Menu Zavřít

České dráhy nakoupí vlaky za deset miliard. Už vypsaly výběrová řízení

14. 4. 2016
Autor: Profimedia.cz

České dráhy hodlají koupit vlaky za více než deset miliard korun. Společnost vypsala trojici výběrových řízení na dodávku elektrických a dieselových jednotek, které potřebuje pro výběrová řízení na provoz železnic, plánovaných ministerstvem dopravy. Třetí soutěží je dodávka vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které ČD chtějí využívat na mezistátních vlacích.

„Abychom byli připraveni na otevírání trhu dálkové železniční osobní dopravy v České republice a na soutěže na dálkové linky, rozhodli jsme se již nyní vybrat dodavatele elektrických bezbariérových jednotek,“ uvedl k jedné ze soutěží v tiskové zprávě předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Nejdražší elektrické jednotky

Právě rámcová smlouva na nákup elektrických jednotek je největší z celého balíku nákupů. Za 20 elektrických jednotek dopravce plánuje firma utratit 4,6 miliardy korun. Na zhruba čtyři miliardy korun by pak měla podle odhadu ČD vyjít zakázka na nákup 30 dieselových jednotek a 50 rychlíkových osobních vozů pro mezistátní vlaky by měly vyjít na 2,2 miliardy korun.

Řídící výbor Českých drah letos koncem března schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem deseti lokomotiv, předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun. Lokomotivy mají podle deníku E15 v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem, kde drahám selhal plán s nasazením nových škodovek.

Dráhy totiž potřebují třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s německými drahami Deutsche Bahn. Německý dopravce zaštítěný sankční hrozbou tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání.

Čistý zisk 102 milionů

Pronájmem ČD mimo jiné řeší potíže, které vznikly spoluprací se Škodou Plzeň. Vlaky do Hamburku měla tahat nová plzeňská lokomotiva 109E, kvůli které dráhy už loni prohrály se Škodou miliardovou arbitráž. Stroj ale navíc dodnes nemůže v Německu jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině.

WT100

Skupina České dráhy měla loni v pololetí čistý zisk 102 milionů korun, meziročně o 56 milionů korun méně. Pokles byl způsoben především nákladní dopravou, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly tržby i přepravní výkon.

Tržby skupiny meziročně klesly o 142 milionů na 16,3 miliardy korun. Celkové zadlužení skupiny se snížilo o 258 milionů korun na zhruba 33 miliard korun. Z tohoto dluhu ročně skupina zaplatí na úrocích přes miliardu korun.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).