Menu Zavřít

Česku se vrací kredit

3. 4. 2006
Autor: Euro.cz

VÝROBCE HOTELOVÉ KOSMETIKY MARTIN SAMEK: Příběh Martina Samka, majitele prestižní firmy Pacific Direct v Holicích u Pardubic vyrábějící hotelovou a spotřební kosmetiku, připomíná americký sen. Dal by se shrnout do několika slov: ze závozníka za třináct let self-mademanem, zaměstnávajícím 120 lidí.

bitcoin_skoleni

VÝROBCE HOTELOVÉ KOSMETIKY MARTIN SAMEK: Příběh Martina Samka, majitele prestižní firmy Pacific Direct v Holicích u Pardubic vyrábějící hotelovou a spotřební kosmetiku, připomíná americký sen. Dal by se shrnout do několika slov: ze závozníka za třináct let self-mademanem, zaměstnávajícím 120 lidí. Do podnikání se Samek v roce 1993 rozhodl jít se dvěma zkušenostmi, které, jak říká, zásadním způsobem nastartovaly jeho kariéru. První bylo angažmá v Cestovní kanceláři mládeže, kdy kolem roku 1989 poznal prostředí hotelů, druhou pak porevoluční práce prodejce pro firmu distribuující dováženou kosmetiku. „Jako dealer firmy obchodující s kosmetikou jsem jezdil od drogerie k drogerii. Portfolio výrobků ale nebylo velké, takže abych rozšířil nabídku, začal jsem importovat další zboží vlastními silami. Jenže brzy na trh vstoupili velcí hráči a pokračovat v tomtéž už nemělo smysl,“ vzpomíná Samek. „S drzostí mladíka jsem tehdy nastoupil na ředitele největších hotelů a výsledkem bylo, že se mi na konci roku 1993 podařilo přesvědčit ředitele pražského Hiltonu. Podepsal se mnou kontrakt na rok a půl. Na to konto jsem v listopadu téhož roku založil firmu Wisam. Nejdříve jsem podnikal jen stylem nákup a prodej, ale během krátké doby to přestalo být udržitelné. Ačkoliv jsem nikdy nechtěl být výrobcem, nezbylo mi nic jiného,“ dodává. Narůstající požadavky zákazníků ale byly jen jedním důvodem rozhodnutí kosmetiku zároveň vyrábět. „V první polovině 90. let nebyl v Česku dostatek kvalitních a spolehlivých výrobců kosmetiky. První stroje na její výrobu jsem koupil právě kvůli jejich nespolehlivosti a kapacitním problémům,“ podotýká Samek. ZKORUMPOVANÉ MONOPOLY Nejtvrdším oříškem pro Samka tehdy bylo prorazit předivo v obchodních vztazích šéfů bývalých státních hotelů. „Decision makeři hotelů tehdy jejich stále ještě monopolní dodavatele nezdravili stylem »Dobrý den«, ale »Nazdar, Čendo«. Systém byl neskutečně zkorumpovaný,“ dodává manažer. Navíc v té době poptávka po hotelových kapacitách značně převyšovala nabídku, tudíž hotely podle něj nepotřebovaly nikterak zvyšovat klientský servis. Začínal v tchánově garáži, jehož žigulík musel od té doby parkovat před domem. Brzo ale byl nucen se stěhovat do většího. Vystřídal nakonec dalších pět působišť. „Předposlední štací byl zemědělský statek, který jsme si vlastníma rukama opravili. Ale ze dvou zaměstnanců v roce 1993, kdy jsem s podnikáním začínal, bylo během pěti let najednou pětadvacet a už jsme se prostě nevešli ani tam.“ ČESKO MĚLI ZA TŘETIHORNÍ OPICE A s výrobními prostory začal být Samkovi malý i český trh. Chtěl-li dál růst, musel najít cestu, jak prorazit za hranicemi. Brzy se mu naskytla příležitost. Dohodl se s britským kolosem v branži, firmou Pacific Direct Ltd., a prodal jí 51procentní podíl ve své firmě. Po osmi letech od fúze jde za hranice už 95 procent produkce holické firmy. A s postupující globalizací přituhuje. „Za pár let přežije jen několik největších dodavatelů, kteří dokáží »obsloužit« právě tento druh řetězců, které mají své hotely rozesety po celém světě. A my se musíme mezi ně protlačit. Je taková doba: kdo neprodává ve velkých řetězcích, jako by neexistoval,“ mračí se Samek. Co je jeho hlavním motorem? „Jednoznačně vývoj, růst. Jsem hravý typ a odmítám se stavět do pozice jakéhosi opečovávatele. Jsem veden nutkavou potřebou stále jít, expandovat,“ tvrdí. KREDIT SE VRACÍ Největší zlomy v boomu firmy pociťoval, když zaměstnance dokázal spočítat na prstech. „Největší rozdíl vnímáte, když máte dva, pak pět, deset a najednou dvacet zaměstnanců. To už je psychologická hranice, dokud je ještě všechny znáte. Když překročíte zhruba těch dvacet pět lidí, přestanete další nábor už registrovat,“ říká Samek. Jediné, co Samka na podnikání v Česku opravdu zlobí, je nepostižitelnost neplatičů. „Naštěstí dnes máme naprostou většinu obchodních styků na západ od našich hranic, kde jsem s něčím podobným neměl doposud jediný problém,“ říká. Přes tuto kritiku Samek tvrdí, že Česká republika prodělala obrovský skok dopředu. A to i v očích zahraničních partnerů. „Trh se vyčistil od podvodníků první poloviny 90. let, kteří jak lehce nabyli, tak i lehce pozbyli. Hlavně v posledních čtyřechpěti letech šel kredit naší republiky obrovským způsobem nahoru. Na Západě si začali cenit českých výrobků jako kvalitních,“ dodává. PACIFIC DIRECT**

Největší hráč na českém trhu v hotelové kosmetice, většinu produkce vyváží. Partnery jsou největší světové hotelové řetězce - Intercontinental, Four Seasons, Rocco Forte, Fairmont, Jumeriah a další. Meziroční nárůst obratu společnosti dosahuje v průměru 55 procent a aby zvládla veškeré zakázky, jede na nepřetržitý třísměnný provoz.

  • Našli jste v článku chybu?