Menu Zavřít

Český e-commerce vloni zažil další meziroční pokles. Těm největším e-shopům se však dařilo

11. 1. 2024
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • České internetové obchody loni dosáhly celkového obratu ve výši 185 miliard korun, i přesto ale odvětví e-commerce meziročně kleslo o šest procent
  • Nejlépe se vloni dařilo velkým e-shopům, které své tržby meziročně zvýšily o přibližně pět procent
  • Pozitivní zprávou pro celé odvětví je také skutečnost, že v posledním čtvrtletí došlo k prvnímu meziročnímu nárůstu tržeb po téměř dvou letech

Velký zájem zákazníků o nakupování přes internet během covidu vedl k enormnímu nárůstu celého odvětví e-commerce. Po skončení protipandemických omezení se však lidé vrátili do kamenných prodejen a tržby e-shopů tak v roce 2022 meziročně klesly o 12 procent.

Mnoho internetových obchodů doufalo ve stabilizaci trhu a opětovné nastartování svého růstu, k čemuž podle nich mělo dojít už vloni. Tato očekávání se ovšem nakonec nenaplnila. Podle dat společnosti Heureka totiž sektor e-commerce klesl o třináct procent v prvním, osm ve druhém a o jedenáct v třetím loňském kvartálu.

Závěr roku 2023 ale přinesl internetovým obchodníkům také jednu pozitivní zprávu, na niž dlouho čekali. V posledním čtvrtletí totiž tuzemské e-shopy zaznamenaly po téměř dvou letech první meziroční růst svých tržeb, který dosáhl dvou procent. Česká e-commerce tedy zakončila uplynulý rok s celkovým obratem 185 miliard korun, i přesto se však jedná o pokles o šest procent oproti roku 2022.

Velké firmy těží ze známosti značky

Podle dat firmy Shopsys se loni nejlépe dařilo velkým e-shopům, jež své tržby meziročně zvýšily o přibližně pět procent. „Potvrdil se nám dlouhodobý trend, který pozoruje celá tuzemská scéna. Velkým hráčům se zkrátka daří růst rychleji než ostatním a konsolidace trhu těmito významnými společnostmi pokračuje,“ uvedl šéf zmíněné společnosti Matěj Kapošváry.

Kramár z Luigi’s Boxu: E-shopy při expanzi snáz uspějí v lokálním jazyce. Jeho kontext ale při integraci musí přenést i do technologie
Přečtěte si také:

Kramár z Luigi’s Boxu: E-shopy při expanzi snáz uspějí v lokálním jazyce. Jeho kontext ale při integraci musí přenést i do technologie

Velké e-shopy byly přitom podle něj na začátku poklesu odvětví ve složitější situaci, protože takovýmto firmám často trvá déle, než se přizpůsobí novému dění na trhu. „V loňském roce už ale znovu těžily ze své velikosti, známosti brandu i technologické připravenosti,“ doplnil.

Návrat do kamenných prodejen skončil

Dobrou zprávou pro internetové obchodníky je i skutečnost, že se online nakupování vrátilo na srovnatelný meziroční růst jako maloobchod. Podle odborníků tím definitivně končí postcovidový návrat zákazníků do klasických kamenných prodejen. Tento trend se objevil v roce 2022, kdy byl poprvé za sedm let růst maloobchodu větší než růst e-commerce, přičemž rozdíl dosahoval devíti procentních bodů.

MM25_AI

Vloni už ale byla situace úplně jiná, protože vedle klesajícího odvětví e-commerce se snižovaly také tržby z ,kamenného maloobchodu. To ostatně vyplývá i z dat Českého statistického úřadu, podle nichž maloobchodní tržby nepotravinářského zboží klesaly dokonce osmnáct měsíců v řadě.

Jednou týdně nakoupí na internetu každý třetí Čech. Na e-shopech utrácíme častěji než zákazníci z jiných evropských zemí
Přečtěte si také:

Jednou týdně nakoupí na internetu každý třetí Čech. Na e-shopech utrácíme častěji než zákazníci z jiných evropských zemí

„Podle předběžných dat je zřejmé, že online obchodování začalo opět růst srovnatelným tempem jako maloobchod s nepotravinářským zbožím. Trh se vrací k trendu z předchozích let, kdy kromě doby postcovidové zákazníci neutíkali z onlinu směrem do kamenných obchodů, ale naopak,“ uzavřel Kapošváry.

  • Našli jste v článku chybu?