Byznys
cestovních kanceláří, prodejců letenek a dalších služeb spojených s cestováním
se kvůli omezením souvisejících s nemocí covid-19 zastavil
a znovu rozjíždět se bude s pomalým otevíráním hranic jen těžko. Ve vzduchu
kromě omezení ze strany vlády ale visí i to, že se samotným lidem na cesty
příliš chtít nebude. Tomu všemu se cestovní kanceláře musejí přizpůsobit.
Velkou výhodu budou mít cestovky, které umějí fungovat v online světě, což potvrzuje i šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Vydělat na tom můžou zejména kanceláře, které umějí udělat online nabídku. Na druhé straně ti, kteří měli celou dobu pocit, že stačí fungovat stylem moderním před pěti lety, jednoduše problém mít budou,“ říká Prouza.
Chystáte se letos na dovolenou?
Mezi
agentury fungující virtuálně patří například Asiana, do
jejíhož portfolia patří mimo jiné portál Letuška.cz, jeden z největších online
prodejců letenek v Česku. Asiana ještě stále provozuje dvě kamenné pobočky, ale
k životu je příliš nepotřebuje. „S nástupem internetového prodeje letenek a
cestovních služeb jsme již dříve upustili od ambice vytvářet prodejny. Zlínskou
i karlovarskou pobočku považujeme za malá strategická tykadla. Naše
produktivita a hospodářská výkonnost na nich není závislá,“ říká zakladatelka a
šéfka firmy Šárka Litvinová. Firma podle ní funguje bez problémů i teď, a to
právě díky dobrému technologickému zázemí, které dlouhodobě buduje.
Největší
český online prodejce zájezdů, společnost Invia ze stáje
investiční skupiny Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, už má s přizpůsobováním
se aktuální situaci zkušenosti. Zaměstnanci Invie, kteří prakticky ze dne na
den přišli o práci, začali v březnu pomocí speciální telefonní linky odpovídat
seniorům na dotazy ohledně koronaviru. Část ze zaměstnanců Invie pracuje i na
nové infolince, kterou zřídilo ministerstvo zdravotnictví.
Týden a prodloužené víkendy
Invia už připravuje společně s ministerstvem pro místní rozvoj i státní agenturou CzechTourism digitální projekt tuzemské alternativy k zahraničním dovoleným tak, aby se část jejích zaměstnanců mohla vrátit k původní profesi a aby také konečně nastartovala letošní sezonu, která ale bude podstatně odlišná od těch předcházejících. „Společně s dalšími firmami z cestovního ruchu jsme státu navrhli funkční propojení veřejného a soukromého sektoru v podobě digitálního projektu, který by zmírnil negativní dopady na český trh práce. Náš portál by shromažďoval pobytové, zážitkové a gastro balíčky na území České republiky,“ představuje návrh Jaroslaw Czernek, předseda představenstva Invie.
Právě
vnitrostátní dovolené se pravděpodobně stanou hitem příštích měsíců. Podle
Prouzy v nejbližším období zabodují převážně ty cestovky, které nabídnou
promyšlené tuzemské zájezdy. Ale i tak zůstanou Češi spíše opatrnější.
„Nepočítám s tím, že všichni vyjedou na třítýdenní dovolenou po Česku, spíš se
vypraví někam na týden a pak to budou řešit prostřednictvím prodloužených
víkendů. Lidé navíc budou za letní dovolenou utrácet méně, než jsou zvyklí,“
myslí si Prouza.
Z vládních
opatření je pro cestovní kanceláře významný hlavně zákon o možném odložení
peněz za zrušené zájezdy, který - jim umožní vydávat poukazy za zrušené
zájezdy. Cestovní kanceláře se ale podle šéfky Asiany Šárky Litvinové
každopádně musejí připravit i na nejhorší variantu, tedy že hranice zůstanou
uzavřené dlouhodobě.
„Ke stavu
před vyhlášením nouzového stavu se v nejbližších měsících, možná ani letech
nepřiblížíme,“ tvrdí Litvinová. Opětovný rozjezd cestovních kanceláří a agentur
bude podle ní postupný a ne všem se podaří kritickou situaci zvládnout.
Zvláště ty,
které nezvládají fungovat v internetovém provozu. Prošvihnuté investice do
digitalizace je tak nakonec možná připraví o existenci.