Nadšení diváků ze ženského tenisu stále nepřináší patřičný zisk
V propletenci sportu, sexu a zábavy snad v současnosti není nic přitažlivějšího než ženský tenis. Hráčky série WTA Tour jsou údajně nejvlivnějšími sportovkyněmi moderní historie – nebo aspoň stejně populární jako jejich mužské protějšky. Navzdory stádečku dobře zpeněžitelných hvězd však WTA funguje jako řízený chaos.
Ženský tenis se nedokáže oprostit od své zkostnatělé struktury, kde se hráčky, turnaje a velké manažerské firmy, jako je IMG či Octagon, odmítají vzdát svých soukromých výdobytků, a tak si řeže sám pod sebou větev. Nemá pořádnou smlouvu na vysílací práva, televizní sledovanost klesá, sponzorské firmy se odvracejí a prémie za turnaje se vyrovnávají. Co je ale podstatnější, léta mizerného marketingu a střídání manažerů si vybírají daň na pověsti soutěže.
„Já to říkala už před patnácti lety, že mají celé WTA poslat k čertu a začít od nuly,” prohlásila šestačtyřicetiletá Martina Navrátilová na lednovém Australian Open, kde vyhrála smíšenou čtyřhru. „A stejný pocit mám dodnes.”
Zatím posledním pokusem zavést pořádek se WTA blýskla 29. března, kdy jmenovala Larryho Scotta, dosavadního provozního šéfa mužské série ATP Tour, třetím ředitelem WTA za posledních šest let. Scott vystřídá bývalého manažera firmy Nike Kevina Wulffa, který dal po osmnácti měsících výpověď.
Scott prohlašuje, že se jeho plány s WTA projeví do sta dní, nejspíš si ale příliš zázračných receptů z mužské soutěže nepřinesl. ATP se zuřivě brání kritice kvůli příspěvkům na turnajovou účast, klesajícím prémiím za umístění a pošramocené televizní sledovanosti. Navíc se někteří hráči včetně loňského vítěze Wimbledonu Lleytona Hewitta odtrhli a vytvořili si vlastní skupinu.
Jak špatná je situace ve WTA? Kromě toho, že se Wulff vzdal funkce, přišla série na konci loňského roku o celosvětového sponzora, firmu Sanex. Kontrakt se společností, která vyrábí kosmetické přípravky a je odnoží značkového výrobce spotřebního zboží Sara Lee, ročně organizaci přinášel kolem šesti milionů dolarů. WTA za posledních deset let vystřídala tři hlavní sponzory a do letošního roku vstupuje s reklamními příjmy o čtyřicet procent nižšími než loni. Podařilo se jí sehnat Porsche jako sponzora pro Severní Ameriku, Evropa a Asie však zůstávají bez finanční podpory.
Značnou část viny nese struktura soutěže. Na rozdíl od mnoha jiných soutěžních systémů nemá WTA centrální orgán ani nevlastní aktiva, která se snaží prodávat – tedy hráče a turnaje. Nemá kontrolu nad hlavními akcemi série, grandslamovými turnaji, které jsou řízeny nezávisle na ní. Decentralizovaná WTA navíc musí sloužit mnoha protichůdným zájmům a ještě svůj produkt prodávat po celém světě. „Funguje to spíš jako akademická instituce než jako byznys,” stěžuje si bývalý ředitel Wulff.
Největší slabinou je však skutečnost, že pro americké televize neexistuje balík vysílacích práv na všechny turnaje. Zatímco nezávislí pořadatelé jednotlivých akcí u sérií v jiných sportech (například PGA Tour v golfu a automobilové závody NASCAR) spojili síly a zajistili si smlouvy na celý balík za mnoho milionů dolarů, turnaje WTA práva prodávají na svou pěst. Výsledkem je změť smluv namísto jediné dobře uspořádané nabídky, o niž by se poprali zadavatelé reklamy. „Současný tenisový trh je velice nepřehledný,” kritizuje bývalý šéf kanálu CBS Sports Neil Pilson, jehož poradenských služeb WTA využívá.
Přesto nelze tvrdit, že by byl ženský tenis neprodejný. V obtížném ekonomickém prostředí je soutěž obchodně zdravější než řada jiných podniků, například liga americké Národní basketbalové asociace žen WNBA. Díky bujným křivkám hráček typu Sereny Williamsové – která se nedávno objevila ve zvláštním čísle magazínu Sports Illustrated věnovanému plavkám – a průbojným nováčkům, jako je Slovenka Daniela Hantuchová, WTA stále plní stadiony a má slušnou televizní sledovanost.
Loni stoupla návštěvnost na turnajích na 4,5 milionu diváků, což je pětiletý rekord. Výherní prémie činí kolem 52 milionů dolarů, takže hráčky soupeří o částku o milion vyšší než před rokem – ale stále je to o 25 milionů méně, než mají muži. Televizní sledovanost po několik let rostla, a přestože v současnosti stagnuje, u šesti z osmi posledních finále grandslamových turnajů byla stále vyšší než u mužů. Navíc WTA za 40 milionů dolarů prodloužila smlouvu z roku 1998 s hollywoodským producentem New Regency Enterprises, který bude i nadále disponovat mezinárodními vysílacími právy na nejlepších 28 turnajů soutěže, a to až do roku 2007.
Je pravdou, že s plejádou hvězd, jakou disponuje WTA, by spousta jiných podniků dokázala ekonomické zázraky. Zkuste si vzpomenout, kolik špičkových sportovců poznáte podle křestního jména – Michael, Tiger, Lennox, Lance a… No a teď se zamyslete nad tím, kolik tenistek nepotřebuje žádné představování: Serena, Venus, Anna, Jennifer – abychom zůstali jen u čtyř. Už chápete?
Vypocený kapitál
Hvězdy jako Daniela Hantuchová naplní stadiony, jenže WTA nedokáže zajistit celoamerickou smlouvu na vysílání přenosů
Graf:
NÁVŠTĚVNOST NA SEVEROAMERICKÝCH TURNAJÍCH
V MILIONECH
Obrázek:
Larry Scott: poslední ředitel WTA
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Martin Janda, www.LangPal.com