V ROCE 2002 BYLO PODLE MEZINÁRODNÍCH STATISTIK V ČESKU POŘÍZENO NA LEASING ZBOŽÍ V HODNOTĚ 3,4 MILIARDY EUR (106 MILIARD KORUN), COŽ JE O PĚT PROCENT VÍCE NEŽ V ROCE 2001. PODLE DOSAVADNÍHO VÝVOJE SE OČEKÁVÁ OBDOBNÝ RŮST I LETOS.
Mezi kandidáty na vstup do Evropské unie nemá tuzemský leasing konkurenci
Z hlediska celé Evropy je tuzemský nárůst leasingu nadprůměrný. Loni zaznamenal evropský trh 2,76procentní nárůst na 198,5 miliardy eur (6,2 bilionu korun). Podíl ČR stoupl na 1,7 procenta celoevropského trhu.
JAK JSOU NA TOM SOUSEDÉ
Rostou i leasingové trhy v Maďarsku a na Slovensku. V relativním vyjádření dokonce mnohem rychleji než v Česku. Ve Slovenské republice byl loni nárůst patnáctiprocentní (na 0,97 miliardy eur), v Maďarsku dokonce šestnáctiprocentní (z 1,9 miliardy eur v roce 2001 na loňských 2,2 miliardy). Naproti tomu v Polsku se růst zpomalil na pouhé půlprocento: V roce 2001 dosáhl objem tamějšího leasingu 2,08 miliardy eur, vloni 2,09 miliardy. Ve srovnání se zeměmi západní Evropy je Česká republika v sektoru leasingu na devátém místě. Trhu kraluje Spolková republika Německo (44 miliardy eur) následována Itálií (37,6 mld. eur), Velkou Británií (35,5 miliardy) a Francií (26,6 miliardy eur). S velkým odstupem za touto „velkou čtyřkou“ následují Španělsko, Švýcarsko, Švédsko a Nizozemsko. Devátá je Česká republika.
AUTOMOBILY VEDOU VŠUDE, V ČR ZVLÁŠTĚ
Nejčastěji se v evropských zemích nakupují na leasing osobní a malé užitkové vozy (33 %). S velkým odstupem potom následují stroje a zařízení (24,3 %), počítače a kancelářská technika (12 %), nákladní vozy a autobusy (18,6 %) a lodě, letadla a kolejová vozidla (3,8 %). V České republice je situace poněkud odlišná: osobní a malé užitkové vozy představují bezmála polovinu trhu leasingu movitých věcí (47,5 procenta), spolu s nákladními vozy a autobusy (29,5 procenta) jde už o více než tři čtvrtiny trhu. Naopak stroje a zařízení nedosahují ani pětiny trhu (18,4 procenta), počítače a kancelářská technika představují pouhá dvě procenta a podíl lodí, letadel a kolejových vozidel je prakticky zanedbatelný (0,4 procenta). Leasingový trh movitých věcí v Česku je plně stabilizovaný. To se týká i trhu nových automobilů, který se již pár let pohybuje mezi 160-165 tisíci ročně. Letos očekávají odborníci výrazný nárůst prodejů jen v segmentu užitkových vozů - konkrétně o 15 až 20 procent. Letos jsou opravdovým tahounem trhu s automobily ojeté vozy. Podle Petera Mikuše z GE Capital Leasing (tato firma je lídrem trhu s ojetými vozy v České republice - pozn. autora) vzrostl leasing ojetin za prvních devět měsíců letošního roku o 35 procent z hlediska počtu smluv a o 33 procent z hlediska objemu.
Složení leasingového trhu v Česku v roce 2002 (v procentech)
Stroje a technologie 17
Osobní automobily 43
Nákladní a užitková vozidla 27
Ostatní - movité 4
Nemovitosti 9
Celkový objem leasingu dosáhl 106 089 mil. Kč. Podíl automobilů dosáhl 70 procent
Pramen: GE Capital Leasing
Komoditní zaměření leasingu
NA ČESKÉM TRHU DOMINUJE LEASING AUTOMOBILŮ (ČESKÁ REPUBLIKA 47,5 %, EVROPA 33 %) A NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ (ČESKÁ REPUBLIKA 29,5 %, EVROPA 18,6 %).
Evropa
Lodě, letadla, kolejová vozidla 3,8
Automobily (osobní a lehké užitkové) 33
Nákladní a užitková vozidla 18,6
Ostatní - movité 12
Nemovitosti 24,3
Česká republika
Lodě, letadla, kolejová vozidla 0,4
Automobily (osobní a lehké užitkové) 47,5
Nákladní a užitková vozidla 29,5
Ostatní - movité 2
Nemovitosti 18,4
Pramen: GE Capital Leasing