Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský požádal Evropskou komisi o pečlivé posouzení podpory německé vlády při prodeji automobilky Opel. Dovolává se dodržování pravidel volné hospodářské soutěže.
Autor: Profimedia
Česko se údajně obává poškození zájmů tuzemského automobilového průmyslu v Rusku. Ty by ohrožoval přechod Opelu pod kanadsko-ruské konsorcium Magna a Sberbank, jež plánuje výrobu levných západních aut pro ruský trh. „Nelíbí se nám představa, že by se s nedovolenou státní pomocí vyvážela auta z Německa na ruský trh,“ uvedl náměstek ministra Martin Tlapa. V Rusku se vyrábí vozy Škoda, v loňském roce opustilo výrobní linky v Kaluze přes 37 tisíc škodovek.
Magna a největší ruská banka Sberbank mají získat v Opelu 55procentní podíl. Menšinu si ponechá dosavadní vlastník General Motors (GM). Německo už dříve slíbilo, že když se GM rozhodne pro Magnu, poskytne Opelu státní záruky na úvěry v hodnotě 4,5 miliardy eur (asi 116 miliard korun).
Restrukturalizační plány firmy Magna s Opelem kritizovala také Británie či Belgie. V Opelu, který vyrábí i v těchto zemích, by mělo zaniknout přes deset tisíc pracovních míst, přitom v domovském v Německu asi 4500 z nich.