Podzemních staveb se v Česku moc nechystá, stavebníci proto jdou na Slovensko. Letošní jaro přineslo alespoň některým českým tunelářům jistotu práce. Poslední velkou tuzemskou zakázkou v podzemí byl před třemi lety železniční tunel v Ejpovicích. A od té doby nic.
Metrostav, který udržuje svou tunelářskou divizi při životě kontrakty na severu Evropy, teď kromě zakázky na 5,5kilometrový tunel na Islandu uspěl rovněž u našich nejbližších sousedů, když na Slovensku podepsal smlouvu na výstavbu jihozápadní části obchvatu Prešova.
Ve sdružení pod vedením Eurovie vysoutěžil zakázku za 356 milionů eur, přičemž tuzemská stavební jednička bude mít na starost více než dvoukilometrový tunel. Nejlevnější nabídku podalo sdružení už na konci roku 2015, investor - Národní dálniční společnost (obdoba našeho Ředitelství silnic a dálnic) - ovšem více než rok přezkoumával cenu. Kontrakt podepsal až poté, co začalo vedení Prešova, který dusí tranzitní doprava, zvažovat žalobu na stát, že stavbu zdržuje. „Staveniště bychom měli převzít během léta. Je to pro nás po dlouhé době velká infrastrukturní zakázka, při které nemusíme posílat naše raziče za hranice letadlem,“ říká Jan Kvaš, obchodní náměstek Metrostavu.
V Česku se moc projektů nerýsuje
Na Slovensku se chce firma přihlásit i do dalších velkých tendrů, které by tam měly být do konce roku vyhlášeny. V Česku se toho totiž pod zemí moc nerýsuje. Co se metra D týče, mohly by být v horizontu několika měsíců vyhlášeny soutěže na přístupové štoly a geologický průzkum v úseku Pankrác-Olbrachtova, kdy se ale začne razit samotná trasa, není vůbec jasné.
Tunely jsou součástí silničních staveb pokračování obchvatu Prahy do Běchovic a středočeského úseku dálnice D3, tam ale běží teprve nové posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Nadějně vypadá snad jen železnice, kde se chystá šestimiliardové výběrové řízení na modernizaci tratě Sudoměřice-Votice, jejíž součástí budou i dva tunely. Díky změně metodiky výpočtu efektivity staveb by také mohlo dojít k přetrasování spojení na Beroun, kde by mohl vzniknout monumentální 22kilometrový tunel. To je ovšem hudba vzdálené budoucnosti a Adéla s Tondou - razicí štíty Metrostavu známé z výstavby trasy metra A - proto asi zůstanou ještě dlouho zakonzervované.
Přečtěte si také: