Česká obchodní inspekce v mém obchodě zjistila, že u čtyř výrobků nebyl český návod. Byl mi uložen zákaz prodeje těchto výrobků až do nápravy. I když mi výrobce tvrdil, že výrobky z povahy věci nemají být opatřeny návodem, návody jsem dodatečně obstaral. Jenže ČOI poté zaslalo oznámení o zahájení správního řízení.
Obávám se, že i když jsem všechno napravil, tak budu muset platit velkou pokutu. Lze se nějak bránit?
Podnikatel ze středních Čech
Ano, máte možnost obrany. Na základě § 175 správního řádu se můžete bránit stížností. Zákon jasně stanovuje, že dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany.
Důležité je upozornit na to, že stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení, v tomto případě tedy u České obchodní inspekce. Nenechte se odbýt, na prošetření skutečností uvedených ve stížnosti máte právo.
Úřad vyslechne vás, osoby, proti nimž stížnost směřuje a také ty, kteří mohou přispět k vysvětlení záležitosti. Je třeba objasnit, zda vás výrobce záměrně neuvedl v omyl, když tvrdil, že výrobky návod nepotřebují. Ještě před podáním stížnosti bych doporučila informovat se o konkrétním důvodech, které ve vašem případě vedly k zahájení správního řízení. Úřad má na rozhodnutí o stížnosti lhůtu 60 dnů. Zatím se však neznepokojujte, samotné zahájení správního řízení nemusí vždy znamenat automatické uvalení pokuty.
**JUDr. Kristýna Dušková, Profit