Vejít se do cenového limitu není při vaření jednoduché, se správnými lidmi to ale jde, kvalita tím netrpí, říká šéf společnosti Aramark
Když si člověk prochází nabídky volných pracovních míst, bývá v nich jako benefit zmiňována možnost obědvat v podnikové restauraci. I zde vedle nemocničního a armádního stravování podniká společnost Aramark. Podle jejího generálního ředitele Josefa Svobody vzrůstá poptávka po zdravém stravování vyrobeném z kvalitních surovin.
Josef Svoboda českou pobočku nadnárodní sítě Aramark vede od roku 2001. Za tu dobu firma, která ve zhruba sto restauracích zaměstnává přes 1100 lidí, ztrojnásobila podíl na trhu.
* Kvalita jídla ve firemních restauracích leckdy připomene nemilé zážitky ze školních jídelen. Jak se dá v takových provozech vařit levně, ale zároveň kvalitně?
Musím přiznat, že spojení levně a kvalitně není zrovna mé oblíbené. Pokud chcete kvalitu, musíte za ni zaplatit, to se týká všech oborů. Abyste uvařili kvalitně, musíte použít kvalitní suroviny. Naším cílem je vařit chutně a poctivě, ale zároveň musíme při sestavování jídelních lístků přemýšlet, jaké suroviny použít, abychom se vešli do stanoveného limitu. Při průměrném surovinovém limitu 23 korun na standardní porci je to někdy opravdu těžké.
* Kam se podle vás za posledních dvacet let posunula úroveň stravování?
Posunula se nepředstavitelně dopředu. Pokud se podíváme do komerčního prostředí, tak zde byly otevřeny restaurace, které nabízejí vysokou gastronomii a nemají nouzi o klienty. Jsou zde ale i restaurace, ve kterých se opravdu zastavil čas, většinou jsou prázdné a majitelé si stěžují, že je krize.
* Jaké jsou aktuálně trendy v hromadné gastronomii?
Klienti očekávají kvalitu jako v komerčních restauracích, musíme uspokojit jejich individuální požadavky pestrou nabídkou jídel. Aktuálně vzrůstá poptávka po zdravém stravování, které musí být vyrobeno z kvalitních surovin a musí být energeticky vyvážené, proto svým zákazníkům nabízíme jídla z konceptu Vitalfood respektující zdravý životní styl.
* Patříte do nadnárodní společnosti, která zajišťuje stravování například na olympiádách a světových výstavách, jaký to má vliv na českou pobočku?
Rozhodně čerpáme z mezinárodního know-how a zkušeností naší mateřské společnosti. Mezi nejvýznamnější akce, které česká pobočka Aramarku v loňském roce realizovala, bylo zajištění stravování pro téměř 80 000 sportovních příznivců v Českém domě v Londýně. Speciality české kuchyně si chválili nejen fanoušci, ale i sportovci a také reportéři světových médií. Sedm let jsme též zajišťovali catering na brněnském Masarykově okruhu. Zkušenosti máme i s fotbalem, několik let jsme dodávali cateringové služby na stadionu SK Slavia Praha.
* Roční obrat skupiny se pohybuje okolo třinácti miliard dolarů, jak se vyvíjejí tržby české pobočky? Jak váš obor překonával krizi?
Obrat Aramarku ČR se pohybuje okolo miliardy korun a samozřejmě na nás krize dopadá velmi těžce. Ruší se pracovní místa, zavírají se továrny, tím přicházíme o klienty, a tak se musíme snažit o akvizice nových. Zároveň musíme neustále vymýšlet něco nového, abychom mohli naše klienty překvapovat. V současné době připravujeme několik nových konceptů, kterými chceme nalákat klienty do našich restaurací. Tyto koncepty jsou zaměřeny na zahraniční kuchyni, která je zde velmi populární, ale protože koncept stále není spuštěn, nerad bych jej zatím představoval.
* Co firma, jejíž služby leckteré společnosti poskytují svým lidem jako benefit, nabízí k motivaci svým zaměstnancům?
Umožňujeme svým zaměstnancům stravování přímo v sídle společnosti za velmi výhodné ceny. Vedení společnosti poskytuje zaměstnancům benefity ve formě slevy produktů pro zdravý životní styl nebo i slevy u cestovní kanceláře, optiky a banky. Kromě vzdělávacích programů, standardního systému odměňování a zaměstnaneckých výhod jsme připravili i motivační program 111. Jeho cílem je motivovat zaměstnance Aramarku k nadstandardním výkonům, za které jsou odměněni finančně, ale i veřejnou pochvalou od nadřízeného.
* Od roku 2001 jste ztrojnásobili podíl na trhu a stali jste se druhou největší firmou v oboru. Jaké máte plány do budoucích let?
Poskytovat kvalitní služby a neustupovat ze svých standardů. Každá služba má svoji cenu, protože firmám, které nabízejí levnou, někdy i dumpingovou cenu, se to vždycky negativně vrátí. Firmu jsem postavil na tom, že držíme své slovo a nabídky platí, neklepeme na dveře po vyhraném tendru, že nám kalkulace nevycházejí a potřebujeme cenu zvednout.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz