PODNIKÁNÍ V LÁZEŇSKÝCH MĚSTECH Česká republika se považuje za lázeňskou velmoc. Vedle přínosů pro zdraví veřejnosti má lázeňství významný přínos také pro ekonomiku regionů. Je rovněž velkou šancí pro podnikatele.
**PODNIKÁNÍ V LÁZEŇSKÝCH MĚSTECH
Česká republika se považuje za lázeňskou velmoc. Vedle přínosů pro zdraví veřejnosti má lázeňství významný přínos také pro ekonomiku regionů. Je rovněž velkou šancí pro podnikatele.
Přírodní léčivé zdroje a přírodní zdroje minerálních vod představují jedinečný a nezastupitelný zdroj přírodního bohatství s významným léčebným faktorem. Lázeňství v ČR má letitou tradici. Řada lázeňských míst, stejně jako celé lázeňství jako vědní a léčebný obor, v minulosti dosáhly evropského věhlasu. Lázeňství je ale také komplexem ekonomických činností různých odvětví a oborů, které vytvářejí materiální podmínky pro lázeňskou léčbu a zabezpečují uspokojování potřeb hostů. Vedle přínosů pro zdraví veřejnosti má i nesporné ekonomické výsledky. Lázeňství se tedy významně podílí na tvorbě hrubého domácího produktu, na příjmech státu i lázeňských měst a obcí. Ovlivňuje také investiční činnost, pomáhá zaměstnanosti a významně přispívá k rozvoji regionů. V lázeňských městech vzniká (nebo by měl vznikat) partnerský trojúhelník: lázně-podnikatel-obec. Všichni jmenovaní by měli mít zájem na tom, aby hosté byli spokojení a do města (lázní) se vraceli. I v tomto oboru platí: poskytovatelé služeb musí podřídit svou nabídku zájmům zákazníka. Ten musí dostat nejen základní produkt (v tomto případě lázeňskou péči), ale také co největší komfort a co nejlepší nabídku souvisejících služeb. Fungování takového trojúhelníku jsem nedávno zjišťovala v Třeboni. Zdejší lázně nepatří k největším, ale také ne k zanedbatelným. Zahraniční klientela zde není tak velká jako třeba v Karlových Varech - představuje 15 až 20 procent pacientů. Přesto jsou lázně celoročně zaplněny. V průměru má město po celý rok až 1000 lázeňských hostů denně, v létě je to pak denně až 30 000 dalších návštěvníků. To je už pro místní podnikatele velice slušný potenciál zákazníků. Hlavní vrchol pomyslného partnerského trojúhelníku tvoří lázně. V Třeboni jsou zatím dvoje - Aurora a Bertiny lázně. Oboje vlastní město. Je velice reálné, že v dohledné době k nim přibudou další, když o jejich vybudování na břehu rybníka Svět uvažuje soukromá společnost. Samotné město Třeboň se snaží lázeňství podporovat. A nejen investicemi do svých lázeňských domů, které v poslední době nebyly nijak zanedbatelné. Vedle podpory podnikání chce město rozvíjet také konferenční či kongresovou turistiku. I přes relativní dostatek restauračních služeb či prodeje zboží suvenýrového typu má nabídka služeb pro hosty města velké rezervy. Někteří podnikatelé stále nedoceňují důležitost totální orientace na zákazníka. N apříklad kavárna v centru města otvírá i v létě až v 11 hodin (turisté ale brouzdají po městě již mnohem dříve, lázeňští hosté mají procedury již ráno.) Ve městě také například chybí širší nabídka sportovně-relaxačních služeb a je zde mimo jiné nedostatek prodejen zeleniny, rychločistíren nebo úschoven kol. Podnikání v lázeňských místech tedy nabízí řadu příležitostí. Mnohde jsou ještě neobjevené zlaté doly.