Plánovaný hospodářský výsledek pro rok 2010 ve výši 50 mil. Kč Pošta významně překročí. Třebaže auditovaná finanční závěrka potvrdí finální údaj až v březnu, už nyní je jasné že zisk státního podniku se bude pohybovat v intervalu 250-280 milionů korun.
Foto: Martin Siebert
Rok 2010 byl pro Českou poštu především ve znamení přípravy podniku na liberalizaci poštovního trhu a také nutných kroků pro rozvoj podniku v následujících pěti letech. V souladu se stanovenými cíli tak Pošta započala s optimalizací v oblasti logistiky, posilovala ICT infrastrukturu, investovala do provozních technologií a v neposlední řadě také do rozvoje služeb, charakteristických pro její partnerství s českým státem.
Oproti roku 2009, kdy Česká pošta skončila s hospodářským výsledkem ve výši 126 mil Kč (výsledek po očištění od mimořádných vlivů), tak Pošta dosáhla v loňském roce podstatně lepšího výsledku hospodaření.
„Výrazného překročení plánovaného zisku jsme dosáhli jednak zvýšením obchodních aktivit, kdy jsme v druhé polovině roku začali například významně posilovat na balíkovém trhu, jednak se nám podařilo podstatně snížit náklady ve všech oblastech, které nesouvisejí s rozvojovými aktivitami podniku,“ říká generální ředitelka České pošty, Ing. Marcela Hrdá.
Od dubna loňského roku totiž prošla revizí řada dodavatelských smluv, nová výběrová řízení tak vedla k celkovým úsporám ve výši desítek milionů korun.
„Na první pohled bylo zjevné, že podmínky mnoha smluv už neodpovídají současným cenám na trhu. Výběrová řízení jsme tedy vypisovali pouze v případech, kdy bylo jisté, že pro podnik získáme ceny výhodnější. Výsledky nových výběrových řízení naše úvahy potvrdily a ovlivnily tak nejenom hospodaření v tomto roce, ale pozitivně se samozřejmě projeví i v následujícím období,“ dodává generální ředitelka Hrdá.
Odpolední doručování zvýšilo úspěšnost doručení na první pokus na téměř 90%
V prosinci 2010 začal pilotní projekt pro doručení v režimu D+0. Během tohoto pilotního projektu jsou doručovány vybrané zásilky typu cenný balík do 10 tisíc korun. Zásilku, kterou chce zákazník doručit ještě ten samý den, musí podat na jedné z vybraných pražských pošt do 10.00 hodin. V místě dodání (vybraných krajských městech) jsou zásilky začleněny do odpoledního doručení a ještě týž den doručeny adresátům.
V závěru roku začala Pošta v pilotním provozu také přepravovat nadrozměrné zásilky a zásilky do 1000kg. Zásilky jsou vyzvednuty u odesílatele a přepraveny až do rukou adresáta na základě telefonické domluvy. Služba je nabízena celoplošně. V první fázi, která právě probíhá je určena výhradně pro firemní klientelu.
Revizí prošla koncepce nové podoby poštovních poboček. Výsledkem je cca 40% úspora nákladů při podstatně vyšší užitné hodnotě zařízení poboček, ve kterých Pošta přestala „šít vnitřní zařízení na míru“, ale zvolila cestu stavebnicových prvků, které jsou praktičtější – a levnější. Dokladem jsou nové pobočky Vyškov a Dolní Břežany. V roce 2011 jich přibude dalších 50.
Na poštovních Czech POINTech proběhlo v roce 2010 – 1 706 862 transakcí. K 843 pobočkám s těmito službami přibylo v roce 2010 dalších 119. Dnes je možné získat ověřené výstupy z informačních systémů veřejné správy nebo si nechat ověřit podpis či další důležité dokumenty na 962 pobočkách české pošty.
Česká pošta zajišťuje pro Český statistický úřad tzv. terénní práce pro letošní Sčítání lidu, bytů a domů. Součástí těchto prací je mimo jiné tisk formulářů a jejich osobní předání všem obyvatelům, sběr vyplněných formulářů, vše související s logistikou tiskopisů po celé České republice, a také pomoc lidem, kteří budou s vyplněním formulářů potřebovat poradit. Pošta zajišťuje i provoz call centra, na které budou moci všichni v době sčítání volat zdarma se svými dotazy a nejasnostmi. V roce 2010 úspěšně proběhlo zkušební sčítání ve vybraných lokalitách.