok“ byl zatím k vidění před rižskou radnicí. Od 25. srpna ho mohou vidět návštěvníci 8. mezinárodní výstavy “ Motorshow 2004“ v Moskvě.
Celý projekt se podařilo realizovat velice rychle. Od seznamovací mise do uvedení prototypu uběhlo pouhých sedm měsíců. Další pozitivním výsledkem spolupráce tří zemí je i vytvoření mezinárodního týmu odborníků, jenž má velký potenciál pracovat na podobných projektech dále. Již nyní se rýsuje podobná forma spolupráce s běloruským producentem nákladních vozů MAZ , splňující normu Euro 3 a českým výrobním seskupením Galaxit/Panav.
Galaxit je výrobní družstvo, které vzniklo v roce 1993 transformací ze státního podniku. Těžištěm nabídky jsou na nákladní vozy. Valníkové nástavby vyrábí družstvo podle vlastní výkresové dokumentace a jsou vhodné k montáži na všechny typy podvozků od malých a středních až po těžké nákladní automobily. Galaxit využívá služeb CzechTrade od roku 2002.