Menu Zavřít

CHVALOVSKÝ ŠKODÍ I Z KRIMINÁLU

18. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Časy sebevědomých bossů v české kopané pominuly

Na trávník příbramského stadionu Na Litavce nastupují fotbalisté místní Marily, aby v dalším z prvoligových duelů poměřili síly s FK Chmel Blšany. Domácí přicházejí v tradičních žlutočervených dresech, jejichž barvy na několika místech překrývají loga sponzorů. Na prsou se skví emblém České podnikatelské pojišťovny a společnosti Marila Balírny. Na zadní straně dresů, v oblasti bederní páteře, se usadil prodejce vozů Opel, firma Autotepas. Trenýrky si zabrala Středočeská energetická. Naopak hosté z Blšan vypadají jako z éry nekomerčního socialismu. Jejich trikoty, to je jedna velká pustá modrožlutá pláň. Že by peníze nepotřebovali?

Přízeň sportovních mecenášů je těkavá. Kluby, které ještě včera byly v jejich očích „in , jsou dnes „out .

Pasivní blšanské skóre 200:0.

„V tuto chvíli máme pouze několik malých sponzorů, kteří nám dávají řádově desítky tisíc korun. Žádného hlavního či generálního partnera jsme pro letošní sezonu nesehnali, vysvětluje místopředseda představenstva blšanského klubu Josef Vejmelka. Ne že by se klub o partnerské svazky nesnažil. Místopředseda obešel již asi dvě stovky firem, leč nepořídil. Rozpočet klubu – 35 milionů korun – je ale nutné naplnit. Pro letošní rok se ho chmelařům podařilo „nalít penězi z prodeje dvou hráčů – brankáře Petra Čecha do Sparty a záložníka Patrika Gedeona do Slavie. Pár milionů dal STES, marketingový partner Českomoravského fotbalového svazu, něco vynese prodej vstupenek.

V minulých letech byla spolupráce severočeského klubu se sponzory podstatně veselejší. Dvě poslední sezony dělal za úplatu reklamu Raiffeisen stavební spořitelně. Ale smlouva s tímto hlavním partnerem na jaře skončila, protože spořitelna údajně změnila svou marketingovou strategii (odešla i z hokejové Sparty). Klub stále věří, že získá náhradu. Rád by, aby to byl podnik s vazbou na region. Chmelaři si mysleli na nedaleký Královský pivovar Krušovice. Pivo a chmel, to by šlo dohromady. Druhá strana však nemá zájem. „Dokud se nejvyšší soutěž bude jmenovat 1. Gambrinus liga, tak do profesionálního fotbalu nepůjdeme. Za této situace ho nemůžeme považovat za dobrou strategickou investici, která by nám mohla něco přinést. Podporujeme sice některé regionální sportovní kluby – v Rakovníku, ve Slaném, v Berouně – ale je to spíše naše drobná dobročinná činnost, poznamenává generální ředitel pivovaru Pavel Gregorič.

Ať platí Chvalovský!

Blšanský oddíl byl po několik let spojen pupeční šňůrou s Františkem Chvalovským, dlouholetým předsedou Českomoravského fotbalového svazu, který nyní dlí v pankrácké vazební věznici kvůli obvinění z úvěrových podvodů v Komerční bance. Právě on měl lví podíl na vzestupu venkovského mužstva z okresních soutěží až do první ligy. Nynější finanční potíže tak mohou být jen odezvou na Chvalovského kauzu. „Samozřejmě že to určitý vliv má, i když o tom většinou nikdo nemluví otevřeně. Už jsem ale párkrát při jednání s oslovenými firmami zažil, že jejich ředitel ironicky poznamenal: Ať vám dá peníze Chvalovský, říká místopředseda Vejmelka.

Shánění peněz nevzdává. Šanci vidí především v zahraničních investorech, kteří v okolí začali budovat nové továrny. Zajímavá by mohla být například italská firma Candy, která v nedalekých Podbořanech právě zahajuje výrobu chladniček a mrazniček.

O poklesu zájmu sponzorů o týmy z nejvyšší fotbalové soutěže mluví i činovníci dalších klubů. Nesčetné aféry prý pozvolna pootáčejí zájem k menším sportům, k podpoře konkrétních osobností a k prezentaci při jednorázových akcích, jako je pražský maraton či Velká pardubická. „Sehnat peníze pro fotbal je dnes nepoměrně složitější, než tomu bylo před pár lety, připouští František Beneš, obchodní ředitel pražského klubu FK Viktoria Žižkov.

Konec zlatých časů v Drnovicích. Předsedovi fotbalového svazu Chvalovskému dělal po léta pobočníka Jan Gottvald. Také jeho domovský klub – jihomoravský FK Drnovice – má potíže se sháněním financí na provoz. Získal sice 42 drobných obchodních partnerů, ale žádného takového, který by si zasloužil místo na trikotech hráčů. „Věřím, že se nám to časem povede. Vedeme jednání se třemi významnými firmami a jsem přesvědčen, že minimálně v jednom případě to skončí podepsáním smlouvy, nepodléhá skepsi prezident klubu Gottvald. O jaké subjekty jde, říci nechce, pouze naznačuje, že jedna firma má určitou spojitost s chemií. Umístění výrazného loga na přední straně triček drnovického mužstva si šéf klubu cení na minimálně deset milionů korun. Za tři miliony by to prý nikomu „rozhodně neprodal.

V Drnovicích v tomto směru zlaté časy už pominuly. V době, kdy byl generálním partnerem a majoritním vlastníkem Chemapol (dnes v konkursu), byl rozpočet klubu na sezonu zhruba sedmdesát milionů korun. „Museli jsme jít o dvacet milionů dolů, ale pokud vím, tak podobné starosti mají i další kluby, poznamenává Gottvald.

Nejdříve teplárna, potom fotbal.

Po Chemapolu byla hlavním partnerem drnovického klubu americká firma Cinergy, která v České republice investuje v oblasti energetiky. Mimo jiné na začátku roku 1999 koupila i energetický blok v ústecké potravinářské společnosti Setuza, v níž Jan Gottvald ve stejné době působil jako předseda představenstva (nepříliš průhledný přesun majetku v Setuze a následné změny vlastnických poměrů se staly předmětem zájmu médií i státních orgánů, například Komise pro cenné papíry).

Cinergy z Drnovic odešla letos v červnu. „V tuto chvíli to už nezapadá do naší obchodní strategie. Účelem bylo pouze zviditelnit Cinergy na českém trhu, vysvětluje mluvčí české filiálky firmy Ivan Boroš. Odmítá, že by dvouletý kontrakt s drnovickým fotbalem nějak souvisel s předešlou akvizicí v Setuze. „Mezi Ústím nad Labem a Drnovicemi je dost značná vzdálenost, žádná spojitost tam nebyla, tvrdí Boroš.

Reklama na jedno použití.

Někdy vybíhají fotbalisté na trávník s „čistými dresy záměrně, prezentace firem je pouze krátkodobého rázu. To je i případ poměrně bohatého Slovanu Liberec, který některé zápasy loňské sezony odehrál s logem Poděbradky (minerální vody) na prsou a na závěr jara na trikotech prezentoval technologickou firmu SAP.

Ředitel Slovanu Liberec Josef Jinoch k tomu uvádí: „Prodáváme plochu na dresech i pro jednotlivé ligové zápasy. Nejdražší je samozřejmě při těch utkáních, která přenáší televize. Jejich cenu odhaduji na dvě stě až čtyři sta tisíc korun podle kvality soupeře. Částku, za kterou by se mohla firma prezentovat na libereckých trikotech po celou sezonu, nehodlá Jinoch s ohledem na probíhající obchodní jednání vyzradit.

Nejchudší a nejbohatší.

Prvoligový fotbalový klub v Česku potřebuje na jednu sezonu minimálně třicet milionů korun. Týdeník EURO zjistil, že nejnižší rozpočty kromě výše zmíněných Blšan mají nováčci soutěže, kluby z Opavy a Hradce Králové (viz tabulka), nejvyšší samozřejmě Sparta, za ní s odstupem Slavia, následovaná Ostravou, Teplicemi a Libercem. V rozpočtu jsou zahrnuty náklady na provoz, nikoliv však investice (především na modernizaci stadionů podle požadavků evropské asociace UEFA). Tyto výdaje v mnoha klubech představují další desítky milionů korun.

„Nejchudší oddíl z Opavy nemá zajištěný rozpočet ani pro právě probíhající sezonu. „Máme čtyři partnery, kteří nám za reklamu platí od půl milionu výše. Tyto částky pokryjí pouze asi desetinu třicetimilionového rozpočtu. Dalších deset procent dodají firmy s příspěvkem v řádu desetitisíců a čtyři miliony máme z projektu STES, vypočítává ředitel opavského klubu Oldřich Jakubek. Hodně spoléhá na příjmy ze vstupného, které je v Opavě jedno z nejvyšších v lize – pokrývá asi patnáct procent rozpočtu.

Nadnárodní odtažitost.

Čtyři sezony byl generálním partnerem slezského fotbalu kralupský petrochemický Kaučuk, ale v roce 1998 svou podporu klubu ukončil. Může působit trochu zvláštně, že Opavané třou bídu s nouzí, když v jejich městě jsou dvě významné ziskové fabriky: závod na výrobu sušenek Opavia (součást firmy Opavia–LU, dříve Danone Čokoládovny) a farmaceutická společnost Galena (nyní patří do skupiny amerického koncernu IVAX). Na to má Jakubek rychlou odpověď: „Obě firmy už jsou nadnárodní. Logické je, že vazba na region je daleko menší, než byla dříve. Lidé, kteří by mohli o nějaké spolupráci s klubem rozhodnout, už nesedí ani v Praze, natož v Opavě.

Největším sponzorem druhého nováčka, královehradeckého fotbalového klubu, je jeho majitel Jan Voda, kardiolog působící ve Spojených státech, původem z východních Čech. Ředitelem SK Hradec Králové je jeho bratr, Vladimír Voda. Ten tvrdí, že americký sourozenec do klubu vložil již více než sto padesát milionů korun. Generálním partnerem týmu je místní společnost Foma, výrobce fotomateriálů.

Sousedská výpomoc.

Pozorný pohled na českou fotbalovou mapu z pohledu firem, které se podílejí na financování klubů, odhaluje některé zajímavé sektorové posuny. Například že z rozpočtů vymizela chemie a petrochemie. Stejně jako Kaučuk odešel z Opavy a Chemapol z Drnovic, přestala být Benzina partnerem pražské Slavie. Vystřídali jí hypermarketový obchodní řetězec Carrefour.

Lokální vazba na klub z pražských Vršovic (který nyní přechodně hraje na Strahově) není příliš zřejmá, protože Carrefour má zatím jediný pražský market na Smíchově. „V budoucnu ale budeme se Slavií v Edenu sousedé. Připravuje se výstavba nového obchodního centra ve Vršovicích, v těsném sousedství stadionu. Je to tedy vlastně taková sousedská výpomoc, vysvětluje mluvčí Carrefouru ČR Jana Havlíčková.

Skláři na severu, stavbaři v Brně.

V současnosti ve sponzorských aktivitách na české prvoligové scéně vynikají skláři. Příznačné rozhodně je, že sklářský kapitál se koncentruje na severu Čech, kde má historické vazby. Jablonecký klub spoléhá na podporu české pobočky rakouské sklářské společnosti Swarovski, Železnobrodského skla a místní Bižuterie–České mincovny. V Teplicích je majoritním vlastníkem a největším donátorem klubu firma Glaverbel Czech, výrobce plochého skla s belgickým kapitálem v zádech. Majoritním vlastníkem a zároveň nejštědřejším mecenášem Slovanu Liberec je česká sklářská firma Preciosa.

Oborová spřízněnost je cítit i v Brně, kde je majitelem a hlavním podporovatelem klubu Stavo Artikel, největší domácí velkoobchodní a maloobchodní prodejce stavebních materiálů. Jde o českou firmu, do níž ale předloni vstoupil mezinárodní fond rizikového kapitálu CDEF. Brněnští fotbaloví fanoušci si mohou v domácím prostředí připadat jako ve stavebninách. K hlavním partnerům totiž patří i Českomoravský cement a Průmstav. Ředitel klubu Vladimír Krejčí připouští, že nejde o náhodu, projevují se podnikatelské aktivity majitelů klubu. Na severu Moravy jsou k fotbalistům štědré firmy, které mají co do činění s automobilismem. Ostravský klub vydatně podporuje AAA Auto Morava, moravská pobočka největšího českého autobazaru, v Olomouci se zviditelňuje pražský dealer japonských vozů Mazda. Pojišťováci si dělají reklamu především v Praze (Bohemians má hlavního partnera Commercial Union, Viktoria Žižkov Zürich Pojišťovnu).

Peníze z hracích automatů.

Zcela specifické finanční zázemí má 1. FC Synot. Klub je vlastněn a finančně podporován firmami z uherskohradišťského holdingu Synot. Firma Synot W, a. s., do Česka dováží a distribuuje výherní hrací automaty a jackpotové systémy. Do skupiny patří leasingová firma, smaltovna, zlínský autosalon BMW, regionální týdeník Dobrý den s kurýrem, hotel a bezpečnostní služba.

Prezident klubu Miroslav Valenta říká, že nejvíce peněz do klubového rozpočtu přinášejí výtěžky z různých loterií, které má Synot povoleny od ministerstva financí. „Provozujeme například elektronické hry v kostky a elektronické koňské dostihy, říká fotbalový prezident Valenta, jehož jméno je spojeno i s obchodními aktivitami holdingu. Firma, která vydělává peníze v zábavním průmyslu, se ve fotbale angažuje, přestože – jak Valenta zdůrazňuje – jde o ztrátovou činnost. „Věříme však, že jednou tomu tak nebude. Zatím nám to pomáhá zviditelňovat značku.

Města štědrá i macešská.

Významným pomocníkem některých českých fotbalových klubů jsou radnice. Oddílům, které působí v jejich městech, pomáhají buď přímo – finanční dotací, nebo na své náklady hradí provoz a údržbu stadionu. Tak je tomu například v Opavě nebo v Příbrami. „Na krytí zhruba pětatřicetimilionového rozpočtu se místní magistrát podílí asi patnácti procenty. Především tím, že se stará o údržbu stadionu, uvádí ředitel SFC Opava Oldřich Jakubek.

Naopak například na chodu relativně bohatého teplického klubu se město nepodílí ani korunou. „Všechno si financujeme úplně sami. Od toaletního papíru až po rekonstrukci stadionu. Město nám ani nemůže pomoci, je příliš malé, s malým rozpoč–tem, komentuje shovívavě situaci ředitel teplického klubu František Hrdlička.

Podpora ze strany města velice chybí šéfovi Baníku Ostrava Ervínu Gerömu. Je názoru, že na severu Moravy se přeceňuje význam kultury a podceňuje sport jako společenský fenomén. „Město Ostrava nepřispívá na chod klubu ani korunou. To přece nejde. Dokonce jsme magistrátu navrhli bezúplatný převod stadionu Na Bazalech, pokud se postará o jeho provoz. Vyjádřeno v penězích to znamená asi deset milionů korun za sezonu. Naše návrhy ale vyzněly do ztracena, stěžuje si Gerö. V souvislosti s tímto faktem nevylučuje ani stěhování klubu do nějaké jiné, menší fotbalové arény. Hned ale dodává: „Osobně si vůbec nedokážu Baník Ostrava bez stadionu Na Bazalech představit.

V Brně město fotbalistům pomáhá vydatně. Rekonstruuje pro ně na vlastní náklady (zhruba 80 milionů korun) stadion v Králově Poli a zavázalo se, že ho klubu FC Stavo Artikel pronajme. Stěhovat by se brněnští fotbalisté měli ještě na podzim. Opustí stařičký stadion Za Lužánkami, který je v zuboženém stavu (i vinou hospodaření bývalého majitele klubu, podnikatele Lubomíra Hrstky, v jehož éře se klub jmenoval FC Boby Brno).

Milionová prsa.

Vztah mezi sponzorem a fotbalovým klubem se v Česku většinou uskutečňuje smlouvami na základě Obchodního zákoníku. Fotbalisté za úplatu nosí logo partnera na dresech, prezentují ho v klubovém tisku, nebo dokonce jeho jméno vloží do názvu klubu. Na dresech je nejdražším místem pro reklamu fotbalistova hruď. Většina zástupců klubů nechtěla hovořit v konkrétních částkách, ale například obchodní ředitel Bohemians Praha Emil Krstek si místo na přední straně dresů „klokanů považuje minimálně na dvacet milionů korun za sezonu. Mistrovská Sparta údajně inkasuje za roční prezentaci společnosti Eurotel zhruba pětadvacet milionů. I mužská prsa mohou mít svou přitažlivost…

Fotbalové kluby 1. Gambrinus ligy a jejich největší partneři

Název klubuProvozní rozpočet na sezonu (mil. Kč)Největší partneři (obor podnikání)

AC SPARTA PRAHA – fotbal, a. s.300Eurotel (hlavní partner, telekomunikace), Nike (sportovní vybavení),

Deníky Bohemia (vydavatelství regionálního tisku)

SK SLAVIA PRAHA – fotbal, a. s.100–120Carrefour ČR (hlavní partner, hypermarkety), Adidas ČR (sportovní vybavení),

McDonalďs ČR (veřejné stravování), Škoda Auto (výroba automobilů),

Roto (stavební materiály, stavební kování), OBI (hobby markety)

FC BANÍK OSTRAVA, a. s.80AAA Auto Morava (autobazar), Nike (sportovní vybavení),

Cress sportswear (sportovní vybavení), Auto Heller (regionální prodejce vozů),

Ionto (isotonické nápoje), Vjačka (výroba plastových oken)

FK TEPLICE, a. s.70Glaverbel Czech (majoritní vlastník a hlavní partner, výroba plochého skla),

Klement (stavebnictví), Alea sportswear (sportovní vybavení),

R–Produkt (technické plyny), Speciální stavby Most (stavebnictví)

FC SLOVAN LIBEREC, a. s.70Preciosa (majoritní vlastník a zároveň největší partner), Winterthur (pojišťovnictví),

Sova (energetika), SAP (informační technologie), Poděbradka (minerální vody),

Siemens (mobilní telefony a těžký průmysl), Tipsport (sázková kancelář),

Zürich Pojišťovna (pojišťovnictví)

FK JABLONEC 97, a. s.50–6011 partnerů se zhruba stejnou pozicí: Swarovski (sklářství), Slovakofarma (výroba léků),

Nikon (fotoaparáty), Puma (sportovní vybavení), Gillette Czech (osobní hygiena),

Baumit (stavebnictví), Bižuterie–Česká mincovna (výroba bižuterie a platidel),

ŽBS (sklářství), AGFA (fotomateriály), Erste Bank (bankovnictví), Lucas (autobrzdy)

CU BOHEMIANS PRAHA, a. s.50–60hlavní partner – Commercial Union (pojišťovnictví),

smlouva končí k 31. 12. 2001 a nebude obnovena,

Chance (sázková kancelář), Ericsson (mobilní telefony a sítě)

FK VIKTORIA ŽIŽKOV, a. s.50Zürich Pojišťovna (hlavní partner, pojišťovnictví), Umbro (sportovní vybavení)

FC STAVO ARTIKEL BRNO, a. s. 50Stavo Artikel (prodej stavebního materiálu), Českomoravský cement (cementárny),

Průmstav (stavebnictví), BVV (výstavnictví), Jihomoravská plynárenská (plynárenství)

FK DRNOVICE, a. s.50Žádný velký partner, pouze 42 drobných sponzorů

SK SIGMA OLOMOUC, a. s.45Mazda (prodej automobilů), Adidas (sportovní vybavení), Pivovar Litovel (pivo),

SME (energetika), Likérka Dolany (výroba lihovin)

FC MARILA PŘÍBRAM, a. s.40Dva hlavní partneři: Marila Balírny (výroba a prodej potravin, zároveň majoritní vlastník klubu),

Česká podnikatelská pojišťovna (pojišťovnictví),

v menším měřítku ještě STE (energetika), Autotepas (prodej vozů Opel)

a Umbro (sportovní vybavení)

1. FC SYNOT, a. s.40Synot holding (majitel klubu a hlavní partner, dovoz a prodej výherních

hracích automatů a jackpotových systémů, leasing, autosalon, vydávání regionálního tisku,

smaltovna, hotel, bezpečnostní služba)

SK HRADEC KRÁLOVÉ, a. s.35Nejštědřejším sponzorem je majitel klubu MUDr. Jan Voda,

hlavním partnerem Foma (výrobce fotomateriálů)

FK CHMEL BLŠANY, a. s.35Pouze drobní sponzoři, kteří přispívají do klubové poklady částkami

v řádu desítek tisíc korun

MMF24

SLEZSKÝ FOTBALOVÝ CLUB OPAVA, a. s.30Čtyři menší partneři, především regionálního původu – např. TQM (autodoprava),

Coop Tempo (supermarkety)

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).