Bilance dcer je nutné ihned ozdravit, jinak přijde konec
Úspěšně nastartovaný ozdravný proces v plzeňské Škodě Holding je vážně ohrožen. Firma se dostala do situace, kdy vznikají vážné problémy s financováním zakázek, a její budoucnost je proto přinejmenším nejistá. Až dosud přitom Škoda sjednala obchody za dvacet miliard korun a stojí před podpisem dalších smluv. Většina z těchto projektů míří do zahraničí. Do konce roku by se tak toto číslo mohlo vyšplhat k 28 miliardám, zatímco loni obchody dosáhly jen k sumě třinácti miliard. „Dnes však už jsme ve stavu, kdy jsme vyčerpali všechny možnosti, jak financovat export, zdůrazňuje šéf Škodovky Martin Roman. Podnik již na jaře připravil druhou fázi finanční restrukturalizace, která měla skončit do konce léta. Spočívala v tom, že na holding budou převedeny nemovitosti za zhruba dvě miliardy korun a že budou kapitalizovány pohledávky Konsolidační banky a ČSOB (převzala pohledávky zkrachovalé IPB) za dceřinými společnostmi v hodnotě 2,1 miliardy korun (EURO 41/2000). Tato operace měla za cíl zlepšit poměr mezi vlastním jměním a dluhy jednotlivých dceřinek tak, aby bylo možné získat bankovní garance na úvěrování zakázek. Není čas otálet. Nyní je podzim a nic se uskutečnit nepodařilo. „Druhou etapu restrukturalizace Škody Holding nyní připravujeme a projekt budou v nejbližší době projednávat orgány banky. Poté bude předložen vládě, uvedl mluvčí Konsolidační banky Jiří Pekárek. Nesdělil však, kdy se tak stane. Představitelé ČSOB se k operaci odmítli vyjádřit s tím, že v této fázi je to předčasné. Finanční restrukturalizace měla skončit již na konci léta. Martin Roman nyní upozorňuje, že už není možné otálet. „Měla by se co nejdříve uskutečnit alespoň ta část s ozdravením bilance jednotlivých dcer, říká. Dodává, že situace několika dcer je kritická a zbylý čas už nelze počítat na týdny či měsíce, ale jenom na dny. Z vyjádření Konsolidační banky však jasně vyplývá, že až takovou rychlost projekt nenabere. Škodovka již vyčerpala všechny možnosti získat peníze od státní České exportní banky (ČEB) a Exportní a garanční pojišťovací společnosti. „Úvěry můžeme poskytovat jen do výše úvěrové obezřetnosti. Máme velmi přísná pravidla a podle nich jsme na již na hranici a nelze ji překročit, potvrdil Ivan Klinger z ČEB. Exportní banka proto zahájila s příslušnými ministerstvy a Českou národní bankou jednání, jak rozšířit tyto limity. „Jde totiž o problém, který se netýká jen Škody Holding, ale může se brzy dotknout i dalších ekonomicky spjatých skupin podniků. Doufáme ale, že se brzy najde uspokojivé řešení a bude možné úvěrovou angažovanost ČEB výrazně zvýšit a vyjít vstříc potřebám našich klientů, zdůraznil Klinger. Kolubara s otazníkem. Většina škodováckých zakázek se týká investičních celků, jež jsou finančně velmi náročné. Dodavatel totiž musí ve prospěch zákazníka složit na účet banky garanci a zhotovení projektu trvá několik let, v průměru dva roky. Ty firmy, které nemají přístup ke garancím, nemohou s ostatními konkurenty soutěžit a vypadávají ze hry. „Spolu s Revitalizační agenturou proto podnikáme kroky, aby nebyla zablokována činnost jednotlivých dcer a nesnižovala se jejich hodnota, dodal Pekárek. Jako příklad uvedl, že Škoda Jaderné strojírenství dostala na dodávku pro rekonstrukci řídícího systému v jaderné elektrárně Dukovany miliardový performance bond, což je garance pro zákazníka. Tento bond však poskytla Komerční banka, role Konsolidační banky se omezila na poradenskou. Smlouvu o sedmimiliardové dodávce pro Dukovany podepsali zástupci Škody 6. října. Další projekty získala Škoda Machine Tool, která vyrábí velké obráběcí stroje. Jenom ve třetím čtvrtletí letošního roku se jí podařilo získat obchody za sedm set milionů korun, což je dvakrát tolik než loni za prvních devět měsíců. Největší je čtvrtmiliardová zakázka pro jihokorejskou společnost Handjung. Před čtrnácti dny podepsala firma Škoda Steel dlouhodobou zakázku s americkou firmou Caterpillar za půl miliardy korun. Velkou šanci získat zajímavé obchody má Škoda také v Jugoslávii, kde je její značka velmi dobře etablovaná. „Dodávky pro elektrárnu Kolubara, na níž jsme již dříve pracovali, mohou být až za čtyři sta milionů dolarů. Šanci uspět však mají jenom ti, kteří nabídnou nejlepší finanční podmínky, zdůraznil mluvčí strojírenského koncernu Karel Samec. Uvnitř vše zatím běží. Plzeňská Škoda nastartovala restrukturalizační proces počátkem letošního roku. Tehdy založila nový Škoda Holding, do nějž vyvedla devatenáct použitelných dceřinek. Tyto společnosti nakoupila za směnky od původní Škody, a. s. Ta je nabídla věřitelům, kteří buď mohou čekat na jejich splatnost, nebo je vymění za akcie holdingu. Nakonec kapitalizovala jenom Konsolidační banka, a získala tak v novém subjektu bezmála polovinu základního jmění. V dalších kolech kapitalizace využije banka zřejmě své dcery, aby se nestřetla s pravidlem, které zakazuje držet více než poloviční podíl na firmách. V podniku mezitím běží věcná restrukturalizace, holding je štíhlejší o tři dceřiné společnosti. Škoda přešla na standardní způsoby finančního plánování a řízení, pracuje na zvyšování produktivity a vyčleňuje takové výroby, které je výhodnější nakupovat. Počet zaměstnanců poklesne do konce roku na osm tisíc. Ještě před rokem v ní pracovalo dvanáct tisíc lidí.