Většina manažerů s přirovnáním prezidenta Václava Klause nesouhlasí
Souhlasíte s prezidentem Václavem Klausem, že krize je jako chřipka a sama odezní?
- Ano 37,1 %
- Ne 60,1 %
- Nevím 2,8 %
Český prezident Václav Klaus v souvislosti s hospodářskou krizí prohlásil: „Liberál ve mně ví, že chřipka trvá týden, když chodíte do práce jako já dneska, a stejně týden, když si lehnete a budete do sebe dávat všechny možné doporučené prášky tím či oním panem doktorem. Jednou čekáme týden, podruhé sedm dní.“ Krize dle něho přestane sama a zásahy státu v tom hrají miniaturní roli. S tímto názorem nesouhlasí 60,1 procenta manažerů.
Nesouhlasí s nimi například tento respondent: „Dáte si coldrex (balíček opatření) a čaj s rumem (utáhnete opasek) a přejde to. V případě chřipky za týden. Pokud jde o krizi, za dva až tři roky.“ Ještě dál zachází další manažer: „A stejně jako na chřipku na ni lze i umřít.“
Jednoznačně nedokáže odpovědět jiný respondent: „V případě přirovnávání krize k chřipce je dobré vědět, že její přechození může způsobit třeba zápal plic nebo poškodit srdce. I při standardním průběhu chřipky nebo rýmy se doporučuje konzumovat více tekutin než obvykle, případně vitaminy. Pokud prezident Klaus varuje před přílišným spoléháním na vládní ,balíčky‘ a zejména před přehnanými očekáváními ohledně jejich účinnosti, tak ho chápu. Pokud tvrdí, že vyšší regulace nesníží rizika budoucích krizí a že ta současná stačí, souhlasím s ním. Pokud však chtěl říct, že ať se vlády pokoušejí o cokoli, nebude to mít valný smysl, tak s ním nesouhlasím. Investice do infrastruktury a podpora podniků třeba dočasným snížením zákonných odvodů mohou pomoci – byť pouze částečně. Stejně jako teplý čaj a vitaminy při chřipce nebo rýmě.“
Jasný názor má tento manažer. „V případě krize takového rozsahu je nezbytná pomoc státu. S prezidentem Klausem však souhlasím, že musí být smysluplná a nesmí se jí kompenzovat špatná obchodní a manažerská rozhodnutí, která zaplatí v budoucnu daňoví poplatníci. Krize ani nesmí být záminkou k prosazení populistických či s ní vůbec nesouvisejících věcí.“
Podporu nachází v této odpovědi: „V globalizovaném světě, v němž některé státy bankrotují (Island, Maďarsko, Lotyšsko, Irsko) kvůli garancím bankám, nelze nechat krizi vyhnít. Tím však neříkám, že modelovým řešením je protekcionismus, popřípadě socialismus.“
Jiný pohled nabízí další respondent: „Celý svět doplácí na silný růst globální ekonomiky v minulých letech založený na dluhu, zejména USA. Vlády sice mohou některé dopady krize zmírnit, ale zastavit ji nelze. Čím více si na boj s krizí vypůjčí, tím tvrdší budou dopady té příští.“
Konkrétní dopady krize popisuje následující odpověď: „Rád bych souhlasil s prezidentem Klausem, že krize odezní jako chřipka. Naše zkušenost z globálního zahraničního obchodu však svědčí o opaku. První problémy týkající se krize jsme zaznamenali v prvním čtvrtletí loňského roku, kdy o ní nikdo nemluvil. Projevila se tím, že naši zahraniční obchodní partneři najednou nezískali kvůli propadu hypoték potřebné finanční záruky na uzavřené kontrakty. Časem tyto účinky krize dorazily do ČR. Na podzim 2008 zahraniční banky najednou neměly likviditu ani na financování řádně nasmlouvaných investičních projektů v ČR. Krizová situace graduje. Některé obchodní banky zvyšují úrokové sazby u dlouhodobých úvěrů na provozní financování. A na nové projekty lze finance obtížně pořídit. Nevím, kdy přijde signál, který by vracel současnou finanční situaci do normálu.“
Oponuje mu jiný manažer: „,Dobré úmysly‘ zachránit ekonomiku impulzem z veřejné sféry jsou dlážděné politickou ideologií a populismem. Jejich výsledkem je krátkodobý impulz zaplacený dlouhodobým vyšším zadlužením, které ekonomice škodí. Měli bychom tedy být vděční složitému legislativnímu procesu a krutým finančním trhům, které alespoň trochu chrání před ,dobrými úmysly‘.“
Jiné řešení poskytuje tento manažer: „Chřipka trvá léčená, či neléčená týden. Dobu nemoci v podstatě nemůžeme nijak ovlivnit. Krize je něco jiného. Pokud ji chceme zvládnout co nejdříve, musíme se snažit. Firmy musejí inovovat a oslovit zákazníky novými, lepšími a současně lacinějšími výrobky. Jedině tímto způsobem lze krizi relativně rychle zvládnout.“
Rezolutně odpovídá další respondent: „Krize není jako chřipka. Krize je krize. A chřipka je chřipka.“
Odpovídalo 143 manažerů