euroglosa
Není divu, že francouzská ekonomika skomírá, vždyť ve Francii ani nemají výraz pro slovo podnikatel, prohlásil před deseti lety k všeobecnému pobavení tehdejší americký prezident George W. Bush. Dopustil se tak jednoho ze svých nyní už klasických přešlapů. Anglický výraz pro podnikatele „entrepreneur“ totiž pochází právě z francouzštiny. Bush měl ale přece jen pravdu v jednom: podnikání se Evropané bojí a dávají přednost „jistým“ místům zaměstnance.
Chuť podnikat je přitom jedním z klíčů pro nastartování ekonomického růstu. Bez dynamického podnikatelského prostředí, odvahy inovovat a uspět v konkurenci se národním ekonomikám dařit nebude. Podnikatelé nejen místa tvoří, ale zároveň odvádějí daně, z nichž žije stát a na něj napojené organizace. Přesto jsou byznysmeni často vnímáni jako ti, co by měli být ještě více přiškrceni na daních, a navíc se potýkají se záplavou nejrůznějších byrokratických překážek.
Změnit přístup k podnikání se nyní pokouší i Evropská komise, která minulý týden představila akční plán. „Podnikatelé jsou hrdinové naší doby. Podnikání vždy bylo nejmocnější hnací silou ekonomického růstu. Proto chceme v očích Evropanů učinit z podnikání atraktivní a dosažitelnou vyhlídku,“ prohlásil eurokomisař Antonio Tajani.
Ačkoli komise nemá pravomoc ovlivňovat národní daně, vyzvala členské státy, aby například snížily daně začínajícím podnikatelům či koordinovaly mezi sebou daně tak, aby zamezily dvojímu zdanění, čímž by usnadnily podnikání přes hranice. Doporučuje zařadit výchovu k podnikání do výuky na středních školách a zahrnuje nápady, jak přilákat ženy, starší lidi, přistěhovalce a nezaměstnané. Je chvályhodné, že se komise snaží povzbudit svobodného ducha podnikání. Přivítala to i podnikatelská lobby v Bruselu. Ostatně není to poprvé, co se mluví o nutnosti podpořit zejména malé a střední firmy, které v letech 2002 až 2010 v Evropské unii vytvořily až 85 procent pracovních míst. Nicméně podnikatelé si roky stěžují, že právě EU a spolu s ní státní byrokracie ztěžují jejich život často zbytečnými a nákladnými předpisy.
Komise může jednotný trh zbavit byrokratického plevele a měla by začít sama u sebe. Pak možná podnikatelé získají pocit, že EU stojí na jejich straně a nehraje pouze další byrokratické divadlo.
O autorovi| Johanna Grohová • spolupracovnice redakce, Brusel