Ekonomická krize zásadním způsobem poznamenala logistický trh - zatímco v roce 2009 musely dopravní firmy bojovat s poklesem zakázek snižováním počtu vozidel a propouštěním zaměstnanců, dnes je situace zcela opačná.
Foto: Profimedia.cz
Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia chybí po dvou letech krize zhruba třetina přepravních kapacit. Nedostatek volných kamionů se dá vyřešit poměrně rychle rozšířením vozového parku, větší komplikace ale přináší dopravcům nedostatek zkušených řidičů.
“Letos máme v plánu nakoupit další nové kamiony, abychom uspokojili poptávku po našich službách. Bohužel se nám zatím nepodařilo sehnat dostatek kvalifikovaných řidičů,“ uvedla jednatelka české logistické společnosti šmídl Martina šmídlová.
Stát se řidičem kamionu vyžaduje v dnešní době nemalou startovní investici. Kromě řidičského průkazu příslušné skupiny a profesního průkazu musí uchazeč projít psychotesty. Vyřízení všech potřebných dokladů stojí desítky tisíc korun.
Dříve přitom většina profesionálních řidičů získala oprávnění v rámci povinné vojenské služby, jejíž zrušení výrazně ovlivnilo úroveň uchazečů o toto povolání. Během absolvování vojenské služby totiž někteří branci získali nejen řidičské průkazy, ale také základní praxi v řízení nákladního automobilu. Po těchto zkušených řidičích je čím dál větší poptávka. Nedostatek zkušeností je dnes totiž nejčastější příčinou problémů mladých řidičů při hledání zaměstnání.
“Upřednostňujeme hlavně uchazeče s praxí. V poslední době jsme ale zaměstnali i méně zkušené řidiče, které dáváme do dvouměsíčního zácviku k našemu kmenovému řidiči. Teprve potom mohou dostat vlastní vozidlo,“ popsala šmídlová.
Pokud nedojde ke zvýšení přepravních kapacit, budou podle Česmad Bohemia logistické firmy nuceny odmítat některé zakázky. To by vedlo ke zvýšení cen dopravy a komplikacím při přepravě zboží.
Společnost šmídl vznikla jako rodinná firma v roce 1990 bez účasti na privatizacích či restitucích. Její pobočky se nacházejí ve čtyřech městech České republiky. Společnost šmídl má vlastní logistické centrum a vozový park čítající přes 200 nákladních vozidel v průměrném stáří tří let. šmídl zaměstnává přes 300 lidí a loni realizovala téměř 13 tisíc přeprav.