Expo 2015 Česká vláda, která dosud nepotvrdila národní účast na světové výstavě Expo 2015 v italském Miláně, nemá nazbyt ani času, ani prostoru. Osm set dní před zahájením prestižní akce s mottem Potraviny pro planetu, energie pro život a dva dny před zasedáním kabinetu, jenž se má záležitostí zabývat, je přihlášeno 120 států spolu s řadou mezinárodních organizací. Ti všichni si rychle rozebírají nabízenou část výstavní plochy z celkové rozlohy přesahující milion metrů čtverečních.
„Mohu potvrdit, že momentálně je zadáno 80 procent výměry určené na objekty, které si chtějí jednotliví zájemci postavit,“ sdělila týdeníku Euro Veronica Corallová, která má v oddělení Expa pro zahraniční vztahy na starost národní zastoupení. V absolutním vyjádření to znamená, že ze šedesáti parcel pro pavilony je jejich zadáno skoro padesát. Ty, co zbývají, jsou příliš velké, příliš malé nebo nevýhodně umístěné. „Některé země mají pozemky atraktivní polohou a rozlohou pouze zamluveny. Pokud se Česká republika rozhodne pro účast na Expu 2015 brzy a představí organizátorům zajímavý projekt, může být první mezi náhradními zájemci a pro svůj pavilon ještě získat velmi dobré místo. Jde však o dny,“ zdůrazňuje generální komisař české mise Jiří F. Potužník, kterého jmenovala na základě výběrového řízení vláda na konci prosince.
Spolu s Českem usiluje o přidělení 130 tisíc metrů čtverečních ploch šedesát zemí. Čtyřicet tisíc metrů čtverečních padne na devět sdílených tematických prostorů (clusterů), které jsou druhou formou národní přítomnosti.
Na ně upíná pozornost 70 států, které se podělí o „obory“, jako jsou rýže, káva, kakao, koření či ostrovy. „Organizátoři se tváří, že pro více než 130 států nemají místo,“ říká Potužník.
Z předchozího Expa 2010 v čínské Šanghaji zbylo v českém rozpočtu 70 milionů korun, stát by mohl přihodit dalších 60. Novinkou je snaha o co nejvyšší zapojení soukromého sektoru: optimistická varianta mluví o 260 milionech korun, minimalistická o 180 milionech. Bude-li nabídka nižší, domácí tým do severní Itálie zřejmě nepojede. Organizátoři počítají s příchodem 20 milionů návštěvníků a 25 miliony prodaných vstupenek, virtuálně se „má dostavit“ až miliarda zvědavců. Brány areálu se otevřou za dva roky, prvního května.