NA JAŘE 2004 CHTĚJÍ LEASINGOVÉ SPOLEČNOSTI SPUSTIT DATABÁZI ÚVĚROVÉ MINULOSTI SVÝCH KLIENTŮ. JEDNAJÍ PROTO S ÚŘADEM PRO OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ.
Po bankách už i leasingové a splátkové společnosti pracují na databázi klientů s jejich úvěrovou minulostí. Podle mluvčí společnosti ŠkoFin Běly Jaškové by měla být k dispozici od jara příštího roku. Bankovní úvěrový registr už v České republice funguje více než rok. Údaje do něj dodává zatím pět bank: Česká spořitelna, Komerční banka, ČSOB, Ge Capital Bank a HVB. Podle správce úvěrového registru, společnosti CCB, banky možnost informovat se na potenciální klienty využívají stále více. „Klientům s pozitivním záznamem začaly mnohem více věřit,“ tvrdí šéf CCB Tomáš Denemark. Spuštění bankovního registru provázela diskuze s Úřadem pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který se obával zneužití dat z registru. Podle Denemarka se však žádný podobný pokus neobjevil. Úřad v dubnu zrušil všechna nápravná opatření a bankovní registr je v současnosti plně v souladu se zákonem. Právě na dohodě s ÚOOÚ v současnosti závisí i rozjezd registru leasingových a splátkových společností. Momentálně se řeší nezbytné právní úpravy, mimo jiné podoba souhlasu klienta se zařazením do společné databáze. Projekt ve stávající podobě jde zcela mimo činnost Asociace leasingových společností. Leasingové a splátkové firmy spolupracují, stejně jako banky, se společností CCB. Databáze by měla podle Denemarka obsahovat klasické informace o klientech, „a to jak negativní, tak pozitvní,“ zdůraznil ředitel. Právě v tom by měl být přínos pro klienty s dobrou platební morálkou. Registr leasingových a úvěrových společností tedy ještě v provozu není, málo se však ví o sdružení SOLUS, které se zabývá stejným problémem. A to přesto, že existuje už tři roky. Co je SOLUS? Zájmové sdružení právnických osob, sdružující leasingovky, splátkové společnosti i banky. Sdružení, které má v současné době deset členů (mimo jiné CCB Leasing, Celetem či Raiffeisenbank) vytváří vlastní společnou databázi dlužníků. V databázi se však nerozlišuje, dluží-li klient dvě stě korun kvůli účetní chybě (kterou třeba ani nezpůsobil), anebo částku v řádu milionů. Souhlas se zveřejněním údajů v registru podepisuje zákazník už při uzavření smlouvy. Je však otázkou, zdali si tohoto bodu běžný klient vůbec všimne. Přístup do databáze SOLUS je umožněn pouze zaměstnancům členů sdružení, kteří potřebují informace pro výkon práce, a to formou otázky a odpovědi. Stejným způsobem se i klient některé ze společností může dopátrat, jaké informace si o něm SOLUS vede. Bezpečností opatření jsou plně v kompetenci jednotlivých společností. Ve většině zemí Evropské unie funguje centrální registr umožňující sdílet informace o platební morálce zákazníků jak bankám, tak leasingovým i splátkovým organizacím. V České republice však prostému připojení leasingovek k bankovnímu registru brání legislativní normy. Banky jsou například vázány bankovním tajemstvím, zatímco pro leasingové společnosti taková kategorie neexistuje.