Menu Zavřít

Český startup Mailhunt ulovil už přes 20 tisíc newsletterů. Rychle roste a plánuje vstup do dalších zemí Evropy

28. 7. 2021
Autor: Mailhunt
  • Mailhunt detailně analyzuje e-mailový marketing a na základě dat pomáhá firmám zlepšovat newslettery

  • Mezi uživatele patří jak internetové obchody, tak marketingové agentury a poskytovatelé e-mailingových nástrojů

  • Zakladatelé plánují expanzi po Evropě


Přinášet běžně nedostupná data pro e-mailový marketing a pomáhat tvořit fungující newsletterové kampaně – to je cíl startupu Mailhunt, který analyzuje hromadné rozesílky firem. Aktuálně má v databázi několik stovek subjektů od velkých značek po malé e-shopy. Jejich počet roste, stejně jako ambice zakladatelů.

„E-maily jsou nejsilnější nástroj digitálního marketingu. Při získávání nových zákazníků fungují efektivněji než sociální sítě nebo návštěvnost z vyhledávačů. Službu od začátku tvoříme tak, aby ukazovala osvědčené postupy, jak newslettery dělat lépe než konkurence,“ říká Lukáš Benzl (na titulním snímku vlevo), CEO a jeden ze zakladatelů. Sám má zkušenosti z marketingových oddělení firem jako T-Mobile, Leo Express či logistického startupu DoDo. Za chytrým monitoringem newsletterů společně s ním stojí Jakub Löffelmann (uprostřed) a Michal Medek, kteří se starají o vývoj nových funkcí a bezproblémový chod služby.

Nabízet doporučení a inspiraci na základě dat konkurence představuje v e-mailovém marketingu odvážný, ale logický krok. Až dosud byli obchodníci odkázáni pouze na vlastní statistiky, přitom je ale běžné, že konkurenci bedlivě sledují. Ať už jde o mystery shopping, počet mediálních výstupů, růst fanoušků na Instagramu nebo cenovou strategii ve srovnávačích zboží.

Napoprvé to nevyšlo

Myšlenku na Mailhunt „přihrál“ Benzlovi právě mystery shopping. V roce 2015 opustil tehdejší stálé zaměstnání a zůstal na volné noze. „Měl jsem shánět klienty a hledat bydlení. Místo toho jsem v nejlevnějším Airbnb za Prahou sepisoval prezentaci pro investory z karlínského investičního fondu UP21, za kterým stojí miliardář Karel Janeček a Vít Šubert. Chtěl jsem vytvořit revoluční aplikaci pro zákaznické hodnocení pokladních a potřeboval šest milionů korun. Do teď si pamatuji, jak při mé prezentaci Roman Knap (nynější generální ředitel České pošty, pozn. redakce) kroutil hlavou. S odstupem času se mu vůbec nedivím.“

Porota investorů ho odmítla. Kvůli nedostatku peněz se rozhodl aplikaci odepsat a nabízet mystery shopping přímo firmám. „Nevím, co mě to napadlo. Absolutně jsem nevěděl, co dělám. Oslovil jsem několik desítek subjektů. Nikdo neměl zájem, ale zpět se mi ozval jednatel menšího řetězce, který místo pokladních chtěl sledovat online konkurenci. Konkrétně měl zájem o vyhodnocování newsletterů. A nápad na službu byl na světě!“

Před třemi lety zkusil projekt realizovat. Neúspěšně. „Po několika měsících práce po nocích jsme se s tehdejším vývojářem dostali do slepé uličky. Nedařilo se nám zpracovávat velké objemy dat, aplikace byla pomalá a její provoz příliš drahý. Chyba byla jak na straně použitých technologií, tak v produktu a nedostatku zkušeností. O to větší radost mám, že po několika dalších pokusech se podařilo sestavit opravdu silný vývojářský tým,“ přibližuje trnitou cestu ke vzniku Benzl.

Prakticky ihned po spuštění v březnu 2021 získal Mailhunt první platící uživatele. Zájem projevili majitelé velkých e-shopů, agentury i provozovatelé e-mailingových nástrojů. „Rychlý start nás mile překvapil. Považujeme to za důkaz toho, že firmy pohybující se v e-commerce znají sílu newsletterových kampaní,“ tvrdí zakladatel. „Od některých uživatelů víme, že pro ně tento kanál tvoří až polovinu obratu, ale za zlomek celkových marketingových nákladů.“

Kompletní digitalizaci podnikových financí zvládneme do tří let. Firmy ale musejí nejdřív změnit způsob myšlení, říká šéf Fidoo
Přečtěte si také:

Kompletní digitalizaci podnikových financí zvládneme do tří let. Firmy ale musejí nejdřív změnit způsob myšlení, říká šéf Fidoo

Uživatelé Mailhuntu zjistí nejoblíbenější dny a časy rozesílek, jejich frekvenci, nejčastější výše slev, změny ve strategii, nadcházející marketingové příležitosti nebo například nejpoužívanější emodži v předmětech. To vše na jednom místě a bez nutnosti používat vlastní inbox pro sběr newsletterů. V aplikace je možné vidět, jak se e-mail zobrazuje na běžném displeji, ale také na mobilních zařízeních.

Technický ředitel Jakub Löffelmann prozrazuje, že s funkcemi je Mailhunt teprve na začátku: „Pracujeme na novinkách, o které mají uživatelé zájem. Ve vývoji je tak automatická detekce událostí, sledování automatizací, analýza doručitelnosti a integrace pro tuzemská e-shopová řešení. Zároveň máme rozpracovány pokročilé funkce využívající strojové učení a umělou inteligenci. Čím více dat máme, tím větší se nám otevírají možnosti.“

S podporou mentorů

Projekt se aktivně zapojuje do inkubačních a podnikatelských programů. Prošel digitální platformou StartupBox, která uspěla v grantové výzvě Google.org Impact Challenge pro region střední a východní Evropy. Zkušenosti a zpětnou vazbu získal také díky účasti ve slovenském online inkubátoru Startup Den a programu TechCamp Budapest 2021.

„Možnost konzultovat směřování produktu, rozvoj obchodu a konkrétní problémy se zkušenými mentory z různých oblastí byznysu je něco, co nás jako startup posouvá vpřed. Podporu cítíme rovněž ze strany české e-commerce scény, kde se nám podařilo navázat několik strategických partnerství. I díky tomu jsme připraveni začít jednat s investory, protože chceme akcelerovat vstup do dalších zemí Evropy a zásadně zvýšit počet sledovaných subjektů,“ odhaluje Benzl plány do budoucna.

V nejbližší době bude Mailhunt na Slovensku, kde už má uživatele. Do konce roku chce stihnout Velkou Británii, další na řadě bude pravděpodobně Španělsko a Francie.

Zakladatelé vidí v expanzi do dalších zemí velký potenciál růstu. Každý trh je jedinečný a v rámci e-mailového marketingu mezi sebou bojují o pozornost zákazníků nejen globální značky, ale i lokální obchody a společnosti. Kromě výše zmíněných funkcí by tak jednou z konkurenčních výhod Mailhuntu v porovnání s podobnými službami působícími v USA měla být data relevantní pro danou zemi a jazyk, kterým nemusí být nutně angličtina.

Nejběžnější sleva je 20 procent

A jak vlastně vypadají newslettery směřující do schránek českých zákazníků? Pokud bychom se podívali na pár souhrnných statistik za červenec 2021, nejoblíbenější čas rozesílky je mezi 8. a 9. hodinou. Nejběžnější výše slevy, na kterou obchodníci lákají, je 20 %. Průměrný počet znaků v předmětech e-mailů je 48, ale mezi newslettery se najdou i předměty přesahující délkou 200 znaků. Přes 34 % kampaní na sebe upozorňuje použitím emodži v předmětu, v červenci nejčastěji sluníčkem.

„Říkáme e-shopu, co a kdy zákazníkovi ukázat.“ Jan Kotek odešel z Heureky a tvoří online nákupního rádce s globálním potenciálem
Přečtěte si také:

„Říkáme e-shopu, co a kdy zákazníkovi ukázat.“ Jan Kotek odešel z Heureky a tvoří online nákupního rádce s globálním potenciálem

Mailhunt umí firmy kategorizovat dle segmentu. Díky tomu je vidět, že frekvence rozesílek se dle typu zboží značně liší. Nejaktivnější obchodníci posílají zákazníkům newsletter i dvakrát denně.

bitcoin_skoleni

Přinášet běžně nedostupná data pro e-mailový marketing však není jediným cílem startupu. Tvůrci přiznávají, že chtějí odesílatele vzdělávat: „Celá řada firem dělá obchodní sdělení bez přidané hodnoty pro odběratele, nemluvě o nedodržování legislativy a distribuci spamu. Uživatelům nabízíme konzultace zdarma, díky kterým mají příležitost e-mailing začít dělat správně se vším všudy,“ říká Benzl na závěr. „Newslettery mohou zákazníky jak motivovat k nákupu, tak skvěle bavit. Stačí pouze tuto formu propagace uchopit za správný konec.“

  • Našli jste v článku chybu?