Jen dva z šestnácti prvoligových fotbalových týmů nemají za sponzora sázkovou kancelář. I to je důvod, proč ligu nestraší exodus partnerů
V českém fotbale se ročně protočí téměř dvě miliardy korun, přičemž přibližně půlmiliardou disponuje centrální zastřešující organizace – Fotbalová asociace ČR (FAČR). Zbývající část připadá na samotné kluby, především z první ligy. Týdeník Euro (Euro 40/2011) informoval o tom, že nedávné negativní události – odstoupení předsedy FAČR Ivana Haška a fraška při (ne)zvolení jeho nástupce, korupční aféra ligové Olomouce, necitlivá obměna komise rozhodčích – ovlivňují rozhodování donátorů fotbalové reprezentace při případném prodlužování sponzorských kontraktů. Smlouva v létě příštího roku vyprší generálnímu partnerovi T-Mobile a dalším dvěma nejvýznamnějším podporovatelům: České spořitelně a společnosti Hyundai. „V tuto chvíli nemáme s některými partnery dohodu, že by se v kontraktech pokračovalo. Úhrnný objem smluv se pohybuje v desítkách milionů korun ročně,“ říká David Dušek, šéf agentury STES, která pro FAČR spravuje marketingová práva reprezentace, českého poháru a první ligy. Ročně dodá do pokladny asociace 250 až 300 milionů korun.
Transparentnost, morálka, slušnost
Aktuální problémy českého fotbalu se nedotýkají jen sponzorských peněz na úrovni reprezentace, ale i samotných ligových týmů. Například sklářský koncern AGC Glass, který je majoritním vlastníkem a největším donátorem severočeských Teplic, již v září pohrozil odchodem, pokud se zásadně nezlepší transparentnost, morálka a slušnost. Pavel Šedlbauer, který v evropské pobočce AGC zastává post viceprezidenta pro výrobu, v této souvislosti kritizuje především formu výměny šéfa svazové komise rozhodčích a pletichaření během nezvolení nového předsedy FAČR. Poslední události v českém fotbale negativně vnímá i česká sázková kancelář Tipsport, která sponzoruje největší zimní turnaj ligových klubů a jako hlavní partner je zastoupena ve třech týmech – Plzni, Olomouci a Mladé Boleslavi. Jako menší sponzor investuje peníze do fotbalu ještě v Příbrami a Jablonci nad Nisou. „Před časem jsme se rozhodovali kterým směrem napnout své hlavní marketingové aktivity – zda vybrat fotbal, nebo hokej. Nakonec jsme rázný krok udělali směrem k ledu a fotbalové kauzy, které se v poslední době objevují, nás utvrzují, že to bylo správné rozhodnutí,“ vysvětluje Lubomír Ježek, mluvčí největší české sázkové kanceláře, proč se Tipsport stal titulárním sponzorem hokejové extraligy v Česku i na Slovensku.
Sázka na český fotbal
Objem marketingových peněz do tuzemské kopané firma navyšovat nebude. „Nezvolení předsedy svazu je signál o problematické situaci v celém hnutí a i výsledky reprezentace částečně vycházejí z fungování dané organizace. Náš marketingový rozpočet navíc není nafukovací, takže se spíše bavíme o utlumení některých sponzoringových aktivit ve fotbale,“ dodává Ježek.
Jinak však mohou být zástupci klubů poměrně klidní, exodus sponzorů z první ligy prý v nejbližší době nehrozí. A to i proto, že naprostá většina týmů má za zády silné sázkové kanceláře. Jistí si mohou být bafuňáři na Spartě, v Liberci, Ostravě, Brně a v Bohemians 1905, tedy v klubech, kde je generálním partnerem dvojka českého kurzového sázení – Fortuna. „Samozřejmě máme zájem o to, aby byl fotbalový svaz veden dobře a čistě, ale v případě sportovního sponzoringu rozhoduje především atraktivita týmu či soutěže,“ říká marketingový ředitel Vladan Crha. Fortuna prý ústup „z dresů“ zmiňovaných týmů neplánuje. „Fotbal je sázkařským fenoménem v Česku i celém regionu, na tento sport putuje přibližně polovina všech přijatých sázek, takže je logické, že chceme být ve fotbale aktivní,“ doplňuje Crha.
Jeho slova vysvětlují zájem dalších sázkových kanceláří o ligové týmy: Chance je sponzorem Jablonce, SynotTip podporuje Slavii a Slovácko, bwin pražskou Duklu, Startip Příbram či České Budějovice a VictoriaTip Teplice. Z šestnácti prvoligových týmů tak jen dva – Hradec Králově a pražská Viktorka Žižkov – nemají mezi sponzory sázkovou kancelář. Jeden z bafuňářů pohybující se dlouhodobě v ligové kopané k tomu dodává: „Fotbal je v Česku jako politika. Je to džungle, v hospodách po celé republice ho permanentně kritizují, ale příště se stejně na zápas podívají znovu. Je proto logické, že firmy, které jsou na fotbal přímo napojené, zejména sázkové kanceláře, chtějí být vidět.“