* Co si pod spojením cestovní ruch člověk má představit?
Je to fenomén, který zasahuje všechny oblasti našeho života, byť to třeba není na první pohled zřejmé. Ať vezmete například zemědělství, stavebnictví, marketing, všechno z toho má na cestovní ruch určitou návaznost. Jedná se o velmi významné ekonomické odvětví, ale hlavně je to krásný fenomén, který dokáže spojit téměř všechno. A hlavně přirozenou cestou propojuje lidi.
* Jak dlouho se v téhle branži pohybujete a co se za tu dobu změnilo asi nejvíce?
Už dvaadvacet let. Co se týče vývoje v cestovním ruchu, nejlépe to pozoruji na svých dětech. Moje první cesta do zahraničí byla do Benátek v roce 1990, kdy jsem jela s jídlem v batohu a nemohli jsme si pomalu koupit ani zmrzlinu. Dnes mi mé děti oznámí, že až pojedeme o víkendu do Itálie, dáme si oběd a půjdeme na gondolu. Z globálního pohledu pozorujeme -také díky internetu - velký posun v rámci nabídky a poptávky. Jak ohledně destinací, tak v rámci služeb a jejich kvality.
* Jak se změnili cestovatelé, jsou edukovanější?
Určitě, ale nejen z toho pohledu, že umí rozeznat například renesanční a barokní stavbu, ale zejména z hlediska přístupu k cestování, jsou celkově sofistikovanější. Účastníci cestovního ruchu dnes hledají specifičnosti regionu, jde o přístup „od globalizace k lokalizaci“.
* Jaké jsou současné světové trendy v cestování a rezonují s těmi tuzemskými?
Mezinárodní cestovní ruch v současné době táhne Čína - tedy kvantitativně. Kvalitativními trendy jsou samozřejmě technologie, které komplexně mění trh cestovního ruchu. Před patnácti lety, kdy začaly přímé rezervace v on-line prostředí, se tvrdilo, že cestovní kanceláře zkrachují. Ale ty, které nastoupily na on-line vlnu, přežily, a naopak vznikl nový segment tzv. on-line agentur, které jsou schopny klientovi nabídnout skvělý servis zejména při porovnávání informací. Technologie nezabily část trhu, pouze jej zmodifikovaly. Obrovský nárůst zaznamenává také letecká a železniční doprava, která dělá destinace dostupnějšími, navíc za velmi přívětivé ceny. Obecným trendem je zkracování délky pobytu, zato ale cestujeme častěji. A pravděpodobně nejzásadnější změnou je, že lidé už nechtějí odškrtávat dlouhý seznam památek, ale spíše touží užít atmosféru místa a splynout s tamním životem. Domácí cestovní ruch zažívá skutečně nečekaný boom. Za poslední dva tři roky roste až k 10 %, v zahraničí se to pohybuje pouze kolem 2 %o. Češi si uvědomují, že kvalita služeb je v řadě tuzemských míst už srovnatelná s těmi zahraničními, navíc odpadá jazyková bariéra a cestování s rodinou či partou je jednodušší. V Česku je také vidět velký posun ve variabilitě a kvalitě služeb, které navíc začínají podléhat různým zárukám v podobě certifikací. Navíc jsme relativně bezpečná destinace. Podle Global Peace Index se Česká republika letos umístila na sedmém místě.
* Jaké jsou nejatraktivnější destinace v ČR v rámci příjezdového a domácího cestovního ruchu?
V rámci příjezdového cestovního ruchu vítězí jednoznačně Praha, ale podařilo se nám přesměrovat zahraniční klienty víc do regionů. Dlouhodobým cílem agentury CzechTourism je ostatně propagace regionů a zvyšování kvality služeb tam. V rámci domácího cestovního ruchu se poptávka orientuje nejvíc na Jižní Čechy a Jižní Moravu. V období zimy lidé logicky směřují do horských oblastí. Těší nás také vysoký nárůst zájmu o severní Moravu.
* Využíváte nějaké zajímavé nástroje komunikace?
Hodně spolupracujeme s tvůrci on-line obsahu - influencery, kteří jsou pro nás jedním z nejefektivnějších nástrojů v rámci mediální komunikace. Zároveň nejdou ve „vyšlapaných cestách“, ale soustředí se spíš na mimořádnost a kýženou autenticitu. Vědí přesně, co své komunitě mohou nabídnout. Jedná se o velmi vysoký stupeň takzvané customizace, tedy přizpůsobení produktu na míru konkrétní zájmové skupině. Patří do nich blogeři, youtubeři a lidi s velkými zásahy v rámci svých sociálních skupin.
* Jaká je aktuální strategie CzechTourism a jaké jsou
plány? Letos samozřejmě komunikujeme výročí sto let od založení Československa a v následujících třech letech se stále více budeme soustředit na propagaci a podporu regionů. Příští rok chystáme téma Města - brány do regionů, ten další Hrady a zámky a rok 2021 bude ve znamení tradic a gastronomie, přičemž budeme chtít ukazovat region v jeho širokých souvislostech. Z hlediska teritoriálního rozvoje klademe důraz hlavně na asijské trhy, ale také třeba USA a Kanadu.
* Existuje pojem „luxusní cestovní ruch“?
Luxus znamená pro každého něco jiného, ale většinou je propojený se specifickými ubytovacími zařízeními -například v zámeckých hotelech - či s lázněmi, nákupy nebo golfem. Komunikujeme takzvané affordable luxury ve smyslu, že v ČR dostanete to samé jako v Německu, ale za podstatně nižší cenu.
DOC. ING. MONIKA PALATKOVA, PH. D. „NEJRADĚJI cestuji do Itálie. Je kombinací všeho, ale nejvíc se mi líbí chování k turistům. Italové jsou přirozeně milí, mají to v sobě. V ČR mám ráda Jeseníky a z exotiky miluji Thajsko. Tam mají pohostinnost a úsměv v krvi. “