Na českých dálnicích začalo od dnešní půlnoci fungovat nové satelitní mýto. První poplatek v novém systému zaplatil kamion na dálnici D52 u Rajhradu sekundu po půlnoci. Spuštění satelitního mýta zatím neprovázejí žádné dopravní komplikace.
Systém, jehož provozovatelem je konsorcium CzechToll/SkyToll, nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch. Do systému satelitního mýtného bylo do dnešního odpoledne zaregistrováno 315 tisíc vozidel z očekávaných zhruba 458 tisíc a aktivních je 211 500 palubních jednotek.
Prodejní místa byla podle Beneše v neděli nebyla celkově využita, kromě několika výjimek, kdy se v jednu chvíli sjelo více kamionů. „Jsme hluboce pod polovinou kapacity, kterou jsme schopni odbavit. To ukazuje, že ten nedělní provoz je opravdu klidný,“ uvedl Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Dodal, že od půlnoci si vyzvedlo palubní jednotky zhruba 3500 řidičů, což je více než těch, kteří se do systému nově zaregistrovali. „To ukazuje na to, že již i ti dříve zaregistrovaní si začínají postupně vyzvedávat palubní jednotky, což je proces na pár minut,“ dodal.
Žádné dopravní problémy v souvislosti s novým mýtným systémem zatím nejsou podle mluvčího Jan ŘSD Rýdla hlášeny. Hlavní nápor by podle odhadu společnosti CzechToll měl přijít v noci na pondělí, kdy by se mohly tvořit kolony na hraničních přechodech do Česka, protože část zahraničních dopravců ještě nemá palubní jednotku pro satelitní systém. „I pro celní správu, která přešla na nový systém, vše proběhlo hladce. Neznamenali jsme jediný problém,“ uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková.
Arrivederci. Italské stavební firmy opouštějí české dálnice
„V noci byl klid. Jen dva řidiči si přišli pro informace,“ řekl dnes ráno jeden z pracovníků provozovatele mýtného systému v Bohumíně na česko-polské hranici. Ráno začali přicházet řidiči, kteří nocovali na přilehlém odstavném parkovišti. Nové jednotky si aktivovali či kupovali.
Bez kolon byl dnes ráno i přechod na česko-slovenské hranici u Lanžhota. Na parkovišti u dálnice D2, na němž šoféři kamionů zastavují, aby si vyzvedli palubní jednotky, je stále dost volných míst. Oproti noci kamionů dokonce ubylo.
Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch ovšem proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.
Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.
Dále čtěte:
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
CzechToll posílí registrace do mýta, očekávané kolony by se měly výrazně zkrátit