Bohatá nevěsta hledá švarného ženicha, tedy pokud tatíček svolí. Tak by se s nadsázkou dala popsat aktuální strategie státní společnosti Čepro, jež má na starost přepravu a skladování ropných produktů.
Minulou středu začalo vyjednávání s „tatíčkem“, tedy státem. Poprvé se sešla meziresortní komise složená ze zástupců ministerstev průmyslu a financí a samotného Čepra, aby připravila návrh pro vládu, jak se státní firmou dál naložit. Ambicí sboru šesti lidí vedených náměstkem ministra průmyslu Tomášem Hünerem je, aby své doporučení připravila do konce roku.
Vedení podniku má přitom jasno, která ze tří variant, jež na jednání přineslo, je ta nejlepší – spojení s některou rafinerií. Ta totiž v řetězci činností Čepra chybí. „Máme primární přepravu, skladovací kapacity, velkoobchod a maloobchod. Pro budoucí ekonomickou stabilitu je snaha o propojení s rafinerií, která je na začátku řetězu, logická,“ uvedl obchodní ředitel Čepra Jan Duspěva. Investovat pak podle něj chce firma i do sekundární logistiky, tedy například do dopravy produktů přímo na benzinové pumpy. Zda by šlo o akvizice nebo zahájení projektu na zelené louce, však vedení nechce komentovat.
Potenciálními partnery jsou dle slov šéfa Čepra Jiřího Borovce společnosti PKN Orlen, která ovládá tuzemský Unipetrol, Slovnaft a také italská Eni, která má po Unipetrolu druhý největší podíl v České rafinérské. S prvními dvěma již proběhla jednání, oslovené firmy projevily velký zájem o propojení aktivit. Čeká se, že zájemců ještě přibude, pokud stát „svatbu“ schválí. Může jít třeba o Shell, OMV či ruské firmy, o nichž se dlouhodobě spekuluje. Jednání s Lukoilem či Gazpromněftí však Borovec popírá.
Transakce se má dle představ Čepra odehrát nejlépe výměnou akcií. Zřejmě by pak kvůli možným synergiím mělo dojít k založení holdingu či společného podniku, aby výhoda neplynula jen z inkasa dividend. „Vše bude ale záležet na přání našeho vlastníka, tedy státu,“ míní Borovec.
Další variantou, jak naložit se státní firmou, je, že se zaměří výhradně na logistiku. Případně, že se současný stav nebude měnit vůbec. Vedení ale upozorňuje, že pak jsou nejtučnější léta pryč.
Prozatím naopak padl dlouho diskutovaný záměr propojit Čepro s dalším státním podnikem MERO, jenž má na starost ropovody, a institucí Správa státních hmotných rezerv. „Taková varianta by přinesla prospěch jen tehdy, kdyby byla v řetězci zapojena rafinerie. Za současného stavu to není na programu,“ míní Borovec. Připouští však, že by mohlo jít o krok číslo dvě, pokud stát spojení s rafinerií dovolí.