Český výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV SE loni utržil téměř 31 milionů korun, což představuje ve srovnání s rokem 2019 nárůst o více než devatenáctinásobek. Aktuálně jedná o smlouvách na dodávky 67 kusů bezpilotních letounů pro 16 nových zákazníků v celkové hodnotě přes miliardu korun.
„V roce 2020 jsme začali těžit z našich investic a tvrdé práce z předchozích let. Nejenže se nám podařilo výrazně navýšit tržby a v první polovině roku dokonce poprvé dosáhnout kladného výsledku EBITDA, ale především jsme uzavřeli smlouvy s odběrateli za celkem 117,5 milionu korun,“ uvedl generální ředitel Primoco UAV Ladislav Semetkovský. Za celý rok firma hospodařila s pětimilionovou ztrátou.
Přestože koronavirová krize ničí byznysové plány mnoha podnikatelů a perspektivních firem, obchodu s bezpilotními letadly se zjevně daří. Pandemie však firmě Primoco zkomplikovala možnosti schůzek s novými zákazníky v zahraničí, na kterých jim obvykle předvádí své stroje, ale i uzavírání nových obchodů. Na druhou stranu se jí podařilo díky pandemii uzavřít dohody o dodávkách bezpilotních letounů i s tuzemskými zákazníky. Například během nouzového stavu pracovala společnost Primoco UAV pro Policii České republiky. „Nyní také jednáme o možném využití našich strojů v rámci integrovaného záchranného systému, kdy by Česká republika využila letů bezpilotních prostředků ke koordinaci záchranných prací či pátrání po pohřešovaných osobách,” říká Semetkovský.
Společnost Primoco vznikla teprve v roce 2015 a na pražské burze se obchoduje od roku 2018. Vyrábí civilní a vojenské bezpilotní letouny One 150, schopné létat automaticky podle naprogramovaných letových plánů. Mají rozpětí křídel 4,85 metru, vystoupají do výšky maximálně 3300 m a dolet mají 2000 kilometrů. Od základnové stanice se však mohou vzdálit maximálně na 200 km. Nést mohou různé kamerové a snímací systémy. Zákazníky nacházejí v sektorech zemědělství, průmyslu, ale i bezpečnosti a obrany.
Ve vzduchu až 15 hodin
Výdrž ve vzduchu ověřila společnost 16. dubna loňského roku, kdy její bezpilotní stroj zvládl letět bez přestávky 15 hodin a tři minuty. Celkově urazil 1650 kilometrů s průměrnou spotřebou paliva 2,2 litru na hodinu letu. Nejenže tak stanovil český vytrvalostní rekord mezi bezpilotními letouny, ale dosáhl i světového prvenství ve své hmotnostní kategorii.
Ve spolupráci s norskou společností Norwegian Special Mission (NSM) nedávno Primoco představilo také kalibrační systém pro kontrolu letištních navigačních zařízení typu radiomajáků, měřičů vzdáleností nebo systémů přístrojového navádění na přistání. Všechny tyto prvky se musí v pravidelných intervalech kalibrovat a obvykle se k tomu využívají běžná pilotovaná letadla. Například v Oddělení letového ověřování LŘP ČR slouží kunovské „turbolety“ L-410 a od roku 2018 také King Air 350 amerického výrobce Beechcraft. I na jejich palubách se nachází vybavení NSM. Lehké bezpilotní letadlo osazené podobným systémem by umožnilo provádět alespoň některé úkony s výrazně nižšími náklady.
„Náš společný projekt je průlomem, který poskytuje komerční kalibrační systém pro bezpilotní letadla a je schopný dodávat standardizované zprávy, které naši zákazníci potřebují,“ říká ke spolupráci generální ředitel NSM Tom Sverstad a dodal, že už komunikují s prvními zájemci: „Společně s Primoco jsme v kontaktu s několika potenciálními zákazníky a vidíme obrovský zájem o tuto technologii.“