Turisté se v Praze těší na zdejší atmosféru, pořád ale musíme hledat nové, říká šéf hotelu Four Seasons Prague
Kanaďan René Beauchamp poprvé přijel řídit pražský Four Seasons Hotel už před deseti lety a českému hlavnímu městu zůstal věrný i po dvouleté „přestávce“ v resortu Four Seasons ve francouzské Provence.
„Když se tato příležitost znovu naskytla, nadchlo to nejen mě. Žil jsem v mnoha městech po celém světě, ale odchod z Prahy jsem nesl těžce. Moje dcera také považuje Prahu za svůj domov,“ říká.
Napojení jeho rodiny na Česko tím ale nekončí. Rodiče jeho manželky dokonce v roce 1968 opustili svá zaměstnání, aby české disidenty v Kanadě učili anglicky a francouzsky.
„O Vánocích býval jejich dům plný Čechů.
Tehdy netušili, že obě jejich děti odjedou do Prahy, můj švagr tu totiž otevíral hotel Marriott,“
dodává Beauchamp, který se do Prahy vrátil k projektu přeměny Four Seasons.
* Dokončili jste sedmiletý renovační projekt; jak to šlo?
Původně jsme měli od amerického designéra jednotící styl, než jsme se rozhodli zohlednit architektonický sloh čtyř různých budov hotelu. Celý projekt renovace vyšel v přepočtu na zhruba 400 milionů korun. Ve spolupráci s francouzskými designéry jsme se snažili respektovat místní tradice, použili jsme hodně křišťálu, repliky původních textilií, nakoupili jsme díla českých umělců. Hosté totiž chtějí v hotelu cítit atmosféru místa, které navštěvují, a připadat si tu jako doma. Tradičně oblíbené je apartmá v moderní budově s velkorysým výhledem na Pražský hrad. Brazilci třeba žádají renesanční pokoje, Asiaté si oblíbili zase ty novoklasicistní. Pro ně je to pohádka spojená s Prahou. Jako český hotel máme českých hostů asi jen pět procent. U restaurace je to ale jiné. Do nového konceptu chodí ze 60 procent Češi.
* Zapojil jste se do renovací osobně?
Hodně, baví mě postup přeměny, už na hotelové škole jsem měl kurzy designu. Jedním z mých nápadů byly hodiny instalované do zrcadel v koupelnách. Spolupracovali jsme na tom s českou firmou. Pořád je vyrábějí, což je štěstí, protože se nám už stalo, že si jeden host po návštěvě u nás objednal jedenáctery do svého domu. Vždy se snažíme spolupracovat s místními firmami a funguje to velmi dobře. Hotelový pokoj má životnost pět až sedm let, takže už teď zvažujeme další úpravy. Dokončili jsme i kompletní rekonstrukci IT vybavení, hosté vyžadují bezproblémové a neustálé připojení, což před deseti lety nebylo. Budeme třeba měnit i televize, aby se hosté mohli připojit také k nim. A jsme zapojeni do projektu obnovy matrací, díky vyměnitelnému dílu budou moci mít hosté tvrdost postele dle vlastní volby. Matracemi jsme známí, vyrábějí se jen pro naši síť a hosté si je i kupují.
* Jaké jsou v hotelnictví další trendy?
Hosté si pečlivě hlídají, co za své peníze dostanou. Zatímco dříve se po příjezdu ptali, co v Praze dělat, dnes už s objednáním pokoje žádají o rezervaci různých restaurací nebo kulturních vystoupení. Čínští hosté mají třeba velmi specifické požadavky, potřebují mít v místnosti konvici na čaj. Američané chtějí zase kávovar. To je něco, co se před pěti lety vůbec neřešilo. Během letošního roku budeme dávat kávovary do velkých pokojů, menší přijdou na řadu příští rok. Mění se i skladba turistů, dnes jezdí nejvíce Američané, Rusové, Britové a zbytek Evropy, pak Asie a přibývá Jižní Amerika. Prahu mají většinou na seznamu míst, která chtějí vidět, ale ne vždy se vracejí. Proto musíme aktivně oslovovat nové trhy a pomáhá nám v tom rozšiřování sítě Four Seasons. Otevíráme hotel v Sao Paulu i hotely v Rusku, loni to byl Petrohrad, v září přibude Moskva. Do konce roku 2016 budeme mít 20 hotelů v Číně. A když Číňané vidí hotely tam, přijedou do něj i do Prahy. Z Číny sem bude během pár let jezdit obrovské množství lidí, teď mají v hledáčku Londýn, Paříž, Řím, další na řadě je Praha. Podobně je to s Indií, příjezdy odtud budou růst až trojnásobně. Když sem lidé přijedou, chtějí české zážitky, třeba i vidět pivovar. Od příštího února budeme nabízet 23denní dovolenou po devíti destinacích z celého světa soukromým Four Seasons jetem pro 30 lidí. Praha je jednou z destinací pro duben příštího roku. Pobyt tady bude laděný umělecky a mimo jiné je v programu zvláštní představení Dona Giovanniho ve Stavovském divadle.
* Už se lepší pražský hotelový byznys?
Když se podíváte na Tripadvisor, je v Praze přibližně 630 hotelů. My jsme byli asi první opravdu pětihvězdičkový hotel v Praze, takže jsme v podstatě udali tón pro to, jak má takový hotel vypadat. V Česku ale platí jiná pravidla pro rating, takže pět hvězd neznamená totéž co na Západě. Proto si myslím, že jsme standardem služeb pořád unikát. Pravda, o cenách jsme s dodavateli více jednali. Dnes už se ceny obecně vracejí zpět vzhůru. Podle loňských dat vzrostla obsazenost hotelu, ale průměrný výdělek se snížil, lidé si raději objednají o něco nižší úroveň než premium. Hodně si hlídají poměr cena/výkon.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz