Menu Zavřít

Cesta k soukromým dálnicím je otevřená. První bude D1

9. 11. 2009
Autor: profit

Šance, že 160 kilometrů dálnice D1 od Mnichovic po Kývalku se už příští rok opraví za soukromé peníze, se podstatně zvýšily. Nebude to malá částka, zhruba 18 miliard korun, ale nebude ani zdaleka poslední.

Autor: Luděk Vycpálek

Za privátní peníze by měly vzniknout i jihočeský úsek dálnice D3, rychlostní silnice R35 z Čech na Moravu nebo dálnice D11 do Polska.

Umožní to zákon, který v týdnu schválili poslanci. Stavitele dálnic v něm zbavili dvou velkých překážek: budoucího nedostatku peněz a také vleklých soudních sporů o výkupní ceny pozemků.

V úřední hantýrce se této „novince“ používané ve většině zemí OECD říká PPP projekty, což je zkratka za sousloví „Public Private Partnership“ - partnerství veřejného a soukromého sektoru. Jde o metodu původem z Velké Británie, kdy celou stavbu zaplatí soukromý investor - tak zvaný koncesionář - a stát mu ji pak v příštích letech splácí.

„V situaci, kdy stát nemá na budování infrastruktury, je to metoda, jak ty peníze na její výstavbu najít,“ řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Rychleji to půjde i bez vyvlastňování.

Jak nový zákon, který ještě musí podepsat prezident, stavbu dálnic formou PPP projektů usnadní?

Zaprvé se ruší automatický odkladný účinek soudního sporu kvůli stavění dálnice. Dosud to totiž bylo tak, že po podání žaloby nebo stížnosti k soudu musel stavitel stavbu okamžitě zastavit. Teď bude moci stavět dál, dokud mu soud v rozsudku nenařídí něco jiného.

bitcoin_skoleni

Zadruhé stát odteď může nabízet lidem za pozemky pro dálnice a silnice tržní ceny. Dosud byl naopak při výkupu vázán sazbami ministerstva financí, které byly stejné pro celou zemi a regionální rozdíly v cenách nerespektovaly. Proto se lidé často o cenu pozemků soudili.

Více na Aktuálně.cz.

  • Našli jste v článku chybu?