Nováček Poweo se snaží stát vážným konkurentem Electricité de France
Jacques Mayadoux neměl rád pohled na účet za elektřinu. Jako spolumajitel a generální ředitel řetězce Saint Karl Coiffures, zahrnujícího 160 kadeřnických salonů ve Francii, Španělsku a Portugalsku, musel často podepisovat účty až šest tisíc dolarů ročně za jeden salon. Potom se ale dočetl o nové soukromé energetické společnosti Poweo, která zavedla o deset procent nižší ceny než státní elektrárenský podnik Electricité de France (EdF), a požádal ji o zaslání nabídky. V polovině června převedl všech devadesát francouzských salonů Saint Karl Coiffures od EdF k Poweu. “Neváhali jsme ani chvíli,” dodává Mayadoux.
Právě Mayadoux je přesně ten typ klienta, na něhož myslel zakladatel a generální ředitel Powea Charles Beigbeder, když společnost v polovině předloňského roku zakládal s osobní počáteční investicí dvou milionů dolarů. Jen pár týdnů předtím Francie svolila k postupnému otevírání komerčního trhu s elektřinou v objemu 18,5 miliardy dolarů. Tak vznikla pro nízkonákladové začínající firmy možnost nakupovat proud ze státní sítě za velkoobchodní ceny a prodávat jej dál.
Poweo nejprve získalo několik kontraktů od velkých výrobních podniků, které najednou mohly volně vyhlašovat výběrová řízení na pokrytí svých energetických potřeb. Od prvního července se však otevřel celý komerční trh. Poweo má dnes 2400 zákazníků včetně osmi hypermarketů Carrefour a francouzské pobočky hliníkárny Alcoa, a každý týden jich dalších čtyři sta přibývá. “Naší přidanou hodnotou je možnost výběru a cena,” prohlašuje Charles Beigbeder ve své skromné kanceláři v pařížské obchodní čtvrti La Défense, kousek od zářícího čtyřicetipatrového sídla EdF, které navrhoval známý architekt I. M. Pei.
Evropské monopoly jsou nuceny uvolňovat prostor, čímž dávají nové třídě podnikatelů, jako je Beigbeder, možnost vstoupit do hry. Jejich taktika? Pokud nabídnete stejné zboží a služby jako velké firmy, ale za nižší cenu, zákazníci se najdou. Toto heslo stojí za úspěchem nízkonákladových aerolinií, třeba Ryanairu, které zaútočily na neefektivní národní přepravce. V telekomunikačním sektoru začínají nové firmy, jako švédská Tele2 či francouzská Iliad, získávat kvůli nižším cenám a chytrému marketingu tržní podíl na úkor monopolů. Stejný model jako Poweo ve Velké Británii úspěšně používá asi čtyřicet obchodníků s levnou energií.
Hubené marže.
Čtyřicetiletý Beigbeder je ve hře na nízké ceny starým mazákem. Jako mladého investičního bankéře u pařížské Paribas a Credit Suisse First Boston ho zaujali on-line makléři ze Spojených států, kteří si účtovali jen zlomek běžných provizí. V roce 1997 založil první on-line francouzskou makléřskou společnost Self Trade a v roce 2000 ji prodal německé on-line finanční skupině DAB Bank. Zaplaceno dostal akciemi, DAB však šla v roce 2001 ke dnu. “Bylo to tvrdé,” vzpomíná Beigbeder, “Nevěděl jsem, co budu dělat.”
Vysnít Poweo mu netrvalo dlouho. Když na začátku předloňského roku donutila Evropská unie Francii k postupnému otevírání energetického odvětví konkurenci, spojil se s některými kolegy ze Self Tradu a založil Poweo. Na začátku loňského roku získali prvního zákazníka, francouzský tabákový koncern Altadis.
Beigbeder nemá stálé náklady jako EdF, takže výdaje přísně kontroluje. “Máme subdodavatele na všechno, na co je jen možné,” vysvětluje Beigbeder. Poweo využívá elektráren a sítě EdF, což představuje 80 procent jeho nákladů. Proto může Beigbeder jako nejlepší nabídku poskytnout slevu jen ve výši deseti procent sazby EdF. “Doufali jsme, že úspory budou větší,” přiznává. Letos očekává tržby ve výši 38,4 milionu dolarů a příští rok už 216 milionů.
Tento typ růstu může být lákavý, ale opravdové výdělky jsou v elektrárnách a sítích. Při srovnání jsou marže Powea pro maloobchodní dodávku elektřiny nízké, jak poznamenává analytik energetiky Michael Charlton z ABN Amro.
Charlton očekává, že v roce 2007, kdy se otevře francouzský trh energie pro domácnosti, bude EdF na boj připravena. Do té doby ale už může mít Beigbeder vymyšlený další plán.
BIOGRAFIE Charles Beigbeder
- 1990 Po studiu si uvědomil, že jeho opravdovou vášní jsou finance, a začal pracovat pro banku Paribas. V roce 1992 se přesunul do Credit Suisse First Boston.
- 1997 Založil první francouzskou on-line makléřskou společnost Self Trade. O dva roky později měla firma při primární emisi akcií (IPO) cenu 1,1 miliardy dolarů. Beigbeder se stal jednou z hvězd nové francouzské ekonomiky.
- 2001 Těsně před propadem cen akcií hi-tech společností prodal Self Trade německé on-line makléřské skupině DAB Bank výměnou za její akcie.
- 2002 Rozjel společnost Poweo, která obchoduje s energií, a využívá očekávané liberalizace francouzského energetického trhu.
- 2004 Jmenován do čela lobbistické skupiny CroissancePlus, hájící zájmy rychle rostoucích francouzských firem.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com