Česko nestihne do 25. května převést do svých zákonů nové směrnice EU, které dávají zákazníkům telekomunikačních firem nová práva na rychlejší a lepší služby. Evropská komise hrozí, že si na opozdilce posvítí.
Foto: Profimedia.cz
Od 25. května mohli Češi změnit telefonního operátora během jediného dne. S novou smlouvou měli získat i lepší a srozumitelnější informace o kupovaných službách. Jenže tato práva mít nebudou. Česko totiž nestihlo převzít včas do svého právního řádu nové směrnice Evropské unie, které novinky v oblasti telekomunikací zavádí.
Zatím příslušnou novelu zákona o elektronických komunikacích projednala vláda. Nyní má novelu v Poslanecká sněmovna, kde čeká na první čtení. „To začne v červnu. S Evropskou komisí komunikujeme a informujeme je o dalším postupu,“ říká Pavel Vlček, mluvčí ministerstva průmyslu o obchodu. K minulému týdnu byly směrnice implementovány ve třech členských státech. Komise už pohrozila, že vůči zemím, které nestihnout směrnice do svých zákonů zapracovat do 25. května, zahájí sankční řízení.
Směrnice schválené evropskými institucemi už v roce 2009 posilují práva spotřebitelů. Dávají jim možnost přejít k jinému operátorovi pevné nebo mobilní telefonní sítě během jednoho pracovního dne beze změny telefonního čísla.
Maximální délka smlouvy, kterou si operátoři mohou zákazníky zavázat, bude 24 měsíců. Operátoři budou povinni nabízet i dvanáctiměsíční smlouvy. „Zákazníkům to umožní snazší přechod k jinému operátorovi, jestliže narazí na lepší nabídku,“ tvrdí Komise. Nicméně někteří operátoři už nyní časově omezené smlouvy nevyžadují.
Zákazníci nově získají právo na srozumitelnější informace o službách, které si objednávají. Zákaznická smlouva musí poskytovat informace o minimální úrovni kvality služeb. Zejména pro předplatitele připojení k internetu musí být uvedeny informace o technikách řízení internetového provozu a o jejich vlivu na kvalitu služby, jakož i o veškerých dalších omezeních. Například o omezení šířky pásma, dostupné rychlosti připojení nebo „zaškrcení“ přístupu k určitým službám, jako jsou hlasové služby přes internetový protokol. Smlouvy musí rovněž obsahovat podrobné údaje o odškodnění a náhradách pro případ, že tyto minimální úrovně nejsou dodrženy.
Spotřebitelé se dočkají i zlepšení soukromí a bezpečnosti na internetu. Lepší ochrana se týká například narušení bezpečnosti osobních údajů a „spamu“ (nevyžádaných e-mailů). Provozovatelé internetových serverů budou muset povinně oznamovat o narušení bezpečnosti osobních údajů.
Směrnice zpřísní i požadavky na informace a souhlas v případě uchovávání informací v zařízení uživatele a přístupu k nim, např. „cookies“ nesouvisející se službou, ke které zákazník přistupuje
Posílení se dočkají i vnitrostátní regulační orgány. Ty budou moci krajním v případě uložit operátorům s významnou tržní silou povinnost, aby své telekomunikační sítě oddělili od služeb, a zajistili tak ostatním operátorům nediskriminační přístup. Nebude však nutné rozdělit vlastnictví nebo vytvořit samostatný podnik.
Evropské Komisi ve spolupráci se Sdružením evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) uděluje směrnice další pravomoci v dozoru týkající se nápravných opatření hospodářské soutěže na telekomunikačních trzích V praxi to znamená, že pokud Komise usoudí, že by nápravná opatření hospodářské soutěže oznámená vnitrostátním regulačním orgánem vytvořila překážku pro jednotný trh telekomunikačních služeb, může přistoupit k hloubkovému posouzení a po konzultaci s BEREC vydat vnitrostátnímu regulačnímu orgánu doporučení, aby plánovaná opatření změnil nebo stáhl. Vnitrostátní regulační orgány musí doporučení v nejvyšší možné míře zohlednit.
Revidované předpisy EU týkající se telekomunikačních sítí a služeb byly formálně schváleny Evropským parlamentem a Radou na konci roku 2009. Parlament a Rada se dohodly, že předpisy musí být do vnitrostátních právních předpisů 27 členských států provedeny do 25. května 2011.