Letošní léto bude na železnici méně upocené než v minuloých letech. České dráhy mají již 500 klimatizovaných vozů, které jsou v provozu jak v dálkové dopravě tak v příměstských a regionálních spojích.
Foto: Profimedia.cz
„K výraznému nárůstu klimatizovaných vlaků dochází především v posledním období. Loni České dráhy uvedly do provozu dalších 106 klimatizovaných vozů,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
V loňském roce bylo do provozu uvedeno přes 60 modernizovaných vozů pro dálkové vlaky, především pro spoje EuroCity a Expresy, které jsou nově vybavené také klimatizací. České dráhy tak v současnosti disponují přibližně 250 klimatizovanými osobními vozy různého uspořádání pro expresní dopravu, počínaje běžnými vozy 1. a 2. třídy přes restaurační nebo lůžkové vozy až po vozy jednotek Pendolino.
Počet klimatizovaných souprav v dálkové dopravě stoupne především během let 2012 až 2014, kdy budou do provozu uváděny další nové nebo modernizované soupravy. Vozy s klimatizací se během této doby stanou běžnou součástí i řady vnitrostátních rychlíkových spojů.
„V současnosti mají České dráhy uzavřeny kontrakty na nákup nebo modernizaci dalších téměř 200 vozů určených pro dálkové spoje a probíhají výběrová řízení na modernizaci dalších téměř 120 rychlíkových vozů, které budou také vybaveny klimatizací,“ dodal Petr Šťáhlavský. České dráhy by tak měly mít za dva až tři roky více než 550 klimatizovaných vozů pro dálkovou dopravu od spojů SC Pendolino přes EuroCity, Expresy po běžné rychlíky.
Značné zastoupení mají dnes klimatizované vozy také v příměstské a regionální dopravě především díky moderním soupravám CityElefant. Počet klimatizovaných vozů v regionální dopravě se v současnosti blíží 250 kusům. Ty jezdí především v příměstské dopravě v Praze a Středočeském kraji, obsluhují ale také osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, některé spoje v Pardubickém kraji až do Lichkova, České Třebové nebo Svitav a linky mezi Opavou, Ostravou a Českým Těšínem v Moravskoslezském kraji.
V nejbližší době však stoupne počet regionálních klimatizovaných spojů také v dalších krajích České republiky. Aktuálně se rozšířil počet klimatizovaných osobních vlaků v Libereckém kraji, kde jsou v provozu zcela nové vozy RegioShuttle RS 1. Během léta ocení nové klimatizované osobní vlaky stejného typu také obyvatelé Vysočiny.
Soupravy CityElefant v letošním roce rozšíří provoz klimatizovaných osobních vlaků ve Středočeském a Moravskoslezském kraji na linkách Benešov u Prahy – Praha a Ostrava – Čadca. Ve druhém pololetí letošního roku očekáváme také zahájení provozu moderních klimatizovaných souprav z rodiny RegioPanter a LINK.
V regionální dopravě tak bude do roku 2014 sloužit celkem více než 420 klimatizovaných vozů a ve všech segmentech dopravy budou České dráhy disponovat v této době přibližně tisícovkou klimatizovaných vozů.
České dráhy zavedly do provozu první klimatizované vozy v roce 1994. Jednalo se o tři rekonstruované restaurační vozy, které byly nasazeny především na trasu Praha – Interlaken. Později začaly dodávky dalších již zcela nových vozů vybavených klimatizací. Jednalo se především o moderní expresní vozy od společnosti Siemens, jednotky Pendolino a v příměstské dopravě začaly od roku 2 000 sloužit moderní klimatizované soupravy CityElefant.
Historicky první klimatizovanou soupravou v Česku byl ale spoj InterExpress Progress Berlín – Praha na konci 80. let, na který nasazovala tehdejší východoněmecká železnice DR svou zkušební soupravu komfortních vozů.