Martinem Kočou
Společnosti GO! Express & Logistics, která se zabývá mezinárodní expresní přepravou, loni vzrostl počet přepravených zásilek o čtyřicet procent. „Dnes nám jezdí z Česka denně dvě třiapůltunové dodávky, jedna do distribučního centra v Salcburku a druhá do Kasselu,“ říká jednatel tuzemského zastoupení německého dopravce Martin Koča. Týdeník EURO s ním hovořil o rozvoji expresní přepravy a obecně logistiky v Česku.
EURO: V Česku se zbýváte mezinárodní expresní přepravou. Neuvažujete zde také o vstupu na trh vnitrostátní dopravy? KOČA: Tato oblast nás zatím nezajímá. V Česku jsou totiž ceny za národní expresní přepravu přes noc nejnižší v celé Evropě. Vyšší cenu za tuto službu dostanete nejen v Německu, ale třeba i na Slovensku. Tato situace odráží silnou konkurenci na českém trhu a kromě exitujících silných dopravců, jako jsou PPL, Top Trans nebo DHL, do ČR vstupují noví hráči. Tento vývoj odráží pozici naší země ve středu Evropy. Pro řadu logistických firem je totiž zásadní mít v takovéto lokalitě vlastní síť. Navíc pominu-li nízké ceny, tak pro nabídku národní expresní dopravy odpovídající našemu standardu je třeba mít v zemi velikosti Česka alespoň osm sběrných míst. My máme nyní jen čtyři, a to v Praze, Plzni, Českých Budějovicích a Hradci Králové. Každý rok však otevíráme jednu novou pobočku. Letos by to mělo být Brno. Dále také uvažujeme o Liberci či Teplicích. Na severu a severozápadě Čech totiž umíme nabídnout vzhledem k blízkosti k Německu velmi dobré pokrytí a rychlost dodávek.
EURO: Jezdíte s dodávkami do 3,5 tuny, přitom některé firmy nabízejí podobnou službu s většími vozy. Neznamená to pro GO nákladovou nevýhodu? KOČA: Velikost našich vozů nám umožňuje odebírat zboží u zákazníků o dvě až tři hodiny později, než tak činí konkurence. A takovou možnost naši klienti oceňují – mohou totiž pracovat na své zásilce déle, často třeba i do osmi hodin večer. Přes tak pozdní vyzvednutí dokážeme ve větších městech v Česku a v Německu dodávat do desíti a v menších městech do dvanácti hodin následujícího pracovního dne. Zájem, který je o naše služby, potvrzuje i růst počtu poboček GO. Například jen v Německu má dnes firma sedmdesát poboček, přitom ještě v roce 2001 to bylo jen 35.
EURO: Jaké zboží je třeba dodávat takto rychle? KOČA: Našimi klienty jsou nejčastěji střední a menší firmy. Vozíme například náhradní díly do strojů, hodnotné zdravotnické pomůcky a materiály, vzorky, podklady a smlouvy. Prostě všechno, co musíte mít do druhého dne, aby jste nepřišli o hodně peněz. Když se pokazí třeba nějaký stroj na výrobní lince, tak každá hodina jeho nečinnosti může firmu přijít i na desetitisíce eur. Potom rádi zaplatíte vyšší cenu za expresní přepravu. Dobrým příkladem jsou náhradní díly, které v Německu dodáváme pro jednoho provozovatele sítě bankomatů do dvou hodin od ohlášení na předem domluvené místo kterýkoliv den v roce. Podobnou službu máme i pro jednoho z velkých německých mobilních operátorů, kterému takto expresně zajišťujeme náhradní díly pro BTS stanice.
EURO: Zmínil jste výhodnou polohu Česka uprostřed Evropy. Nepřeceňuje se někdy význam tohoto faktoru? KOČA: Myslím, že ne. Podívejte se třeba na trasu Plzeň – Rozvadov. Pozemky kolem dálnice jsou již nyní rozděleny a vzniká zde téměř nepřetržitý pás skladů a logistických center. Jakmile se v Polsku zlepší dopravní infrastruktura, zejména dálniční síť, tak lze podobný vývoj očekávat i podél spojení do Polska. Česko je totiž svou polohou logisticky naprosto odsouzeno k úspěchu. Nedojde-li k úplnému smazání nákladové výhody neustále posilující korunou, bude se Česko těšit přízni logistického trhu.