Domácí vývozce v současné době trápí především příliš vysoký kurz koruny Právě uplynulý rok se do statistik zahraničního obchodu České republiky pravděpodobně nezapíše jako období úspěchů. Jak však ukázaly výsledky soutěže Exportér roku, se silnou korunou a odbytovým útlumem na západních trzích se mnohé naše podniky dokáží bez problémů vyrovnat.
Domácí vývozce v současné době trápí především příliš vysoký kurz koruny
Právě uplynulý rok se do statistik zahraničního obchodu České republiky pravděpodobně nezapíše jako období úspěchů. Jak však ukázaly výsledky soutěže Exportér roku, se silnou korunou a odbytovým útlumem na západních trzích se mnohé naše podniky dokáží bez problémů vyrovnat.
Pro špičkové manažery některých oceněných podniků jsme připravili pár otázek:
1. Jak hodnotíte exportní možnosti vaší společnosti v roce 2003?
2. Hodláte zvýšit váš export hledáním nových trhů či nových obchodních partnerů?
3. Jaké faktory mohou obecně ovlivnit zvýšení exportní schopnosti českých firem?
4. Domníváte se, že české výrobky mohou na světovém trhu konkurovat kvalitou? Pokud ano, co by se ještě mohlo udělat pro zlepšení image Czech Made?
5. Jak hodnotíte proexportní politiku vlády?
Miroslav Kula, prezident ČSA
1. ČSA mají ve sféře exportu jako letecká společnost velice specifické postavení. Dosahovaný objem exportu je pro nás dán množstvím přepravených cestujících, respektive velikostí poptávky Miroslav Kula, prezident ČSA: Exportní možnosti se nám letos jeví jako dobré. Velkou neznámou je ovšem případná válka proti Iráku. po letecké přepravě. Vzhledem k tomu, že postupně slábnou dopady teroristických útoků v září 2000 a překonány byly i výpadky cestování v důsledku povodní letošního léta, je reálný předpoklad dalšího zvyšování počtu cestujících. Takže exportní možnosti ČSA pro rok 2003 se jeví jako dobré. Velkou neznámou, která by mohla mít velmi zásadní dopad, je případná válka proti Iráku.
2. Samozřejmě, hledání nových obchodních partnerů, ať už cestovních agentur nebo přímo cestujících, je nedílnou součástí obchodní strategie. I v letecké dopravě ovšem hraje roli rozšiřování nabídky a její kvality. To konkrétně znamená rozšiřování počtu míst nalétávaných letadly ČSA (v roce 2003 přibudou tři destinace Cork, Tallin, Edinburgh) a zvyšování počtu letů do stávajících destinací.
3. Zvyšování kvality produktu, reálný kurz koruny a případná podpora exportu ze strany státu, což nemusí být dotace, ale stačilo by jen poskytnut našim firmám podmínky, srovnatelné se zahraničím, hlavně v oblasti daní a celních tarifů. V našem případě jde i o aeropolitické podmínky, tedy podmínky mezivládních leteckých dohod a jejich naplňování.
4. Některé zcela určitě konkurovat mohou, třeba kvalita letecké přepravy ČSA je vyšší než u mnoha světových dopravců. Ty nejkvalitnější zlepšení image nepotřebují. Na druhé straně ale nepovažuji za efektivní pokoušet se kampaněmi zaměřenými na image zvyšovat exportní šance průměrných výrobků.
5. V oblasti letecké přepravy jako velmi omezenou a spíše výjimečnou. Pokud jde o oblast klasického exportu, pak raději přenechám odpověď kolegům, kteří jsou v této problematice více „doma“.
Ladislav Stuchlík, vedoucí OŘJ Plastika VD
1. Vypůjčil bych si přirovnání, které použil premiér na slavnostním večeru při oceňování nejlepších exportních firem. Srovnával práci firem na poli exportu s horskou časovkou cyklistického závodu. V této oblasti ale nestačí dobré umístění v horské časovce, byť je vysilující a odhalí sílu individuality. Jde o strategickou záležitost, v níž se jede celý dlouhý mnohaetapový závod, ve kterém jde o to, kolik má kdo „natrénováno“ a jak dokáže využít svých silných stránek v etapách před časovkou, ale 1 v etapách, které na něj teprve čekají. Z tohoto pohledu jsme pro příští rok optimisté. I přes výkyvy, jež se na mezinárodním trhu vyskytují a nevyhýbají se ani segmentům, pro které vyrábíme, očekáváme indexový nárůst objemu exportu zhruba o jednu pětinu oproti roku 2002. Ladislav Stuchlík, vedoucí OŘJ Plastika VD: V oblasti získávání informací a uvádění na zahraniční trhy by mohly sehrát významnou roli zastupitelské úřady. V tomto směru ale žádnou podporu necítíme.
2. Z hlediska naplnění potřeb stávajících zákazníků je rozvoj omezen a je možné počítat s růstem pouze v jednotkách procent. Proto očekáváme hlavní nárůst právě v nových akvizicích, jednak pro jiný segment trhu, jednak pro jiné partnery. Vzhledem k velikosti naší firmy jsme si ve strategii dali teritoriální omezení a neplánujeme zatím rozvoj v oblastech mimo evropský kontinent.
3. To, co svět od našich firem ve velké většině očekává, je nahrazení nákladných výrob, které se omezují nebo zcela ruší v oblasti rozvinutých ekonomik. To tedy znamená, že faktorem úspěchu je do značné míry cena. V první řadě by tedy měla stát snaha naplnit požadavky zákazníka s přiměřeným nákladem. Na nereálné požadavky při stanovení výrobních nákladů ze strany českých firem narážíme v celé řadě případů při sjednávání subdodávek a kooperací. A patrně se obdobně chovají i vůči zákazníkům v zahraničí. Samotná přiměřená cenová politika není ale jedinou podmínkou úspěchu. Ten je nutné zabezpečit také striktním dodržováním termínů, a to již ve fázi dojednávání kontraktů a naprosto samozřejmou vysokou jakostí výrobků jako takových. Ideální by pochopitelně bylo nebýt náhradníkem za outsidery, ale být plnohodnotným hráčem nabízejícím vlastní design a být hráčem v první linii při definování potřeb trhu.
4. Na celé řadě příkladů je možno poukázat, že mnohé české výrobky jsou na světovém trhu konkurenceschopné. Aby se k nim přidaly i další, je nutno zajistit naplnění všech tří kapitol definujících celkovou kvalitu výrobku - cena, termín a jakost. Zde je opravdu velký potenciál pro zlepšení. Na světovém trhu jsou úspěšní jen ti, kdo si to včas uvědomí a respektují všechny tyto faktory.
5. Významnou roli hraje znalost trhu, určení segmentu a kooperující organizace v dané oblasti. Pokud jde o přístup k těmto záležitostem, hlavně v oblasti získávání informací a uvádění firem na trh, zde by měly sehrát roli zastupitelské úřady, jejichž činnost je v kompetenci vlády. Z této strany ale významnou podporu necítíme. Dále je zde otázka politiky v oblasti podpory pomocí zvýhodněných úvěrů, na které si malé firmy sáhnou jenom velmi obtížně. Nám se spíše zdá, že dosavadní politika vlády nepreferuje pomoc domácím firmám přímo, ale formou pobídek zahraničním společnostem k investicím v Česku s tím, že následně z koláče dostanou ukousnout i domácí výrobci. Ty společnosti, které chtějí jít cestou přímého exportu, si musejí umět najít vše potřebné samy.
Kersten Janík, generální ředitel BOSCH DIESEL, s.r.o.
1. Naše společnost je propojena se světovým trhem v oboru dieselových systémů. V některých zemích podíl dieselových motorů na trhu i přes ekonomickou krizi ještě expanduje. To znamená, že trh s automobily je všeobecně mnohem stabilnější. Nicméně i my se musíme vyrovnat s důsledky krize. Přesto očekáváme významný vzrůst exportu ve dvou třetinách našeho sortimentu.
2. Jsme dceřinou společností firmy Robert Bosch, Inc., se sídlem v Německu. Za obchodní záležitosti je v zásadě odpovědný náš mateřský podnik. Snažíme se samozřejmě expandovat na oba naše trhy, tedy i na světové trhy vozů s dieselovými motory. V tomto jsme docela soběstační, a tak můžeme konstatovat, že očekáváme růst exportu.
3. Především je to změna kurzu koruny - ten je stále příliš vysoký. Silná koruna znamená pro naši společnost vyšší náklady ve srovnání s ostatními dceřinými společnosti firmy Bosch, takže budeme muset snížit náklady, abychom zůstali pro našeho majitele atraktivní. Se startem ČR v EU také očekáváme možnost sdílet některé služby a obchodní vazby spolu s ostatními dceřinými firmami Bosch v Evropě. To pro nás bude znamenat snížení nákladů.
5. Domníváme se, že české výrobky jsou schopny konkurence, avšak je dosti obtížné Kersten Janík, generální ředitel BOSCH DIESEL, s. r. o.: Být konkurentem na světovém trhu znamená přijmout vysoká měřítka kvality ve všech oblastech ekonomického života. docílit požadované kvality a udržet ji. A co více, nestačí jen to. Světový trh se stále více a více zaměřuje na kvalitu v procesu vývoje, výroby i transportu. Abyste se stali konkurentem na světovém trhu, musíte přijmout světová měřítka kvality ve všech aspektech ekonomického života. „Czech Made“ pak bude podpisem pod vynikající kvalitou, kterou zákazník ocení. Cítíme, že se české společnosti v tomto směru zlepšují v mnoha aspektech.
___
Exportér roku
Loni poprvé byla v soutěži Exportér roku, kterou organizuje Hospodářská komora ČR, hodnocena rovněž kategorie středních exportérů (objem exportu 100-500 mil. Kč za rok). Výsledky - soutěží se v pěti kategoriích - byly vyhlášeny v závěru minulého roku.
Střední exportéři
1. BEST, s. r. o.
2. PLASTIKA,výrobní družstvo
3. BRISK Tábor, a. s.
Nárůst exportu v letech 2000-2001
1. BOSCH DIESEL, s. r. o.
2. VALEO AUTOKLIMATIZACE, s. r. o.
3. HELLA AUTOTECHNIK, s. r. o.
Objem exportu ve roce 2001
1. ŠKODA AUTO, a. s.
2. ČESKÉ AEROLINIE, a. s.
3. MORAVIA STEEL, a. s.