I v době finanční krize zůstávají klienti z řad malých a středních podniků v České republice ve vztahu k využívání bankovních produktů a služeb konzervativní, nenároční a málo informovaní. Takové jsou výsledky aktuálního průzkumu.
Autor: Martin Siebert
„Až dvě třetiny firem nenakládají se svými finančními prostředky efektivně a plně nevyužívají nabídek bank k optimalizaci svých firemních financí. Ke své škodě, protože právě zefektivněním finančních toků mohou firmy výrazně ušetřit a zmírnit dopady krize, kterým mnohé z nich čelí,“ říká Marek Potoma, ředitel divize Local Commercial Bank české pobočky Citibank a dodává, že firmy často přicházejí o nemalé prostředky na poplatcích a neefektivních transakcích.
Polovina firem ze segmentu SME (malé a střední podniky) již pocítila dopad hospodářské krize (dle aktuálních statistik ČSÚ). Podle výsledků výzkumu agentury Ipsos Tambor a klientských průzkumů CitiBusiness Monitor se s poklesem zakázek a objednávek potýká 41 % firem z tohoto segmentu. Tomu firmy přizpůsobily své chování: dvě třetiny z nich začaly přísněji kontrolovat náklady, polovina zvýšila prodejní aktivity a 42 % omezilo nábor zaměstnanců nebo v horším případě přistoupila k propouštění.
Malé a střední české firmy mají přitom značné rezervy ve volbě vhodné struktury bankovních služeb a produktů, která by odpovídala skutečným potřebám firmy a ušetřila by ji placení zbytečných bankovních poplatků. Firmy také často neumějí správně využívat provozní i investiční financování.„Jejich výše a načasování by vždy měly respektovat skutečnou potřebu firmy, což v důsledku znamená ušetření na nadbytečných úrocích či rezervačních poplatcích. Firmy by měly také více omezovat kurzová rizika, a to pomocí nástrojů pro zajištění kurzů a výhodnou směnou finančních prostředků,“ vysvětluje Marek Potoma.