PricewaterhouseCoopers
Produkce automobilů v Evropské unii vzroste do roku 2014 pouze o sedm procent ve srovnání s téměř dvacetiprocentním růstem Číny, Indie a rozvojových zemí. Ještě hůře se bude dařit americkým automobilkám, jež navýší výrobu pouze o pět procent a Japonsku, které dokonce o dvě procenta produkci sníží. Čísla zveřejnila ve své studii Global Automotive Financial Review společnost PricewaterhouseCoopers (PwC).
V absolutních číslech se dá od členských států EU očekávat navýšení výroby pouze o 2,7 milionu aut; těžiště automobilového průmyslu se pomalu přesune do střední a východní Evropy. „Dle našeho průzkumu se do střední a východní Evropy přesune automobilová výroba v hodnotě šesti miliard dolarů, a to jak přímá výroba vozů, tak dodavatelský průmysl. Velká část těchto investic skončí zřejmě v ČR, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku i v Rumunsku, přičemž většina vozů bude vyrobena v Česku a Slovensku,“ říká Stephen Booth, partner v oddělení Daňových a právních služeb v českém PwC. Pakliže největší tuzemská automobilka Škoda dosáhne svého cíle (do tří let vyrábět milion aut za rok), společně s náběhem plné výroby v továrně Hyundai a automobilkami na Slovensku se bude bývalé Československo na růstu EU podílet téměř z poloviny.