SITUACE NA TRHU Česká republika se postupně stává středoevropským lídrem trhu místních servisních center. V tomto směru jednoznačně překonává ostatní země tohoto regionu, jako jsou třeba Slovensko či Maďarsko.
SITUACE NA TRHU Česká republika se postupně stává středoevropským lídrem trhu místních servisních center. V tomto směru jednoznačně překonává ostatní země tohoto regionu, jako jsou třeba Slovensko či Maďarsko.
Pro Českou republiku jako centrum servisních služeb hovoří téměř ideální poloha v srdci střední Evropy, dobrá dopravní dostupnost, která se navíc budováním dálnic a železničních koridorů stále zlepšuje, a také historické vazby na východní a jihovýchodní Evropu.
Není proto divu, že svá servisní centra pro celý region otevřely v Česku v nedávné době například společnosti Exxon Mobil, Honeywell, Olympus Services, Logica Systems či logistická firma DHL. „Právě na příkladu DHL se ukazuje, že je Česko v celosvětovém měřítku konkurenceschopné,“ řekl ředitel vládní agentury na podporu investic CzechInvest Radomil Novák.
ROZHODUJE NEJEN CENA
Podle průzkumu European Distribution Report realizovaného společností Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B) je Česká republika považována za atraktivní logistickou lokalitu především díky snadnému přístupu a cenám. „Praha je nejvyspělejším regionem ve střední a východní Evropě na trhu nemovitostí sloužících k logistickým a distribučním účelům. Město těží ze své polohy na ose sever-jih, spojující Berlín se Záhřebem,“ uvedl vedoucí středoevropského týmu C&W/H&B Ferdinand Hlobil.
Podle jeho slov ještě větší rozvoj aktivit v oblasti logistiky omezují nedostatky silniční a železniční infrastruktury. Přesto ale společnosti poskytující logistické služby jsou na straně poptávky po nových prostorách hned na druhém místě za maloobchodníky. Podle Hlobila si přesun logistických center do střední Evropy vyžádal proces přesunu samotné výroby dále na východ. Z hlediska druhu dopravy zůstává nadále dominantní silniční doprava, která také nejrychleji roste. Ačkoliv se státy Evropské unie snaží podporovat převod na ostatní druhy dopravy, vzrostl objem silniční dopravy jen za posledních deset let o plných 40 procent.
**OKOLÍ DÁLNIC TÁHNE
Důležitým aspektem pro vznik logistického centra je tedy také dobrá dopravní dostupnost. Tu v Česku zajišťují zejména dálnice. Nové logistické areály tak vznikají zejména kolem dálnice D 1 mezi Prahou a Brnem (konkrétně v okolí obou uvedených měst), dále u D 5 - zejména v okolí Plzně - a hlavně poblíž Prahy u dálnic D 1, D 5 a D 8.
Například v druhé polovině loňského června otevřela česká developerská společnost Nový Karlín Development Partners mezi obcemi Zdiby a Klecany u severního okraje Prahy při dálnici D 8 první část nového logistického areálu Northpoint D8 Distribution Park. Projekt realizuje společně se zahraničním investorem The Europa Fund. V první etapě výstavby investor vybudoval technickou a dopravní infrastrukturu a uvedl do provozu i první distribuční centrum. Celý areál o rozloze 36 hektarů bude postupně dokončen v roce 2007. Pokračující výstavba rychlostní komunikace na Liberec přitáhla významného investora v oblasti logistiky i do tohoto severočeského města.