POROVNÁNÍ CEN Ceny nových automobilů mírně klesají. Podle průzkumu Roadtodata jsou auta v Česku jedny z nejlevnějších v Unii. Kupní ceny nových aut v tuzemsku za posledních 12 měsíců klesly o 0,3 procenta. Česká republika je tak po Švýcarsku a Maďarsku třetí nejlevnější zemí v Evropě.
POROVNÁNÍ CEN Ceny nových automobilů mírně klesají. Podle průzkumu Roadtodata jsou auta v Česku jedny z nejlevnějších v Unii.
Kupní ceny nových aut v tuzemsku za posledních 12 měsíců klesly o 0,3 procenta. Česká republika je tak po Švýcarsku a Maďarsku třetí nejlevnější zemí v Evropě. Nejdražší je kvůli vysokému zdanění tradičně Dánsko. Vyplývá to z evropské statistiky Roadtodata.
Podle pravidelné analýzy této společnosti je přitom Česko vedle Itálie jedinou zemí, kde jsou ceny vozů nižší než před rokem. V Evropě ceny vzrostly v průměru o 1,3 procenta. Ještě výrazněji auta podražila v Německu, Španělsku a Francii. V sousedním Polsku a Maďarsku se ceny nezměnily.
Automobilový trh se podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky začíná naplňovat a marže prodejců i výrobců mírné snižování umožňují. „Hlavní důvod je v rostoucí konkurenci a obavách ze zpomalení světového odbytu, a proto si většina firem hodlá aktivní cenovou politikou upevnit postavení na rozvíjejících se trzích, kam patří například Česko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko,“ dodává.
NEJLEVNĚJŠÍ MINIVOZY Největší pokles cen v tuzemsku zaznamenala kategorie minivozů, které byly na konci pololetí o 5,6 procenta levnější než ve stejném období loni. Například Fiat Pandu lze nyní koupit za 181 900 korun, před rokem byla jeho cena těsně pod 200 tisíc korun.
Podle nedávné zprávy Evropské unie má Česko mezi členskými státy naopak nejvyšší ceny automobilů bez započítání daní. Ceny bez daní jsou o 7,3 procenta nad průměrem celé Unie. V Česku se ročně prodá téměř 170 tisíc osobních a lehkých užitkových vozů. Jen nepatrně nižší údaj tvoří dovoz ojetin ze zahraničí.
POPRVÉ VEDOU DIESELY Prvně v historii bude mít letos více než polovina prodaných automobilů v Evropě dieselový pohon. Ještě před sedmi lety byl podíl vozů s motorem na naftu v západní Evropě o 50 procent nižší. Do roku 2010 by se měl podíl dieselových vozů zvýšit na 60 procent.
V tuzemsku je ale situace zatím odlišná kvůli pomalejší obnově vozového parku. Podle údajů Svazu dovozců automobilů stále převládají v kategorii osobních vozů auta na benzin s podílem téměř 60 procent. Ale brzy se to má změnit. Například Škoda v současnosti prodává 70 procent vozů Superb s dieselovými motory a u fabií se čeká vyrovnání podílu dieselů a benzinových motorů v příštím roce.
NAFTA JE ÚSPORNÁ
Pro diesely hovoří nižší spotřeba pohonných hmot při ceně téměř srovnatelné s benzinem, menší opotřebení motoru i neustále se vyvíjející technologie. Naftě přitom dávají přednost mladší řidiči. Celkem 62 procent evropských řidičů dieselů je mladších 45 let.