Středočeské automobilky se na brexit připravují, další firmy vyčkávají. Pro automobilový průmysl je zásadní dlouhodobá jistota plánovaní, ta teď vývozcům schází. Vyplývá to z vyjádření zástupců firem. Velké Británie by měla Evropskou unii opustit 29. března. Britský parlament ale zatím neschválil dohodu o podmínkách odchodu.
Britský trh je významný například pro kolínskou automobilku TPCA. Z produkce kolínské továrny je pro něj určeno přibližně 19 procent vozů, tento údaj platí pro loňský i letošní rok. „Stejně tak jako ostatní firmy připravujeme se na situaci, která nastane, a nebudou tak ohroženy dodávky dílů pro naší výrobu od dodavatelů,“ uvedl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
Také největší česká automobilka Škoda Auto se připravuje na všechny možné scénáře. Podle mluvčího Zdeňka Štěpánka Škoda Auto stejně jako celý průmysl potřebuje velmi rychle vyjasnit, jak budou vypadat budoucí vztahy mezi Velkou Británií a Evropskou unií. „Jakékoli další zpoždění v rozhodovacím procesu o brexitu představuje ohrožení investic v automobilovém průmyslu, který je se svými až pětiletými vývojovými cykly závislý na dlouhodobé jistotě plánování,“ dodal mluvčí.
Dovozce stavební a manipulační techniky Terramet, který má centrálu v Čestlicích u Prahy, se zatím na brexit nepřipravuje, protože dováží stroje a díly přes rakouský mateřský holding. „V případě nedohody Velké Británie s EU a neuzavření celní unie nás čeká větší administrativa při proclívání zboží, což ale může nastat nejdříve po uplynutí přechodného období na konci roku 2020,“ uvedla Petra Pácaltová z firmy.
Ochlazení přichází, růst vývozu do Německa zpomaluje
Dále čtěte: