PIVNÍ KULTURA Pro někoho je pivo středobodem světa, pro jiného pouze doplňkem při povídání s kamarády. I když v české společnosti má stále výsostné postavení takzvaná lahváčová kultura, nejvíce konzumentů pije pivo pouze příležitostně. Jaký je typický český konzument zlatavého moku?
PIVNÍ KULTURA Pro někoho je pivo středobodem světa, pro jiného pouze doplňkem při povídání s kamarády. I když v české společnosti má stále výsostné postavení takzvaná lahváčová kultura, nejvíce konzumentů pije pivo pouze příležitostně.
Jaký je typický český konzument zlatavého moku? Jak tráví svůj volný čas a jaké vyznává hodnoty? Na tyto otázky se pokusila najít odpověď studie společnosti GfK ve spolupráci s marketingovou agenturou Mark BBDO. V průzkumu mezi 1300 respondenty se potvrdilo, že pivo je jedním z nejoblíbenějších nápojů v Česku. Pravidelných konzumentů je v české populaci zhruba 40 procent.
ŽENO, KUP MI LAHVÁČE Výzkum dělí pivaře na celkem osm různých skupin. „Poněkud neradostné, ale nikterak překvapivé, je zjištění, že deset procent konzumentů piva tvoří mladiství,“ uvádí Míla Knepr z agentury Mark BBDO. Nejvíce pěnivého moku vypijí takzvaní příležitostní pasivní konzumenti. Co je pro ně typické? Nezávislost, individualismus, přesto však potřeba jistoty a stability v osobním životě. Hned o procento za nimi následují se 14 procenty příležitostní aktivní spotřebitelé piva. Tato skupina je na rozdíl od té předchozí ochotna více riskovat a chopit se výzev ke změně stereotypu. Je více společenská, se silným pocitem sounáležitosti.
Za nimi následují tradiční skupiny: štamgasti a domácí konzumenti, jejichž podíl dosahuje jedenácti, respektive deseti procent. Příslušníci lahváčové kultury pijí každý druhý den a většinou si oblíbili jednu značku. V této skupině převažují muži, jejich průměrný věk je 56 let. „Velmi často jim v obchodě kupuje pivo jejich manželka či partnerka,“ dodává Knepr.
BOHATÍ SPORTOVCI Pro štamgasty je pivo podle Knepra „osou jejich života“. Více než polovina z nich pije „tekutý chléb“ denně. Jsou to většinou starší muži. Naopak mladší muži do 30 let spadají do další kategorie s názvem „parťáci“, která má v populaci osmiprocentní podíl. Parťáci pijí každý třetí den a téměř vždy mimo domov s přáteli. Stejně často, ale téměř výhradně doma, sahá po pivu osm procent takzvaných „nevybíravých“ - starších mužů, kteří nemají žádnou oblíbenou pivní značku. Největší kupní sílu ze všech skupin pijáků má skupina „sportovců“.
Mezi nimi se totiž častěji vyskytují konzumenti s vyšším vzděláním, podnikatelé a řídící pracovníci. Sportovci pijí v průměru 14 dní z měsíce, a to raději doma než ve společnosti.
Průměrný piják střídá podle studie zhruba tři pivní značky. Výzkum dospěl také k závěru, že ani jedna ze skupin konzumentů piva není loajální výhradně k jedné značce. Největší oddanost byla nicméně zjištěna u domácích konzumentů lahvového piva a štamgastů. Přestože má většina z nich nejoblíbenější značku, pije i jiné. Nejméně věrní značce jsou „nevybíraví“.
ZA KULTUROU, SPORTEM ČI NA ZAHRÁDKU Jaké mají jednotlivé skupiny konzumentů zájmy? Mezi skupinu s největším počtem zájmů patří sportovci, kteří o něco více preferují kolektivní sport před individuálním. Nejvášnivějšími kutily jsou nevybíraví (61 procent), v těsném závěsu za nimi domácí konzument lahváčů (58 procent) a štamgast (52 procent).
Na dovolené v zahraničí nejčastěji potkáte sportovce (83 procent), příležitostného aktivního spotřebitele (80 procent) a mladistvé (79 procent). Naopak mistři počítačových her se skrývají v mladistvých (70 procent) a parťácích (40 procent). Kulturu a umění preferují mladiství (68 procent) a příležitostní aktivní konzumenti (66 procent), lhostejné jsou naopak štamgastům (18 procent).
Diskotéku, plesy a zábavu uvedlo jako svůj zájem 78 procent parťáků, kteří by si v tomto ohledu vůbec nerozuměli se štamgasty. Pouhé jedno procento z nich totiž uvedlo, že se rádi baví ve společnosti. Při práci na zahradě si zlatý mok nejraději vychutnají loajální domáčtí (60 procent) a příležitostní pasivní pivaři (51 procent).
PIVNÍ KULTURA JE PLOCHÁ Výraznou charakteristikou české pivní kultury je podle provozovatele internetového portálu Svět piva Jana Kočky také její značná plochost. „Plzeňský typ piva, které v drtivé většině tvoří obsah lahve či sudů, které se vyprodukují na našem území, je nejen dominantním typem u nás, ale ve všech pivně vyspělých zemích na světě. Čeští konzumenti jsou však stále více konzervativnější než jejich západní kolegové. I když je třeba říci, že i oni začínají objevovat i jiné typy piva,“ říká Kočka.
Tak jako základní dělení vína je na bílé a červené, tak u piva rozlišujeme pivní kategorie založené na kvašení spodním a svrchním. Když k tomu přidáme rozdílné slady, chmel a vodu, dostaneme se na číslo padesát vyjadřující počet základních pivních kategorií, které se po světě vaří. A pokud bychom se zaměřili i na podkategorie, cifra by se nám dostala na hodnotu 250.
17 % nepije pivo
15 % příležitostný pasivní
14 % příležitostný aktivní
11 % štamgast
10 % domácí konzument
10 % mladistvý
8 % parťák
8 % nevybíravý
7 % sportovec
BBDO Mark GfK, Pramen:
Skupiny konzumentů
PŘÍLEŽITOSTNÝ AKTIVNÍ Pije méně než jednou týdně. Konzumuje nadprůměrně rozpustnou kávu, minerálky a limonády, podprůměrně zrnkovou kávu. Ze 72 procent jsou to ženy. Průměrný věk 34 let, 61 procent má maturitu, 54 procent jsou řadoví pracovníci. Zájmy: sport, cestování, video, kultura, diskotéky, zábavy, společenské akce.
NEVYBÍRAVÝ Neloajální, 65 procent nemá nejoblíbenější značku, 27 procent dalších ani značky nerozlišuje. Pije poměrně méně, 12 dní v měsíci, jen 16 procent denně či téměř denně. Je výrazně orientován na cenu a úsporný život. Je pro něj velmi důležitá rodina. Průměrný věk 46 let. Vzdělání a ekonomická aktivita se příliš neliší od průměrné populace. Zájmy: kutilství, zahrádkaření, péče o domácí zvířata.
DOMÁCÍ KONZUMENT „LAHVÁČŮ“ Více než 40 procent z této skupiny pije jednu značku. Většinou doma, pravidelně - průměrně 14 dní v měsíci, 29 procent pije pivo denně. Mimo domov si naopak dá pivo pouze jednou za měsíc. Je domácký, rodinně založený, pasivní, chce klid a pohodu. Průměrný věk 56 let, 65 procent nemá maturitu. Zájmy: kutilství, zahrádkaření, zvířata.
PARŤÁK Konzumace piva podmíněna společností a kamarády. Pije poměrně méně, v 12 dnech z měsíce. Souběžná vysoká konzumace koly a limonády. Orientace na vlastní život, nikoli rodinu. Věkově nejmladší skupina, průměr 30 let. Zájmy: návštěva sportovních utkání, hudba, film, počítačové hry, diskotéky, zábavy, společenské akce, restaurace, bary.
SPORTOVEC Sportovně založený. Celých 99 procent uvádí sport jako velký nebo přednostní zájem. Pije v 14 dnech z měsíce. Má zpravidla svoji nejoblíbenější značku, není však výrazně loajální. Z 86 procent jsou to muži. Všechny věkové skupiny, průměr 38 let. Jsou vzdělanější, 63 procent má maturitu, 20 procent vysokou školu, 45 procent tvoří podnikatelé a vedoucí pracovníci. Zájmy: sport, cestování, kultura
ŠTAMGAST Nejpravidelnější konzument piva, 32 procent pije jen jednu značku. Pije 21 dnů v měsíci, 58 procent denně či téměř denně. Rodina není jeho největší prioritou, vyhledává kamarády. Celkově pasivní, ale společenský. Průměrný věk 49 let, 66 procent nemá maturitu a 54 procent jsou řadoví pracovníci. Zájmy: návštěva sportovních utkání, hospody, bary, restaurace, kutilství.
PŘÍLEŽITOSTNÝ PASIVNÍ Pije méně než jednou týdně. Konzumuje nadprůměrně zrnkovou kávu, podprůměrně rozpustnou, limonády a koly. Ze 72 procent jsou to ženy. Průměrný věk 52 let, 72 procent nemá maturitu, 41 procent jsou nepracující důchodci. Zájmy: ruční práce, zahrádkaření, zvířata.