Sklářství je s Českem spjaté stejně úzce jako hokej a láska k pivu. První zmínky o něm se datují daleko do naší historie a dodnes představuje jedno z nejsilnějších odvětví, kterým Češi dobývají i ty nejvzdálenější kouty Země. Jednou z tuzemských společností, které touto cestou razí, je Bomma, která si od svého založení v roce 2012 získala takřka celý svět.
„Pokud máte špičkový produkt s nadčasovým designem, najde nakonec uplatnění nehledě na místní kulturní odlišnosti,“ řekl redakci Euro.cz majitel Martin Wichterle, vnuk vynálezce kontaktních čoček a zakladatel strojírenské skupiny Wikov. Evropský design je podle něj ve světě zvláště ceněný.
Ačkoli v Severní Americe, Číně i zemích Evropské unie Wichterle momentálně vidí velký potenciál růstu, prorazit na vyspělých trzích s vlastním produktem je podle něj vždy nelehký úkol. Kromě kvalitního výrobního zázemí je totiž potřeba také solidní vývoj, design, marketing a obchod: „Všechno musí být dotažené, zapadat do sebe. Chce to postupně sbírat reference, poznávat v detailu trh, co chtějí vaši zákazníci a najít si svůj ideální prostor,“ popisuje cestu, která je podle něj složitá, ale zároveň i nesmírně dobrodružná.
Společnost Bomma denně vyprodukuje až šest tun skla. Zakládá si nejen na dovednostech svých sklářů, ale také na špičkovém výrobním zařízení, které umožňuje vytvářet produkty jedinečného designu. „Produkujeme sklo mimořádné čistoty a kvality, které dále zpracováváme na unikátních a inovativních technologiích. Toto vše tak vytváří naši velkou konkurenční výhodu,“ tvrdí Wichterle a dodává, že většinu technologií si vyvíjejí a vyrábějí sami.
Kůže, provazy i nerosty
Technologickým zázemím jsou často inspirované i samotné výrobky. Těmi jsou z velké části moderní svítidla, která mnohdy vznikají kombinací různých materiálů. V portfoliu firmy jsou tak k vidění například svítidla zasazená do kůže a koňské žíně, ručně foukaný křišťál uvězněný v pevné síti uzlů, ale i světelné objekty inspirované nerosty v zemské kůře, které jsou součástí nové kolekce Pyrite od Studia Dechem. „Samotná sklárna je obrovským zdrojem inspirace,“ konstatuje majitel.
Uvedení nového svítidla na trh zabere minimálně rok. „Není to jenom o designérovi, je to náročná spolupráce nejenom se skláři a ostatními dodavateli, ale i s marketingem a obchodem. Musíte vše pomyslně vyladit do posledního šroubečku, aby produkt měl na trhu úspěch,“ přibližuje Wichterle. Největší zájem podle něj zákazníci momentálně mají o velká svítidla, která kloubí čistotu, unikátnost a nadčasový design. „Udělat takové svítidlo je pro nás vždy největší výzvou a zároveň potěšením.“
Svítidla značky Bomma momentálně zdobí třeba michelinskou restauraci, luxusní hotel na Kostarice nebo privátní rezidenci v Alpách. „Těší mě vědomí, že právě naše svítidla dodají tak silnou atmosféru architektuře na různých výjimečných místech světa,“ svěřuje se Wichterle. Za jedinečný považuje i nedávný projekt světelné instalace v J&T Bance.
Průmysl, který má budoucnost
Co se týče budoucnosti, tu ve sklářství majitel společnosti rozhodně vidí. Koneckonců prý jako v každém jiném průmyslu. Je ale třeba se soustředit na pomyslné „čelo pelotonu“. „Firmy, které postaví své produkty na kreativitě, vysoké kvalitě či technologické inovativnosti, budou bezesporu úspěšné i v budoucnosti v jakémkoliv oboru,“ říká Wichterle. Ačkoli vystudoval geologii, dlouhodobě podniká ve strojírenství. Ke sklářství se dostal pouhou shodou okolností. Kromě společnosti Bomma vlastní ještě sklárnu Rückl.
Přestože se na první pohled zdá, že oba světy nemají příliš společného, podle Wichterleho je něco ve skutečnosti pojí. „Zdánlivě se liší téměř ve všem, na jedné straně je to technický svět, jeho složité výpočty a přesnost výroby, na druhé pak řemeslnost, design, emoce. Mají zcela odlišný vývoj, výrobu, trhy i zákazníky. Spojuje je však finální produkt, který přinášíte na trh a dobýváte s ním svět, a to má v sobě společné kouzlo,“ přibližuje a dodává, že jeho samotného si sklo okamžitě přitáhlo k sobě: „Rozžhavené sklo v sobě snoubí oheň a vodu, dva úžasné živly, a když k tomu přidáte svět designu, je rozhodnuto.“
Po krátkém výpadku ze strany zákazníků, kterému Bomma čelila během první vlny pandemie, současně opět eviduje vysoký zájem o produkty po celém světě. „Výsledek za minulý rok předčil původně plánované hodnoty a v tomto roce čekáme ještě výraznější růst,“ komentuje Wichterle. Kromě toho společnost právě dokončila privátní showroom Bomma atelier v kubistickém domě Diamant v centru Prahy a za několik týdnů uvede na trh novou kolekci Den Drops od designéra Borise Klimka.