České dráhy (ČD) od 9. prosince zdraží jízdenky o 2,5 procenta. Důvodem je letošní růst inflace. ČD rovněž v příštím roce navýší počet vlaků na průměrných 7223 spojů denně, což je o 182 spojů více, než letos.
Zvýšení cen bude u nejčastějších vzdáleností znamenat zdražení o jednu až dvě koruny. Například u vzdáleností kolem 25 kilometrů to bude ze 45 korun na 46 korun, u větších vzdáleností například okolo 100 kilometrů jde o zdražení ze 147 korun na 151 korun. Podobně dopravce zdražoval loni.
Rozšířena bude nabídka traťových jízdenek pro denní dojíždění, jejíž vzdálenost je nyní ohraničená na 120 kilometrů, nově se zvýší až na 150 kilometrů. Traťové jízdenky budou moci využívat i senioři nad 65 let. Na vybraných tratích bude dopravce poskytovat slevu 25 procent i bez prokazování nároku na státní slevy.
„S posílením dopravy počítáme v novém jízdním řádu. Vracíme se k modelu se základním dvouhodinovým intervalem vlaků SC Pendolino a k tomu přidáváme další expresy do Varšavy, Krakova, Žiliny nebo Opavy,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán.
Do jízdního řádu tak přibudou dva vlaky Pendolino, které nahradí dosavadní spoje InterCity. Jeden ze spojů navíc bude vždy v pátek a vybrané dny prodloužen až do Košic. V případech, kdy bude společnost očekávat větší nápor cestujících, například během prodloužených víkendů nebo prázdnin, bude vypravena další souprava navíc. celkem by se mělo jednat asi o 14 případů v příštím roce. Posíleny budou i další linky mezi Prahou a střední a severní Moravou. Vedle toho ČD posílí kapacitu ve vlaku Metropolitan z Budapešti přes jižní Moravu do Prahy.
Čtěte komentář: Slevy na železnici? Wir schaffen das nicht!
Štěpán dále řekl, že dopravce zvažuje zavedení povinných místenek ve všech vlacích na komerčních linkách mezi Prahou a Ostravou. Jasno by společnost měla mít do konce roku, nový jízdní řád tak zatím odstartuje bez plošného zavedení povinně místenkových vlaků na těchto linkách. Dopravce chce znát výlukový plán Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), protože nepravidelnosti v dopravě podle něj mohou tento systém narušit.
Další změnou by mělo být zrychlení dopravy mezi Prahou a západními Čechami. Vlaky by na trase do Plzně a dalších měst na trase měly díky nedávnému otevření Ejpovických tunelů zrychlit o více než deset minut. Díky tomu zrychlí i spojení do Mnichova.
Vlaky ČD přepravily během tří čtvrtletí letošního roku 133,7 milionu cestujících, což je zhruba o 2,8 milionu více než za stejné období loni. Skupině České dráhy v prvním pololetí klesl zisk na 262 milionů korun, což je meziročně o 275 milionů méně. Tržby skupiny se ale meziročně zvýšily zhruba o 618 milionů na 17,35 miliardy korun. Do skupiny patří vedle osobního dopravce ČD Cargo, ČD Telematika nebo Výzkumný ústav železniční.
Dále čtěte: