Chceme výhodněji refi nancovat starší dluhopisy, proto musíme za věřiteli přijít s dobrým hodnocením. Analytici Moody’s nás sledují celý rok.
V České republice je jen málo firem, kterým se podařilo přesvědčit o své spolehlivosti a ekonomické síle analytiky ratingové agentury Moody’s a získat od nich mezinárodní rating v investičním pásmu. Dopravce ho potřeboval hlavně proto, aby mohl vydat veřejně obchodovatelné dluhopisy a získat prostředky na nákup nových vlaků. Jak říká předseda představenstva a generální ředitel Pavel Krtek, České dráhy (ČD) se tak staly jednou z nejkontrolovanějších společností v zemi.
?? Pane předsedo, v médiích se objevily spekulace, že České dráhy patřily k firmám, které vydaly veřejně obchodovatelné dluhopisy proto, aby nemusely zveřejňovat smlouvy. Jak to doopravdy je? ?? Kéž by se o nás psalo jen to, co je pravda! Zrovna tohle si přitom každý snadno zjistí na našem webu. S vydáváním veřejně obchodovatelných dluhopisů se začalo již v roce 2011. Tehdy se o registru smluv ještě ani nemluvilo. Takže pokud se někdo snažil na poslední chvíli vyhnout této zákonné povinnosti, my to rozhodně nejsme. My jsme potřebovali peníze z dluhopisů proto, aby miliony našich zákazníků nemusely jezdit ve starých vlacích.
?? Předpokládám, že to byla i příprava na liberalizaci trhu, je to tak?
?? Samozřejmě že ano. Představte si, že jste sice tradiční, ale značně podfi nancovaný dopravce, kterého čeká boj o zákazníky.
Co uděláte jako první? Začnete hledat úspory, zbavujete se ztrátových činností a sháníte peníze na zkvalitnění služeb, abyste přilákali zákazníky a udrželi si je i poté, co na trh vtrhnou soukromníci.
Chováme se jako každá jiná obchodní firma s akcionáři a věřiteli.
?? Soukromníci se neustále snaží přiživovat nařčení, že se je České dráhy snažily vytlačit z trhu. Jaký je aktuálně stav?
?? Několik sporů je u soudu, věcí se zabývá také Evropská komise, ale žádné rozhodnutí nepadlo. Soukromníci publikují různé dezinformace, jimiž chtějí navodit v lidech pocit, že jsme ti zlí. Že fixlujeme účetnictví a podobně. To je naprostý nesmysl.
Vždyť nás nepřetržitě kontroluje stát, nezávislí auditoři, sledují nás věřitelé i agentura Moody’s. Docela by mě zajímalo, jak by před takovou armádou „cifršpionů“ obstáli oni.
?? Nemnoží se různé útoky na ČD jen proto, že Moody’s právě teď rozhoduje o tom, zda vám ponechá rating na stupni Baa2? Je to tak důležité, aby někomu stálo za to vám pozici komplikovat?
?? Nechci spekulovat, i když nepochybuji o tom, že České dráhy mají mnoho nepřátel.
Pokud jde o rating, je to předně naše vysvědčení, které sledují věřitelé. Půjčili nám své peníze a chtějí vědět, zda jsou u nás v bezpečí. A protože chceme starší dluhopisy výhodněji refi nancovat a šetřit tím náklady, musíme za nimi přijít s dobrým hodnocením. Ale aby nedošlo k omylu, analytici Moody’s nás sledují celý rok.
Obvykle na jaře pak probíhají prezentace hospodářských výsledků a rozhovory s managementem.
?? Takže Moody’s již výsledky ČD za rok 2017 zná?
?? Ovšem že ano. Jako první je dostává náš majitel, pak ratingová agentura a věřitelé.
Teprve potom je můžeme zveřejnit. Bude to na konci dubna.
?? Vy sám jste s loňskými výsledky spokojený?
?? Konkrétní být ještě nemohu. Ale řekněme, že pozici máme dobrou a můžeme se soustředit na budoucnost. Na obchodní model po roce 2019, na zefektivnění vnitřních procesů, na investice, které od nás z pozice objednatelů veřejné dopravy očekávají kraje a stát i samotní cestující. Na to všechno se nás pochopitelně ptají i analytici ratingové agentury.
?? Zajímá je i projekt optimalizace opravárenství? Hodně se o něm teď psalo v souvislosti s možným propouštěním.
?? Ano. Je to jeden z projektů, který má přinést úspory v desítkách milionů korun ročně. To by mělo zajímat i objednatele, kteří si vybírají dopravce pro další léta. Jde přitom o změnu zastaralého systému řízení opravárenství a údržby. Bude méně manažerů a úředníků. Žádné propouštění provozních zaměstnanců se ale rozhodně nechystá. Naopak, my fachmany z dep potřebujeme. Bez nich bychom sotva každý den vypravili cca sedm tisíc vlaků.
?? Když jsme u vozidel, objeví se někde již letos další nové vlaky?
?? Určitě. Třeba se nám do pravidelného provozu vrátí sedmé pendolino, které bylo na opravě po střetu s kamionem ve Studénce. Pro Plzeňský kraj se právě teď vyrábí devět jednotek RegioPanter. Všechny budou hotové letos. No a v krajích, kde se nám podaří získat smlouvy na další léta, zahájíme výrobu nových vlaků, které ještě letos s předstihem vysoutěžíme.