Přemýšlíme o exportu našeho zboží do Vietnamu. Máme nabídku spolupráce a domníváme se, že o produkty naší firmy by tam skutečně mohl být zájem, ale o místním podnikatelském prostředí toho příliš nevíme. Jak se vlastně daří českým firmám ve Vietnamu? Jaké jsou v současné době ve Vietnamu příležitosti pro české podnikatele? O jaké české výrobky, potraviny, je tam zájem? Může české firmě s podnikáním v této zemi nějak pomoci stát?
Autor: Martin Siebert
podnikatelka R.L.
Českým firmám se ve Vietnamu obecně nedaří. Výjimku tvoří zatím jen české firmy, které jsou v rukách Vietnamců, nebo aktivity spojené se zahraniční rozvojovou pomocí. V loňském roce Česká republika exportovala do Vietnamu zboží v hodnotě pouhých 34 milionů amerických dolarů, což je méně než do okolních zemí, jako je Thajsko, Malajsie, Indonésie, Singapur nebo Filipíny. Import z Vietnamu do Česka byl v roce 2008 přibližně sedmapůlkrát vyšší než export.
Agentura CzechTrade otevřela ve Vietnamu zahraniční kancelář. Bylo to důležité a strategické rozhodnutí, neboť bez znalosti deset tisíc kilometrů vzdáleného prostředí a bez fyzické přítomnosti se zde obchoduje velmi těžko. Pro vietnamskou stranu je přítomnost kanceláře CzechTrade také důležitá, neboť to usnadňuje komunikaci. Jako státní agentura jsme zároveň garantem korektnosti a serióznosti. Slavnostně byla kancelář v Ho Či Minově Městě otevřena na konci roku 2007. Během prvního roku její existence se na ni obrátilo více než 100 českých firem a organizovalo se několik veletrhů. Vytíženost kanceláře (tedy práce na placených zakázkách v poměru k celkovému časovému fondu) byla již v prvním roce téměř padesátiprocentní.
Drtivá většina služeb se v prvním roce týkala organizování osobních schůzek a marketingových průzkumů trhu. Objevují se i první úspěšné obchody, které vznikly za asistence agentury CzechTrade. Například akciová společnost Preciosa začala pravidelně dodávat na vietnamský trh šperkové kameny, firma Datacom Systems instaluje svůj komunikační systém v nemocnici v Hanoji a připravuje projekty pro další nemocnice.
Příležitosti pro české podnikatele jsou široké. Pochopitelně nemá smysl zkoušet tam podnikat v oblasti zimního sportovního vybavení, ústředního vytápění a podobně. Podnikatelsky zajímavé oblasti jsou například energetika a zdravotnictví. Další perspektivní obory, v nichž se české firmy příliš neangažují, jsou třeba stavebnictví a zpracování zemědělských produktů.
O jaké výrobky je ve Vietnamu zájem? Zejména o luxusní a značkové produkty (mezi jinými je to sklo či bižuterie) a dále o produkty, jichž má Vietnam nedostatek. Na dovozu mléčných výrobků je vietnamský trh závislý ze sedmdesáti procent. Kromě toho se tam dováží obrovské množství krmiv, hnojiv a jiných chemikálií.
Dostat se ve Vietnamu k zakázce ale není jednoduché. Výběrových řízení se smí účastnit téměř výhradně jen tuzemské firmy a najít spolehlivého partnera také není samozřejmostí. Pokud chce česká firma uspět na tak vzdáleném trhu, musí brát obchod opravdu vážně. Nestačí poslat leták nebo přijet na veletrh. Základním předpokladem, a to platí všude, je mít konkurenceschopný produkt. Osobní kontakt je také nezbytný a je třeba počítat s tím, že se při prvním kontaktu vietnamský partner soustředí spíše než na samotný produkt na to, kolik vám je let, jaký jste, v jakém jste vztahu s kolegy a podobně. Na závěr ještě užitečný citát od Cormaca McCarthyho: „Dítě na vás vždy vyzraje, ne že by bylo chytřejší, ale protože nemyslí na nic jiného, než jak vás přelstít.“
Luboš Marek, ředitel kanceláře CzechTrade ve vietnamském Ho Či Minově Městě