Doprava Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vydalo jasný důkaz o krizi. Týdeník Euro má k dispozici seznam silnic prvních tříd a dálnic, které se zprovozní v příštím roce. V kategorii prvních tříd se zprovozní šest kilometrů českých silnic, dálnic se postaví 43 kilometrů. Většinu z toho ale tvoří rekonstrukce D1. Reálný přírůstek do mapy dálnic a rychlostních silnic bude jen 8,5 kilometru.
Čísla vypovídají o dvou věcech. Jednak potvrzují krizi ve stavebnictví, která trvá už několik let, jednak ukazují na špatné čerpání eurodotací, protože v dopravě dosud přebývají nevyčerpané miliardy. Stačí se přitom ohlédnout jen o pár let zpátky. V roce 2010 otevřelo ministerstvo dopravy 53 kilometrů dálnic, ještě vloni, kdy dobíhaly tendry z bohatých časů, to bylo zhruba 40 kilometrů.
Příští rok nepřibude podle plánů ŘSD ani kilometr dálnic. Skončí jen opravy přibližně 34 kilometrů D1 a začnou možná další. Síť čtyřpruhých silnic rozšíří jen rychlostní silnice, a to jediný 7,5kilometrový úsek R 35 mezi Hrádkem nad Nisou a Bílým Kostelem. Ostatní zprovozněné části na rychlostních silnicích budou mimoúrovňové křižovatky a jejich napojení.
V kategorii silnic prvních tříd je v seznamu ŘSD ještě smutnější pohled. Příští rok se jich zprovozní pouze asi šest kilometrů. Tři kilometry z toho tvoří obchvat Zvole a Vlachova na tahu mezi Mohelnicí a Šumperkem. „Musíme se věnovat obnovení tempa přípravy projektů, aby rozsah zahájených staveb mohl dále vzrůst,“ tvrdí generální ředitel ŘSD Pavel Kočica.
Úkol to ale nebude jednoduchý. Ministerstvo dopravy má práci, aby utratilo dotace z nepovedených projektů, které Evropská unie neproplatí. Příkladem může být poslední úsek severočeské D8. Právě v dopravě je podobných případů více než dost a ani zahájení nových projektů není zárukou toho, že se peníze podaří utratit. Stavební výroba mezitím na podzim poklesla podle statistiků o dalších bezmála pět procent, v meziročním srovnání jde přibližně o desetiprocentní pokles.