Proč lidé neobjednávají smažený sýr a co mají rádi Pražáci, říká v rozhovoru pro týdeník Euro šéf firmy DámeJídlo Lukáš Uhl
Rozvážení jídla v Česku ovládla před pár týdny německá firma Delivery Hero.
Světový hráč číslo jedna koupil dva tuzemské konkurenty – portály DámeJídlo a JídloTeď. Němce zaujal nejen potenciál českého trhu, kde zatím jen pětina objednávek probíhá online, ale i české nápady. Podle principu portálu DámeJídlo budou lidé z Delivery Hero brát inspiraci k budování vlastního rozvážecího systému.
* Německá společnost Delivery Hero koupila DámeJídlo a JídloTeď. Co si od akvizice slibuje?
Od spojení s dřívějším konkurentem si slibuji nákladové výhody. My máme například vlastní logistiku, JídloTeď mělo outsorcovanou (dodávanou externí firmou – pozn. red.). Díky sjednocení ušetříme polovinu nákladů logistiky portálu JídloTeď. Snadnější bude i zákaznická podpora a levnější dispečink. Díky příchodu společnosti Delivery Hero budeme moci získat větší podíl trhu. Firma provozuje svůj obor v šestadvaceti zemích světa, nabrala zkušenosti, které můžeme nyní využít. Jde například o televizní reklamu. My sami jsme si ji v minulosti zkusili a z výsledků toho moc nevíme. Delivery má už otestováno, v jakou dobu je dobré reklamu nechat běžet, jaké má být sdělení, na které pořady má být navázána a podobně. Neocenitelné jsou také jejich zkušenosti s jednáním s restauracemi. My je sbíráme dva roky, oni několikanásobně déle.
* Půjde kromě marketingu ještě o nějaký další dopad do praktického fungování firmy?
Nedávno jsem si třeba říkal, že by bylo dobré mít aplikaci ve smart televizích nebo v herních konzolích typu playstation a xbox. Jak se ukázalo, tak v Polsku to už naši kolegové zkoušejí, takže můžeme být o krok napřed a nebudeme muset něco obdobného sami vyvíjet.
* Jaký je rozdíl mezi vámi a ostatními ze skupiny Delivery Hero ve světě?
Co se týká logistiky, nikde v zahraničí nemají své vlastní kurýry, jako máme my. V tom, že máme v Praze sto a po zbytku republiky padesát kurýrů, jsme výjimeční. Nejen v tom principu, ale také proto, že tento model máme profitabilní. Teď se s firmou Delivery Hero bavíme o tom, jak můžeme pomoci rozjet globálně jejich vlastní logistiku. V téhle části pro ně můžeme být přínosem.
* Značky JídloTeď a DámeJídlo zůstávají?
Máme plán je vedle sebe zachovat i do budoucna. Každá má totiž trochu jinou cílovou skupinu. Hlavně v zacílení na cizince žijící v Česku. JídloTeď má lepší stránky v angličtině a lepší zákaznickou podporu v angličtině.
* Je možné, že každé město nebo čtvrť mají jiné preference? Co lidé nejraději jedí?
Chutě zákazníků jsou v Česku velmi podobné. Jen Praha je specifická tím, že místní mají daleko raději sushi než obyvatelé jiných měst. Jinak panuje obliba české kuchyně. Velmi oblíbený je řízek. Samozřejmě na čelných místech se drží fastfoodová jídla, také hamburgery z restaurací a ze všeho nejvíc lidé objednávají pizzu.
* Smažený sýr není oblíbený?
Patří také mezi klasická česká jídla, ale kvůli nároku na teplotu a čas dodávek nepatří mezi ta, která by si lidé často objednávali.
* Objednávají si lidé nejvíce například obědy?
Je to tak. Celodenní křivka vypadá jako takový velbloud. Kolem jedenácté hodiny objednávky narůstají, kulminace je mezi dvanáctou a třináctou hodinou a pak křivka trochu klesá. Mezi obědem a večeří je na polovině své polední úrovně a pak na večeře vystoupá. Nevyroste tak vysoko jako na oběd, ale zase trvá v čase déle. To je vlastně taky český unikát. V zahraničí nemají během dne dvouhrbého velblouda, ale jednohrbého. Těším se, až se vydáme do Německa a tohle chování prozkoumáme. Kolegové z centrály z toho byli překvapení, prý něco podobného viděli snad možná ve Švédsku. Je to záhada.
* A když přepočtete velblouda na lidi, kolik rozvezete denně jídel?
To nemohu komentovat. Poslední prezentovaná čísla jsou z podzimu a jen za portál DámeJídlo to bylo 125 tisíc zakázek měsíčně. Od té doby je patrný růst, leden se z tohoto hlediska velmi povedl, zaznamenali jsme oproti prosinci desetiprocentní růst.
Konkurencí je nám tedy telefonní číslo restaurace napsané doma na ledničce, říká Uhl.
Lukáš Uhl (34)
• Vystudoval pražskou VŠE a brněnskou Masarykovu univerzitu, Fakultu informatiky. • V březnu 2004 začal pracovat jako produktový manažer ve společnosti L’Oreal Czech Republic. • Od roku 2006 pracoval jako konzultant ve firmě McKinsey & Company. • Svou další kariéru spojil se společností Centrum Holdings, kde působil do května 2013. • Ihned poté nastoupil do projektu DámeJídlo.
O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz