Česká firma CreativeDock se dostala na globální špičku v segmentu budování firem. Mezi giganty ji vystřelila nedávná akvizice německé společnosti FoundersLane, díky níž se firma se sídlem na Letné stala největším nezávislým hráčem na světě. Jejím oborem je přitom mladé a atraktivní odvětví – budování firem a technologických projektů na míru.
Od svého založení podnikatelem Martinem Pejšou Creative Dock uvedl na trh více než 65 společností v devíti zemích. Na tuzemsku je známý zejména díky službě Zonky, kterou stavěl pro Home Credit. Mezi jeho současné projekty u nás patří věrnostní program v aplikaci Můj Albert nebo projekt Domy sobě pro společnost Veolia, který řeší energetické úspory pro bytové domy.
FoundersLane je v podstatě německou obdobou Pejšovy firmy. Rovněž se zaměřuje na asistenci u zakládání nových řešení, a to zejména v oblasti fintechů, elektronických tržišť, maloobchodu, logistiky nebo e-zdravotnictví. Mezi své klienty řadí třeba E.ON, Adidas nebo pojišťovnu Allianz. Stojí za několika desítkami projektů a s Creative Dockem spolupracuje již dva roky.
„FoundersLane úspěšně spoluvytváří kategorii budování firem, a proto jsem rád, že je mohu přivítat v rodině Creative Docku,“ uvedl Pejša. Nyní šéf firmy předpokládá, že celkový roční obrat skupiny během dvou let vzroste na více než 100 milionů eur (2,5 miliardy korun) a v následujícím období by se měl nadále zvyšovat padesátiprocentním tempem. Do prosince chce skupina zaměstnávat přes 600 pracovníků v sedmi pobočkách s centrálami v Curychu, Praze, Berlíně a Rijádu. Cílem veškerého popsaného snažení je během pěti let poskytnout své služby miliardě potenciálních zákazníků.
Už nyní přitom Creative Dock hlásí rekordní obrat 26,3 milionu eur, tedy více než 650 milionů korun. 65 procent z něj tvoří právě zahraniční projekty a letos by dle zakladatele firmy měl narůst o další třetinu.
Lepší investice než rizikový kapitál
Creative Dock byl jednou z prvních společností, která před deseti lety začala stavět digitální firmy a projekty na klíč, nyní mu však rychle přibývají konkurenti. Byznysová kategorie budování firem dostala název corporate venture building (CVB) a Pejša odhaduje, že nyní během jediného roku opět o polovinu povyroste. „Budování firem jako samostatná kategorie je na vzestupu a již nyní je alternativou k investicím do rizikového kapitálu,“ dává svému novému kolegovi za pravdu spoluzakladatel a generální ředitel FoundersLane Felix Staeritz.
„Naší snahou je, aby vedoucí pracovníci při jednání o vytvoření venture projektu volali v první řadě Creative Dock. Pro klienty obou společností znamená akvizice rozšíření možností. Ať už díky rozmanitosti služeb, hlubokým znalostem jiných průmyslových odvětví, nebo schopnosti lépe škálovat projekty po celé Evropě. Během několika příštích let vybudujeme s Creative Dock stovky podniků,“ pokračuje německý podnikatel. Na českém partnerovi si cení především jeho průkopnického přístupu a schopnosti vybudovat mezinárodní firmu na poli stále málo známé činnosti.
Šéf FoundersLane rovněž věří, že nově vzniklé skupině se podaří obor CVB protlačit trhem až do jádra podnikových služeb, což by mohlo velké korporace přimět obrátit pozornost právě od rizikového kapitálu směrem k cíleným investicím do rozvíjejících se projektů. To se má v představách vedení skupiny Creative Dock přirozeně dít pod jejich pomyslnou vlajkou, jelikož akvizicí firma rozšířila své působení na trhu s hodnotou stovek miliard eur a zařadila se tak na pozici dalšího lídra vedle poradenských firem, jako jsou BCG Digital Ventures a Leap by McKinsey.
Místo ropy startupy
Získání FoundersLane Pejšovi rovněž otevřelo dveře na Blízký východ. Druhá společnost má totiž mimo našich západních sousedů silný tým i na pobočkách v Saúdské Arábii. Právě region označovaný v mezinárodním slangu jako MENA totiž v posledních letech prochází intenzivní digitalizací. Místní k implementaci technologií do řady oblastí života i podnikání motivuje především snaha zbavit se závislosti na příjmech z ropy.
Zásoby černého zlata totiž nejsou neomezené a kromě toho, že západní státy v čele s EU se v rámci klimatických závazků snaží o omezení využívání ropných produktů, vrty se jednou vyčerpají do sucha. Kupříkladu Saúdská Arábie, jako největší ekonomika v Perském zálivu a největší světový vývozce ropy, proto usiluje prostřednictvím digitalizace o zvýšení svého podílu na neropném hrubém domácím produktu ze 16 procent v roce 2016 na 50 procent do roku 2030. Pejša zde nedávno například plnil zakázku zhruba za 200 milionů korun, která spočívala ve vytvoření projektu na digitalizaci a zjednodušení služeb pro jednu z největších saúdskoarabských bank.
Creative Dock v regionu, kde se rodí jeden startup za druhým, cítí silný potenciál, a tak tu v příštích pěti letech hodlá proinvestovat 2,5 miliardy korun. Český projekt se však veze na vlně akvizic už rok. Nedávno koupil přední švýcarskou inovační firmu Spark Works a německou Rohrbeck Heger, která je vedoucím evropským hráčem v oblasti strategického plánování. Creative Dock Group tak za posledních 12 měsíců vynaložil 55 milionů eur jen na akvizice.