Ladislav Procházka
Inkasní společnost DC Group vstoupila do České republiky přede dvěma roky pod hlavičkou nizozemské TCM Group International, největší světové inkasní sítě, která řeší pohledávky ve 144 zemích. Před rokem DC Group odkoupila podíl v celé skupině a stala se jedním z jejích šestadvaceti akcionářů. Jednatel společnosti Ladislav Procházka s týdeníkem EURO hovořil především o novém informačním systému Octopus, který DC Group vyvinula a před nedávnem spustila na internetu. „Neřešíme jen problémy našich klientů s pohledávkami, ale také je učíme, jak jim předcházet. Obecně je jednodušší a levnější věnovat se prevenci než hasit samotný problém,“ říká.
EURO: Můžete stručně představit váš informační systém Octopus? PROCHÁZKA: Tento program dokáže během několika sekund prověřit kteroukoliv fyzickou nebo právnickou osobu v České republice. Její platební schopnost, výši rizikovosti půjčky, upozornění na návrh na konkurz, nebo zda má dluh u zdravotní pojišťovny. Veškeré informace se stále snažíme aktualizovat. Zákazník si rovněž může uložit do systému několik svých obchodních partnerů a tyto firmy budou denně monitorovány.
EURO: Informační systémy nabízí více agentur. Čím je právě váš program Octopus výjimečný? PROCHÁZKA: Tyto agentury mají jednu věc společnou. I informace u nich se musejí objednávat. Naší největší odlišností je, že zákazník má informaci okamžitě k dispozici. Dále je potřeba říci, že u informačních agentur platíte za každou informaci zvlášť, kdežto u nás získáte přístup do systému Octopus za paušální roční poplatek v řádu tisícikorun a jednotlivé informace již nejsou zpoplatněny ani jejich počet není omezen. Navíc na našich stránkách nabízíme vyzkoušet si zdarma demoverzi systému. V obsahu informace však mezi námi zase tak velký rozdíl není, 90 procent zdrojů je společných pro všechny agentury. Důležité je, za jakou cenu a kde je agentura schopna dané zdroje získat a jak je dále zpracovává a distribuuje.
EURO: Stává se, že osoba, která přivedla svou firmu ke krachu, později založí novou společnost, která navenek vypadá bezúhonně, ale pro budoucí věřitele může být problémová. Umí váš systém odhalit i toto riziko? POCHÁZKA: Ano, Octopus umí rozkrýt vazební strukturu kolem daného subjektu do několika úrovní. Může se stát, že společnost je sama o sobě hodnocena dobře, ale zjistíte, že je na ni napojena osoba, která už před tím položila čtyři subjekty nebo je tam jiná negativní informace. Klient může vidět i toto riziko.
EURO: V současnosti si půjčku může vzít prakticky každý. Jaký je trend, přibývá neplatičů? PROCHÁZKA: Dlužníci vždy byli, jsou a budou. Výrazný trend poklesu či vzestupu počtu pohledávek jsme nezaznamenali. Ale kdybych měl srovnat způsob vymáhání nyní a před několika lety, je to samozřejmě rozdíl. Negativní zásluhu mají také média, například televize, která dlužníky více vzdělává a učí je, jak se placení vyhnout. Inkasní agentura, chce-li být úspěšná, musí být stále o krok před dlužníky a své inkasní procesy neustále zdokonalovat.
EURO: Není to spíš než vinou médií mezerou v zákonech, která dlužníkům umožňuje neplatit? PROCHÁZKA: I v tom s vámi souhlasím. Jelikož máme možnost srovnání i s jinými zeměmi, vidíme, že vše vychází z legislativy. Například v severských zemích je s inkasními agenturami počítáno už v zákonech a inkasní proces je tam snazší. Co se týče řešení pohledávek, je v České republice situace horší. Jak v samotném soudním vymáhání, tak i v případě exekuce. Nejeden český podnikatel o tom ví jistě své. Na druhé straně obchodní rejstřík, který máme v Česku či na Slovensku, není všude ve světě obvyklý, a když se někde vyskytuje jeho obdoba, pak není zdarma. V tomto máme zase výhodu my.
EURO: Které inkasní procesy tedy používáte? PROCHÁZKA: Každá pohledávka je jiná. Jiný přístup volíme, když jednáme s fyzickou osobou a jiný, je-li dlužníkem třeba větší firma. Záleží také na tom, zda chce věřitel s daným dlužníkem dále obchodovat, je to dokonce jeho VIP klient, nebo s ním hodlá již ukončit spolupráci. Někdy stačí písemná a telefonická forma upozornění, často dlužníky navštěvujeme osobně. Každá agentura má své metody a záleží jen na zákazníkovi, kterou cestou se vydá. Existují i agentury, které používají nezákonné prostředky, ale je to otázkou času, kdy se to obrátí proti samotnému klientovi. Osobně si myslím, že největší úspěšnost vymáhání je dána systematickým řešením. Dlužník musí být nejen informován, že podnikneme příslušné inkasní kroky, ale také musí vidět jejich realizaci.
EURO: Jak velká je vaše úspěšnost při vymáhání pohledávek? PROCHÁZKA: Na tuto otázku nerad odpovídám. Úspěšnost závisí na konkrétních případech. Některé jsou velmi problematické, mohou být třeba už promlčené nebo špatně zajištěné. Některé inkasní agentury tyto pohledávky vůbec neřeší a nám se tím úspěšnost samozřejmě snižuje. Je také logické, že čím starší pohledávku máme, tím úspěšnost klesá. Kdybych měl uvést nějaké celkové číslo, dostali bychom se přes sedmdesát procent.